بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۲۰۶۸۸

رشد یکپارچه قیمت‌ها

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ثبت رکورد جدیدی در بازار سرمایه بودیم و شاخص کل با عبور از مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی، بازگشت قدرتمندی را پس از چند روز اصلاح قیمت نشان داد. با این حال در نیم ساعت پایانی بازار و با توجه به شناسایی سود توسط سرمایه گذاران کوتاه مدت شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار بودیم.

شاخص کل با بیش از ۴۷ هزار و ۳۴۲ واحد افزایش به یک میلیون و ۱۱۶ هزار و ۱۸۶ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز رشد قابل ملاحظه ۱۳.۰۷۰ واحد و معادل ۳.۸ درصدی را تجربه کرد و به رقم بی سابقه ۳۵۳ هزار و ۹۱۷ واحد رسید.

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۱۲۹ هزار میلیارد ریال رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به ۴ نماد "شستا"، "وبملت"، "دی" و "فولاد" بود.

بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص را نیز نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و شستا داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

طبق اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی، باقیمانده سهام دولت در ۲ شرکت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» در خرداد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با نماد «وبانک» تا پایان تیرماه از طریق بورس واگذار می‌شود. وی که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی حضور داشت گفت: اگر دولت بخواهد سهام شرکت‌های دولتی را به صورت خرد و از طریق بورس عرضه کنند عارضه دارد و نهاد‌های نظارتی به ما اعتراض می‌کنند که چرا این سهام را به صورت بلوکی (عمده) عرضه نمی‌کنید و اگر سهام را به صورت بلوکی و مجموع واگذار کنیم، در بازار سرمایه مشتری ندارد؛ بنابراین تلاش می‌کنیم ترکیب بهینه‌ای از روش واگذاری سهام و تصدی‌های دولتی از طریق بازار سرمایه به مردم انجام شود و در راستای کوچک‌سازی دولت حرکت کنیم.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور دستورالعملی، نحوه اعمال معافیت مالیاتی صادرکنندگان و استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های صادراتی آن‌ها در عملکرد سال ۱۳۹۸ را ابلاغ کرد. «امید علی پارسا» در این دستورالعمل عنوان داشته است: براساس جزء (۱) بند (ک) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، هر گونه نرخ صفر و معافیت‌های مالیاتی برای درآمد‌های حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالا‌های غیرنفتی، مواد خام و همچنین استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده، در مواردی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی برگردانده نشود، برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ قابل اعمال نیست.

وزیر راه و شهرسازی در جلسه با انجمن‌های راهسازی خبر داد که بیش از ۱۲ پروژه آزادراهی و ریلی در حال آماده شدن برای عرضه در بازار بورس هستند. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر عزم وزارت راه و شهرسازی برای استفاده بهینه از بازار سرمایه برای تامین منابع مالی پروژه‌های این وزارتخانه اظهار داشت: بیش از ۱۲ پروژه آزادراهی و ریلی در حال آماده شدن برای عرضه در بازار بورس هستند.

در خبری که توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شد، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را جهت بررسی در جلسه علنی، تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند. طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد، کاهش نوسانات بازار‌های دارایی از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی این بازارها، پیشنهاد می‌شود. اعمال این مالیات موجب خواهد شد انگیزه سوداگری در بازار‌های دارایی کاهش یافته و در نتیجه منجر به جلوگیری از افزایش قیمت نامتعارف در این بازار‌ها خواهد شد. با خروج سوداگران از این بازارها، متقاضیان واقعی این دارایی‌ها، از جمله اقشار با درآمد‌های متوسط و پایین، راحت‌تر خواهند توانست خودرو و مسکن که از جمله دارایی‌های ضروری خانوار محسوب می‌شود را خریداری کنند.

در خبری از بازار سرمایه، مدیر عامل ذوب اهن اصفهان اعلام کرد که شرکت پالایش قطران زغالسنگ در سال جاری وارد بورس خواهد شد. یزدی‌زاده گفت: ذوب‌آهن اصفهان ۴۰ درصد سهام پالایش قطران را در اختیار دارد و ۶۰ درصد از سهام آن در اختیار بنیاد بوده که با موافقت سهامداران مقرر شد اقدامات لازم جهت پذیرش و عرضه سهام شرکت قطران صورت پذیرد.


بازار امروز
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها پیش بینی می‌کنیم. رشد یکپارچه قیمت‌ها در روز‌های کاری اخیر و عدم اصلاح قیمتی و شکستن رکورد شاخص کل در این مدت می‌تواند در روز جاری منجر به حضور پررنگ‌تر فروشندگان در بازار منجر شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهزاد معینی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
بیش از 10 دقیقه اس معاملات شروع شده ولی سیستم از 8.50 دقیقه هنگ شده... معلوم نیست کی میخره.. کی میفروشه... تمام نمادها در منفی قفل شدن... معاملات باید ابطال بشه..
ظاهرا اینکار هم شگردی جدید است برای فراری دادن مردم و جلوگیری از رشد بازار. افراد نفوذی و خائن همه جا هستند.
بهزاد معینی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
به این خدابخش که گفته مشکل از یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات بوده بفرمایید الان ضرر و زیان صدها میلیاردی مردم را چه کسی میدهد؟
این شرکت ارائه دهنده خدمات کاملا دستوری و هماهنگ این اخلال را ایجاد کرده تا با تبانی عده ایی خاص سرمایه های مردم را غارت کنند.... باید معاملات ابطال شود وگرنه همه مسئولان بورس باید پاسخگوی این فساد باشند.
فردوسی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
هر روز به یک بهانه ایی صدها میلیارد تومن از داراییهای مردم را به جیب میزنند و با وقاحت تمام میایند و برای مردم داستان تعریف میکنند برای ماست مالی این غارت های روزانه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
فعلا تا زمانی که دولت سهم های خودش رو به قیمت های بالا به ملت نفروشد اجازه رشد به دیگر سه ها را نمی دهد سهم های دولت کلا هر روز مثبت 5 بقیه سهم ها مدام در به قول خودشان اصلاح