بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
پیش گشایش؛

ادامه صعود ...

به نظر می‌رسد که امروز با توجه به روند مثبت اخبار و قیمت‌ها در سطح بازار‌ها شاهد ادامه روند صعودی بازار باشیم.
کد خبر : ۲۲۰۵۶۱

پیش گشایش

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ثبت ارقام جدیدی در بازار سرمایه بودیم و شاخص کل با شکستن سقف قبلی خود به بیش از یک میلیون و ۶۸ هزار واحد رسید. این رشد که معادل ۳.۹۲ درصد بود در پی رشد قیمتی اکثر گروه‌ها روی داد.

برخی خبر‌های مثبت سیاسی در کنار رشد قیمت جهانی کالا‌های حوزه نفت، انرژی و فلزات منجر به افزایش تقاضا در بازار شده، همچنین عدم حضور سهام عدالت و عدم اثرپذیری بازار از آن را می‌توان از دیگر دلایل رشد سنگین بازار عنوان نمود. به نظر می‌رسد که هنوز امکان فروش و اعمال مدیریت مستقیم برای بسیاری از افراد ایجاد نشده و در روز‌های آینده به تدریج شاهد افزایش عرضه‌ها از سوی سهامداران دارنده سبد سهام عدالت خواهیم بود.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد بیش از ۳ درصدی به ۳۴۰ هزار و ۸۴۶ واحد رسید تا رکورد جدیدی را ثبت کرده باشد.
ارزش معاملات نیز به ۱۱۴ هزار میلیارد ریال رسید تا همچنان نسبت به ماه گذشته با افت همراه باشد.

نماد‌های " فولاد"، "فملی" و "شستا" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در روز‌های گذشته به دلیل مطالبه افکار عمومی و پیگیری نمایندگان مجلس یازدهم در فضای مجازی از ارسال برنامه اصلاح ساختار بودجه عمومی به مجلس خبر داد.

وی در یک برنامه رادیویی گفته بود که برنامه اصلاح ساختار هنوز تکمیل نشده و با کمک مجلس به سرانجام خواهد رسید. آذرماه سال ۹۷ موضوع اصلاح ساختار بودجه و کاهش هزینه‌های دولت از سوی مقام معظم رهبری مطرح و مقرر شد که برای سال ۹۸ و ۹۹ برنامه‌های اجرایی آن آغاز شود. از آن زمان اقدام خاص اجرایی مشاهده نشده است.

سازمان برنامه و بودجه کشور می‌گوید با نظر اندیشمندان و صاحب نظران طرح اصلاح ساختار بودجه که بر چهار محور «درآمدزایی پایدار، هزینه‌کرد کارا، ارتقای ثبات، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی بودجه» استوار بوده و مشتمل بر ۹ بسته، ۲۳ برنامه و ۶۵ پروژه است را طراحی کرده است. به نظر می‌رسد که مطالعه کامل جزئیات این برنامه به خصوص در بخش هزینه کرد و بخش اصلاح ساختار مالیاتی می‌تواند اثرات مهمی برای بازار سرمایه داشته باشد.

در خبری از بازار نفت، بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان پس از پایان نشست ۱۷۹ اوپک که به صورت وبینار برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: اعضای اوپک در این نشست نسبت به درگذشت آقای کاظم پور اردبیلی اظهار تأسف کردند؛ نخستین نشستی بوده که آقای کاظم‌پور را در کنار خود ندارم. وی ادامه داد: اوپک با تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه برای یک ماه آینده موافقت کرده و در صورت تأیید غیراوپک این توافق اجرایی خواهد شد. رسیدن قیمت نفت برنت به ۴۰ دلار نشان داد که اوپک پلاس تصمیم درستی مبنی بر کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای کاهش تولید گرفته است.

در خبری از بازار سیمان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: بر اساس رویه سالیانه، قیمت جدید سیمان با تایید نهاد‌های ذیربط در هفته جاری تعیین تکلیف می‌شود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان ساخت: سال گذشته با وجود دشواری‌های تحریم و در آخر سال هم کرونا در فعالیت‌ها بی تاثیر نبود، اما با همت تلاشگران این صنعت بالغ بر ۱۷ میلیون تن صادرات تحقق یافت. وی تصریح کرد: امسال پیش بینی شرایط سختی را داریم، اما انتظار می‌رود با پشتیبانی دولت از واحد‌های سیمانی، از این شرایط گذر کنیم. شیخان افزود: شرایط رکود تورمی حفظ تولید و اشتغال در واحد‌های صنعت سیمان بسیار مشکل است، اما حمایت از بخش خصوصی در این شرایط مورد درخواست است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز با توجه به روند مثبت اخبار و قیمت‌ها در سطح بازار‌ها شاهد ادامه روند صعودی بازار باشیم. رشد قیمت‌ها مجددا در گروه‌های اصلی وشاخص ساز بیشتر خواهد بود. رشد قیمت نفت در کنار افزایش قیمت فلزات به دلیل کاهش محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا که در کشور‌های مختلف و در کسب و کار‌های متفاوت در سطح دنیا در حال اجرا است، منجر به رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه شده؛ همچنین اخبار مرتبط با کاهش تنش‌ها با آمریکا که می‌تواند منجر به کاهش ریسک بازار‌ها شود در کوتاه مدت منجر به رشد بازار سرمایه شود .

با این حال به نظر می‌رسد که همچنان برخی از صنایع با مشکل حباب قیمتی و عدم تناسب قیمت و سودآوری مواجه باشند و نمی‌توان انتظار بازدهی مشابه با دو ماه ابتدایی سال جاری را داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر