بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
به نظر می‌رسد عرضه‌های بازار چهارشنبه در نماد‌های مختلف از یکسو و کاهش در حدود ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه از سوی دیگر، از تاثیر گذارترین عوامل روند عمومی بازار سهام در روز جاری باشد.
کد خبر : ۲۲۲۲۱۶

بازگشایی گسترده سهام شرکت‌های بزرگ



آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در بازار روز چهارشنبه شاهد رشد مجدد در حدود ۲۸.۴۲۸ واحدی شاخص بودیم و این رخداد در شرایطی اتفاق افتاد که رشد شاخص هموزن تنها در حدود ۰.۳ درصد بود. عرضه در بخش بزرگی از سهام شرکت‌های کوچک بازار سرمایه که حالا دیگر مدافعین رشد بازار سهام هم با احتیاط به اظهار نظر در مورد آن می‌پردازند خود نشانه عدم قابل اعتماد بودن شاخص کل در معرفی روند اصلی بازار سرمایه کشور است.

تاثیر بیش از ۳.۳۷۹ واحدی سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس و تاثیر نماد‌های "فملی"، "شستا"، "شپنا"، "خودرو"، "پارس" و ...، از جمله مهمترین دلایل ثبت رشد شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته قبل بود.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به اخبار منتشره در خصوص شرایط وخیم اقتصادی آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا نسبت داد. بنا بر جدیدترین ادعا‌های استفان روچ رئیس سابق استنلی در آسیا ویروس کرونا عواقب بسیار بدی را در آینده برای دلار آمریکا رقم خواهد زد.

این اقتصاددان درباره سقوط ارزش دلار و پایان هژمونی این ارز به عنوان ذخیره ارزی کشور‌ها هشدار داده است. وی که پیش از این افت ۳۵ درصدی دلار را در برابر سبدی دیگر از ارز‌ها پیش بینی کرده بود حالا معتقد است این کاهش ارزش خیلی سریعتر از پیش‌بینی‌ها به وقوع خواهد پیوست.

بر اساس اعلام روچ، افزایش روز به روز کسری بودجه آمریکا دلیل روشنی بر افت ارزش دلار و فروپاشی ارزش این ارز است. ضمن اینکه وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا هم این آتش را شعله ورتر می‌کند. افت اقتصادی آمریکا طوری است که نرخ بیکاری روز به روز در حال افزایش است و هر هفته به تعداد بیکاران آمریکا افزوده می‌شود.

این اقتصاددان تاکید می‌کند، تراز نامه فدرال رزو آمریکا هم دلیل دیگری بر وضعیت هشدار در این کشور است به طوری که این ترازنامه از زمان شیوع بیماری کوید ۱۹ در این کشور به بیش از ۷.۲ تریلیون دلار تنها در ماه ژوئن رسیده در حالی که این رقم در سه ماه قبل از آن در حدود ۴.۲ تریلیون دلار بوده است.

همچنی در اخبار مرتبط دیگر وزارت کار آمریکا اعلام کرد: ۱.۴۸ میلیون آمریکایی دیگر برای دریافت مزیت‌های بیکاری در هفته گذشته ثبت نام کردند.

از آنجایی که شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا افزایش یافته، اقتصاددان‌ها انتظار افزایش ۱.۳ میلیون نفری برای درخواست حمایت‌های بیکاری را داشتند.

با این درخواست‌های جدید، تعداد درخواست کنندگان مزیت‌های بیکاری از نیمه ماه مارس به ۴۷.۳ میلیون نفر رسیده است. ادامه درخواست‌های منظم مزیت‌های بیکاری (یعنی افرادی که فرم درخواست مزیت‌های بیکاری را برای دو هفته متوالی پر کرده اند) به ۱۹.۵ میلیون نفر رسیده است که از ۲۰.۳ میلیون نفر در هفته گذشته کمتر است.

شاید این دو عامل دلایل قابل قبولی برای افت در حدود ۲ درصدی شاخص داوجونز در روز گذشته بود. افتی که به معاملات نفت را نیز تحت تاثیر قرار داد به گونه‌ای که شاهد افت در حدود ۲ درصدی نفت برنت و WTI در آخرین معاملات روز گذشته بودیم.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
مهمترین اخبار عمدتا مرتبط با بازار سرمایه کشور در روز‌های گذشته را نیز می‌توان به اخبار مرتبط با تسهیل روند پذیرش شرکت‌ها در بورس با توجه به کاهش سخت گیری‌های مالیاتی و نیز اظهارات مختلف در خصوص انحصار صنعت کارگزاری نسبت داد.
در راستای تسهیل پذیرش شرکت‌ها در بورس و نیز تعمیق هر چه بیشتر بازار سرمایه کشور طی روز‌های اخیر حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور در نامه‌ای به فرهاد دژپسند با ابلاغ این مصوبه شورای مذکور که در جلسه شماره ۵۰ شورا مورخ ۳ خرداد به تصویب رسیده، خبر داده که موضوع کالبد شکافی مالیاتی شرکت‌های علاقمند به ورود در بورس به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسیده است.

بر این اساس، ورود سازمان امور مالیاتی به پرونده‌های سال‌های ماقبل ۱۳۹۸ تمامی شرکت‌هایی که در سال جاری در بورس پذیرش می‌شوند ممنوع شده و سازمان امور مالیاتی متعرض حساب‌های سنوات گذشته آن‌ها نخواهد شد لذا این شرکت‌ها فقط بابت صورت مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پرداخت.

همچنین مقرر شده این شرکت‌ها موظف باشند حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند و وزارت اقتصاد نیز موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار خود را هر ۳ ماه یک بار به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کند.

اما در جدید‌ترین اخبار و موضع گیری‌ها در خصوص انحصار صنعت کارگزاری اظهارات علی فیروزی قابل توجه بود. به گفته وی اخیرا در فضای مجازی موضوع انحصاری بودن مجوز کارگزاری بورسی مطرح شده و حتی قیمت‌های سرسام‌آوری برای خرید و فروش آن مطرح می‌شود.

رئیس مرکز ملی پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد تصریح کرد: یکی از الزامات و ضروریات پرداختن به بررسی مجوز کارگزاری‌ها شبهه انحصار است که در این زمینه در هیئت مقررات‌زدایی هفته پیش رو ورود خواهد کرد و جلسات آن در کمیته‌های تخصصی شروع می‌شود.

وی تاکید کرد: در نظام بانکی، بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد که چه تعداد بانک و با چه سطحی از کیفیت و نظارت وجود داشته باشد؛ بنابراین ضرورت دارد در رابطه با کارگزاری‌ها نظارت و کنترل وجود داشته باشد.

این مقام مسئول افزود: اخیرا پس از مطرح شدن قیمت‌های گزاف مجوز کارگزاری‌های در فضای مجازی، وزیر اقتصاد به شورای عالی بورس، رئیس سازمان بورس و هیات مقررات‌زدایی مأموریت داده تا در رابطه با این موضوع انحصار مجوز کارگزاری‌ها اقدام و نتیجه را اعلام کنند.

فیروزی یادآور شد: قطعاً صدور مجوز یک کارگزاری نیازمند الزامات و شرایط خاص است، اما نباید منجر به ایجاد انحصار شود. در حال حاضر کار به گونه‌ای است که اگر شخصی شرایط و اهلیت تاسیس یک کارگزاری را داشته باشد، نیز نمی‌تواند مجوز تاسیس کارگزاری دریافت کند.

بازار امروز:
به نظر می‌رسد عرضه‌های بازار چهارشنبه در نماد‌های مختلف از یکسو و کاهش در حدود ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه از سوی دیگر، از تاثیر گذارترین عوامل روند عمومی بازار سهام در روز جاری باشد.

به این ترتیب انتظار می‌رود در بازار روز جاری شاهد افزایش عرضه‌ها در بسیاری از نماد‌های بازار سرمایه باشیم هر چند که بازگشایی گسترده سهام شرکت‌های بزرگ، احتمالا منجر به مثبت بودن و رشد مجدد شاخص کل می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر