بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
برای بازار امروز با توجه به رشد بی نظیر بازار در معاملات روز گذشته انتظار افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت را خواهیم داشت، با این حال پیش بینی منفی شدن روند معاملات وجود ندارد.
کد خبر : ۲۲۲۵۴۸

روند معاملات منفی نمی شود


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رکورد شکنی تاریخی در بازار سرمایه بودیم و برای اولین بار در تاریخ این بازار، در یک روز کاری شاهد رشد ۶۴ هزار و ۹۱۱ واحدی شاخص کل بودیم و با توجه به صف خرید‌های سنگین در اکثر نماد‌های بزرگ و شاخص ساز، به سادگی شاهد عبور از مقاومت روانی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بودیم. شاخص کل در پایان معاملات دیروز به ۱ میلیون و ۵۴۷ هزار واحد رسید و افزایش ۴.۳۸ درصدی را تنها در یک روز کاری ثبت کرد.

معاملات روز گذشته در حدی مثبت بود که تعداد نماد‌های منفی بازار شاید به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسید.

ارزش معاملات نیز مجددا به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال رسید و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۲۱۶ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کاهش نرخ مالیات عملکرد به ۲۰ درصد را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کرد. زالی دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کاهش نرخ مالیات عملکرد به ۲۰ درصد را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کرد. در این نامه آمده است، با توجه به شرایط موجود اقتصادی و با هدف پیشگیری از آثار و تبعات ناشی از تعدیل نیروی کار یا تعطیلی واحد‌های تولیدی در سال جهش تولید نرخ مالیات بر شرکت‌ها واحد‌های تولیدی غیر تولیدی مشروط به تثبیت با افزایش اشتغال در سال ۱۳۹۹ نرخ مالیات عملکرد سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ از حدود ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد.

بانک مرکزی جایگزینی سکه ۵تومانی با اسکناس ۵هزارتومانی را تکذیب و اعلام کرد: رئیس‌کل بانک مرکزی هیچ اظهارنظری درباره حذف صفر از پول ملی نداشته است. با توجه به انتشار خبری مبنی بر اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص جایگزینی سکه ۵ تومانی با اسکناس ۵ هزارتومانی، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: رییس کل بانک مرکزی طی روز جاری در جلسه صحن علنی مجلس حضور نداشته و ظرف دو ماه گذشته و از زمان تشکیل مجلس جدید در خصوص لایحه حذف صفر از پول ملی هیچ گونه اظهارنظری نکرده است.

در خبری از بازار ارز، بازارساز با ادامه عرضه سنگین در بازار ارز امروز نیز ۱۰۰ میلیون دلار وارد بازار کرد که از میزان ۲.۲ میلیون دلار فروش رفته و عرضه‌های سنگین بازارساز درحالی همچنان ادامه دارد که از هفته قبل تا کنون بیش از ۶۰۰ میلیون دلار وارد بازار کرده و احتمالا در روز‌های آینده همچنان این عرضه‌ها را ادامه دهد. صرافی‌ها و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند عرضه‌های ارز از سوی بازارساز در روز‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و همین امر سبب کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. نکته مهم در بازار ارز این است که در روز‌های اخیر خریداری در بازار وجود نداشته و تعداد فروشنده‌ها بسیار بیشتر از خریداران بوده؛ تشدید نوسانات و ورود بازارساز به بازار موجب شد فروشنده‌ها بیشتر شوند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه قیمت سکه بهار آزادی به مرز ۹میلیون تومان رسیده، گفت: امروز رکورد‌های جدیدی برای طلا و سکه در بازار ثبت شده است. وی با اشاره به فروش دلار ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی در بازار ارز گفت: اونس جهانی طلا نیز ۱۲ دلار افزایش داشته که منجر به افزایش شدید قیمت سکه و طلا در بازار داخلی شده است. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم اکنون به مرز ۹ میلیون تومان رسیده است، تصریح کرد: این قیمت‌ها درحالی در بازار سکه ثبت شده که تا کنون شاهد ثبت چنین نرخ‌هایی نبودیم و برای اولین بار است که قیمت سکه به این مرز رسیده است.

در خبری از حوزه صنعت، امسال بهره‌برداری از ۲.۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی با مشارکت بخش خصوصی در برنامه گنجانده شده که اشتغال حداقل چهار هزار نفر را به دنبال خواهد داشت. همچنین سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه سهم حمل ریلی در ایران بسیار کم بوده و باید افزایش یابد گفت: امسال تولید شمش فولادی به ۴۲ میلیون تن افزایش می‌یابد.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی با اشاره به تدوین پیشنهاد قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی گفت: بهمن سال گذشته این لایحه به دولت ارائه شد و پیش‌بینی می‌شود این لایحه، تا مهرماه به مجلس تقدیم شود. این برای دومین بار است که ارسال این لایحه که نقش اساسی در خروج از اقتصاد نفتی و بهبود عدالت اقتصادی دارد، به تعویق می‌افتد. به نظر می‌رسد که کارگزاران دولتی همچون سایر وعده‌های خود، صرفا نمایش رفع و رجوع مشکلات را در کشور به راه انداخته اند و تمایل و انگیزه‌ای برای بهبود اوضاع به خصوص در سال پایانی فعالیت خود ندارند.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به رشد بی نظیر بازار در معاملات روز گذشته انتظار افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت را خواهیم داشت، با این حال پیش بینی منفی شدن روند معاملات وجود ندارد و کاهش شیب صعودی بازار در روز‌های پیش رو می‌تواند محتمل‌ترین پیش بینی وضعیت بازار در معاملات امروز و هفته آتی باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷
اینکه میگویم مختص بورسِ فردا یا هر روز دیگر نبست بلکه یک استدلال منطقی و کلی بلند مدت و برای هر متغیری مثل شاخص بورس میباشد که کف دارد (بدلیل حداقل قیمت اسمی سهام ۱۰۰ تومان) ولی سقف(حداکثر) ندارد پس برآیند حرکت آن صعودی و روبه بالا خواهد بود. که در عمل هم چنین بوده. حتی  کشورهایی که تورم منفی دارند مثل ژاپن، بیشتر از کشورهای جهان سوم و تورم زده رونق و  رشد متعادل بورس دارند. اینها از رونق بورس در جهت رونق اقتصاد تولید و اشتغال و کاهش تورم استفاده کرده اند و نه از طریق لجبازی با روند طبیعی رو به رشد بازار و چسبیدن به بازارهای غیر شفاف و غیر مولد غیر رسمی و دلالی  کوچه خیابانی، یا مثال سنگاپور که قطب بورس جهانی است و خود چندان صنعتی نیست ولی با تامین سرمایه شرکتهای بزرگ الکترونیکی توازن تجاری مثبت بالایی دارد و حتی با سرمایه گذاریهای بالا از بهترین دانشگاههای علو م و تکنولوژی برخوردار است، البته این موفقیت آنها یک شَبه و راحت بدست نیامده و حمایت همه جانبه را می طلبد که الحمدالله اینجا هم تازه شروع شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶
اینکه میگویم مختص بورسِ فردا یا هر روز دیگر نبست حتی منحصر به بورس هم نبست بلکه یک استدلال منطقی و کلی  بلند مدت و برای هر متغیری مثل شاخص بورس میباشد که کف دارد (بدلیل حداقل قیمت اسمی سهام ۱۰۰ تومان) ولی سقف(حداکثر) ندارد پس برآیند حرکت آن صعودی و روبه بالا خواهد بود. که در عمل هم چنین بوده. پس رشد بورس با تورم ربطی بهم ندارند.حتی  کشورهایی که تورم منفی دارند مثل ژاپن، بیشتر از کشورهای جهان سوم و تورم زده رونق و  رشد متعادل بورس دارند. اینها از رونق بورس در جهت رونق اقتصاد تولید و اشتغال و کاهش تورم  استفاده کرده اند و نه از طریق لجبازی با روند طبیعی رو به رشد بازار و چسبیدن به بازارهای غیر شفاف و غیر مولد غیر رسمی و دلالی  کوچه خیابانی، یا مثال سنگاپور که قطب بورس جهانی است و خود چندان صنعتی نیست ولی با تامین سرمایه شرکتهای بزرگ الکترونیکی توازن تجاری مثبت بالایی دارد و حتی با سرمایه گذاریهای بالا از بهترین دانشگاههای علوم و تکنولوژی برخوردار است، البته این موفقیت آنها یک شَبه و راحت بدست نیامده و حمایت همه جانبه را می طلبد که الحمدالله اینجا هم تازه شروع شده،