بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
احتمال رشد مقطعی قیمت‌ها در نماد‌های ارز محور با توجه به رشد موقت قیمت دلار وجود خواهد داشت
کد خبر : ۲۳۱۰۸۸

احتمال رشد مقطعی قیمت‌ها در نماد‌های ارز محور

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز علیرغم شروع مثبت بازار، شاخص کل به روند کاهشی خود ادامه داد و با افت بیش از ۳ هزار واحدی به یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد رسید. این در حالی بود که در ابتدای بازار شاهد شروع مثبت بسیاری از گروه‌های بازار بودیم. پس از رشد بازار در یک ساعت ابتدایی به تدریج رشد عرضه‌ها را شاهد بودیم و برخی از نماد‌های اصلی بازار به صف فروش نیز رسیدند.

نماد‌های "شتران"، "شبندر"، "حکشتی"، "وبصادر"، "ذوب" و "شگویا" از نماد‌هایی بودند که در اواسط بازار مجددا به صف فروش رسیدند. در سردرگمی فعالین بازار از بابت نرخ سود بانکی، تعیین تکلیف نهایی انتخابات آمریکا، نوسانات نرخ دلار، تصمیمات روزانه مسئولین شرکت بورس، کمبود نقدینگی در بازار و رفتار‌های هیجانی و بدون تحلیل قشر بزرگی از سهامداران، همچنان به نظر می‌رسد که جو ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار سرمایه وجود دارد. شاخص کل هم وزن نیز با ۱.۲۰۰ واحد کاهش به ۳۶۴ هزار و ۸۷۸ واحد رسید.

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسید و بخشی از این معاملات و رشد آن نسبت به متوسط ارزش معاملات دو هفته اخیر را می‌توان مجاز شدن مجدد معاملات روزانه عنوان کرد.


سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از بازار اوراق بدهی وزارت اقتصاد اوراق مالی اسلامی را با نرخ سود اسمی سالانه ۱۸ درصد و با تاریخ سررسید آبان ۱۴۰۴ را حداکثر تا نیمه اول آذر امسال در بازار سرمایه عرضه می‌کند. این وزارتخانه به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد بر اساس قوانین و مقررات مربوط نسبت به انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی با نرخ سود اسمی سالانه ۱۸ درصد و با تاریخ سررسید آبان ماه ۱۴۰۴ و حداکثر تا نیمه اول آذرماه امسال در بازار سرمایه کشور اقدام کند.

در خبری دیگر از حوزه تجارت خارجی، سخنگوی گمرک گفت: یک میلیون تن کالای اساسی، تولید و ضروری در جریان ترخیص از گمرکات قرار گرفت. وی عنوان داشت در حال حاضر یک میلیون و ۳۵ هزار تن کالای اساسی، مواد اولیه تولید و ضروری در حال ترخیص از گمرکات کشور است. وی افزود: طبق آمار‌ها روزانه به طور متوسط ۴ هزار تن روغن در حال طی کردن تشریفات گمرکی برای ورود به بازار است.

در خبری دیگر، با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گذاری تایر آزاد شد. در عین حال، در مورد لاستیک‌های سنگینی که تاریخ مصرف آن‌ها در حال اتمام است نیز تصمیم گیری شد. بر اساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، لاستیک‌های سواری تولید شده با مواد اولیه ارز نیمایی، در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن (زنجیره توزیع) در سامانه جامع تجارت ثبت شود، رأساً توسط واحد‌های تولیدی قیمت گذاری شوند.

همچنین مقرر شد لاستیک‌های سنگین وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی با قیمت‌های تعیین شده (مطابق محاسبات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان) از طریق سامانه جامع تجارت و یا حواله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها به فروش برسد.

همچنین در حالی که عنوان می‌شود انجمن کارخانجات قند و شکر قیمت شکر را برای مصرف کننده ٨٧٠٠ تومان اعلام کرده یک منبع آگاه این نرخ را قطعی ندانست و از احتمال تغییر آن خبر داد. در بخشی از نامه انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر خطاب به شرکت‌های قند که امروز منتشر شده آمده است:به موجب بند یک از دستور چهارم ابلاغیه صدرالاشاره مقرر شده که ۳۰ درصد تولید کارخانه‌ها برای مصارف خانوارها، بر اساس نرخ‌های مصوب نود و چهارمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در بسته بندی‌های یک کیلویی (با قیمت مصرف کننده نهایی ۸۷ هزار ریال) طبق برنامه‌ریزی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت و با معرفی شرکت بازرگانی دولتی ایران و حواله‌های صادره از سوی انجمن توزیع شود به نحوی که شکر بسته بندی فوق صرفاً در زنجیره توزیع مصرف خانوار عرضه شود.۷۰ درصد بقیه نیز با قیمت ۷،۳۰۰ تومان به صنوف و صنایع عرضه شود. در عین حال، ۵۰۰ تومان از این مبلغ به دولت تعلق داشته و نرخ قابل ثبت و عمل برای کارخانه‌ها به ازای هر کیلوگرم ۶،۸۰۰ تومان خواهد بود.

در بورس کالا شاهد استقبال اندک از عرضه‌های شمش و تختال فولاد بودیم به گونه‌ای که عرضه ۱۰۰ هزار تنی شمش و تختال فولاد شرکت فولاد خوزستان به میزان ۳۸ هزار تن ثبت شد و در خصوص سایر شرکت‌ها نیز روند مشابهی مشاهده شد.

این در حالی است که نرخ ارز سامانه نیما نسبت به یک هفته گذشته افت خاصی را نداشته و این موضوع منجر به کاهش شدید تقاضا در بورس کالا شده است. همچنین در معاملات امروز بورس کالا شاهد عرضه‌ محصولات طویل شامل میلگرد و تیرآهن باشیم.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز افزایش نوسانات پیش بینی می‌شود و انتظار می‌رود که سرعت کاهش قیمت‌ها همانند معاملات روز گذشته کاهش یابد. همچنین احتمال رشد مقطعی قیمت‌ها در نماد‌های ارزمحور با توجه به رشد موقت قیمت دلار وجود خواهد داشت، اما همچنان سردرگمی و نوسانات محسوس حرف اول را در معاملات روز‌های آتی خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر