بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
با توجه به رشد مجدد قیمت دلار به محدوده ۲۰ هزار تومان و در آستانه عبور شاخص کل از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی به نظر می‌رسد که بازار در شرایط نوسانی قرار گرفته است.
کد خبر : ۲۲۲۳۸۲

ادامه حضور نقدینگی در بازار سرمایه

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد روند نوسانی بازار بودیم. شاهد روند منفی در گروه‌های کوچک‌تر بازار سرمایه بودیم. در شرکت‌های بزرگ نیز شاهد عرضه‌های سنگین و منفی شدن برخی نماد‌های بزرگ بودیم. پس از نزدیک شدن شاخص به مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی و از لحاظ روانی شاهد مقاومت بازار پس از رشد شارپ ۵۰ درصدی در یک ماه اخیر بودیم.

شاخص کل در پایان معاملات دیروز با ۲۵ هزار و ۶۷۴ واحد افزایش و معادل ۱.۷۵ درصد رشد به ۱ میلیون و ۴۹۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن، اما منفی شد و با کاهش ۰.۳۳ درصدی به ۴۴۰ هزار و ۱۷۰ واحد تنزل یافت.

نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و "وپارس" بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بازار رشد محسوسی داشت و به بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد ریال رسید. در واقع می‌توان گفت که رکورد معاملات خرد بازار در جریان معاملات دیروز شکسته شد.

سازمان بورس کاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملات را به مدیران عامل بورس، فرابورس، سپرده گذاری مرکزی، مدیریت فناوری و رایان بورس اعلام کرد که از اول مرداد اجرا می‌شود. هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری، تشویق سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار از طریق تخصیص کارمزد ارکان به صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه، کاهش و تخصیص کارمزد‌های ارکان بازار از معاملات سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس را تصویب کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی بزودی طرح گواهی سپرده یورویی را به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد داد. وی اظهار داشت در راستای چارچوب فعلی سیاستگذاری پولی و اجرای عملیات بازار باز، و به منظور مدیریت نقدینگی و هدایت تورم به سمت هدف ۲۲ درصدی، بانک مرکزی به زودی طرح گواهی سپرده یورویی رابه شورای پول و اعتبار ارائه خواهد داد. بر این مبنا، قرار است بانک مرکزی در قالب گواهی یورویی با سود مشخص، و با فروش به نرخ بازار، نسبت به جمع آوری ریال اقدام کرده که دراین طرح بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر کافی اسکناس یورویی خود متعهد می‌شود، عین مبلغ را در زمان سررسید به یورو پرداخت کند.

در خبری از حوزه مسکن، بانک مرکزی اعلام کرده که در خردادماه امسال هر متر خانه در تهران نسبت به همین ماه در سال گذشته تا بیش از ۴۲ درصد گران شده است. بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نشان می‌دهد که در خرداد امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۱۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۲.۵ درصد افزایش دارد.

در خبری از گروه لاستیک سازی، بررسی آمار‌های منشتره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۳۹ هزار و ۷۰۰ تن انواع لاستیک خودرو توسط شرکت‌های داخلی و رشد ۲۶.۶ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده و این در حالی است که در روز‌های اخیر این گروه با مجوز افزایش نرخ ۳۰ درصدی مورد استقبال بازار قرارگرفته و از سوی دیگر و در تحولات بازار آن شاهد التهابات قیمتی و روند تکراری احتکار و عدم عرضه توسط برخی از شرکت‌ها و فروشندگان عمده لاستیک در بازار هستیم تا بار دیگر ناتوانی نهاد‌های دولتی و نظارتی در تنظیم بازار و ایجاد فضایی برای جریانات عادی بازار‌ها بیش از پیش نمایان شود.

بازار امروز
با توجه به رشد مجدد قیمت دلار به محدوده ۲۰ هزار تومان و در آستانه عبور شاخص کل از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی به نظر می‌رسد که بازار در شرایط نوسانی قرار گرفته است.

رشد ارزش معاملات نیز نشان دهنده ادامه حضور نقدینگی در بازار سرمایه هستیم. از سوی دیگر عدم عرضه صف‌های خرید توسط سهامداران عمده و در نتیجه ثابت ماندن سهام شناور و ممنوع شدن مجدد فروش سهام عدالت، ریسک‌های کاهش قیمت سنگین را از بازار حذف کرده و دولت با تمام قوا ولو با لغو مصوبات خودش که از آن جمله آزاد شدن سهام عدالت و معاملات آن بوده، بخشی از ناکارامد‌های خود را در سایه‌ رشد حبابی بازار سهام مخفی کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر