بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
بازار امروز را با ادامه روند صعودی بازار پیش‌بینی می‌کنیم با این حال می‌بایست توجه داشت که احتمال رشد عرضه‌ها و تعدیل قیمت‌ها در درصد‌های مثبت کامل وجود خواهد داشت و نمی‌توان بی محابا به صف‌های خرید پیوست.
کد خبر : ۲۳۱۲۷۱

تداوم روز سبز برای تابلو ...

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد یکی از مثبت‌ترین روز‌های بازار سرمایه در دو ماه اخیر بودیم و شاخص کل رشد بیش از ۲۰ هزار واحدی را تجربه کرد. اکثر گروه‌های بازار روند مثبتی را تجربه کردند و بخش مهمی از نماد‌های اصلی و بزرگ بازار سرمایه صف خرید را پس از مدت‌ها روند کاهشی تجربه کردند. گروه خودرویی با صف خرید سنگین و ۹۰۰ میلیونی سایپا و صف خرید ۴۰۰ میلیونی ایران خودرو لیدری بازار سرمایه را از آن خود کرده است.

شاخص کل با رشد ۲۶ هزار و ۱۵۶ واحدی به رقم ۱ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۵۹۰ واحد صعود کرد. شاخص کل هم وزن رشد کمتری را داشت و با ۱.۲۴ درصد افزایش به رقم ۳۶۹ هزار و ۵۲۷ واحد رسید.

روز گذشته شاهد بازگشایی برخی از نماد‌های متوقف شده در هفته‌های گذشته بودیم و روند مثبت بازار مسئولین بازار را مجاب به بازگشایی برخی از این نماد‌ها نمود. نماد‌های فارس، ومعادن، وسپهر و حفاری از جمله نماد‌هایی بودند که روز گذشته بازگشایی شدند. به این ترتیب بار دیگر مشخص گردید که هیچ ضابطه و قانونی توسط مسئولین و متولیان بازار سرمایه رعایت نمی‌شود و صرفا رفتار‌های سلیقه‌ای این دوستان که هیچ گونه نظارتی بر آن‌ها مشاهده نمی‌شود و همچنین رعایت برخی ملاحظات و جانبداری‌های خاص از برخی نماد‌های خاص بر کلیت بازار سرمایه حاکم است و می‌بایست علاوه بر ریسک‌های متنوعی که بر بازار سرمایه ما حاکم است، ریسک رفتار‌های غیرقانونی و غیرمنطقی متولیان آن نیز می‌بایست افزوده شود.

ارزش معاملات نیز به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسید و علی رغم اینکه شاهد صف خرید بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی در نماد‌های بازار بودیم، اما همچنان شاهد ارزش معاملات کمی در مقایسه با روز‌های مثبت ماه‌های قبل هستیم.

سیاست و اقتصاد کلان

نرخ دلار در بازار آزاد با حدود ۵۰۰ تومان کاهش به کمتر از ۲۷ هزار تومان رسید و نرخ فروش صرافی ملی به رقم ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. قطعی‌تر شدن انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا و همچنین کاهش شدید خریداران در بازار ارز (که شاهد انواع تحرکات دلالان این حوزه از جعل خبر و شایعه پراکنی تا جوسازی‌های گاه و بیگاه در خصوص تحولات نظامی و بین المللی هستیم.) منجر به کاهش قیمت‌ها در این بازار شده است. صرفا تامین ارز در جهت ترخیص برخی از کالا‌های معطل مانده در گمرک در پی ارائه مجوز تامین ارز متقاضی در بانک مرکزی منجر به کاهش سرعت کاهش قیمت دلار شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از ترخیص ۱.۲ میلیون تن کالا، معادل حدود یک هشتم کالا‌های موجود از گمرک‌های کشور در ۱۰ روز اخیر خبر داد. علیرضا رزم‌حسینی اظهار کرد: این میزان از کالا‌های ترخیص شده از مجموعه ۸.۳ میلیون تن کالا‌های رسوبی مانده در گمرک‌ها بوده که ۴.۳ میلیون تن آن کالا‌های اساسی و ۴ میلیون تن دیگر مواد اولیه کارخانه‌ها بوده است. وی با اشاره به اینکه ترخیص ۱.۲ میلیون تن کالا‌های رسوبی گمرک‌ها از ۱۰ روز پیش پس از ابلاغ مصوبه ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهور مبنی بر ترخیص سریع کالا‌های رسوبی مانده در گمرک انجام شده است، گفت: تعامل و همکاری خوبی میان گمرک جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، دادستانی کشور و دستگاه قضا بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین وعده داد که کالا‌های ترخیص شده به تدریج وارد شبکه توزیع خواهد شد و ظرف هفته‌های آینده تاثیر خود را بر بازار می‌گذارد.

در خبری از گروه بانکی، وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: پیشنهاداتی در ارتباط با تسویه مطالبات نظام بانکی از دولت مطرح شده که با موافقت و دستور رییس جمهور برای پیگیری سریع موضوع به ستاد اقتصادی دولت ارجاع شد. وزیر اقتصاد با ابراز امیدواری بابت تسویه مطالبات نظام بانکی از دولت با توجه به پیشنهادات مطرح شده توسط این وزارتخانه گفت: تحقق این موضوع می‌تواند نقطه عطفی برای سال مالی ۱۳۹۹ بانک‌ها باشد.

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر همواره در خصوص میزان و نحوه تسویه مطالبات بانک‌ها از دولت اختلاف‌ها و مغایرت‌های سنگینی مشاهده شده است و در حالی که بانک‌ها در حال شناسایی درآمد وجه التزام از محل مطالبات از دولت هستند، اما دولت نسبت به برخی محاسبات که می‌تواند تاثیرات با اهمیتی در رقم نهایی بدهی دولت به بانک‌ها دارد، با اکثر بانک‌های طلبکار اختلاف دارد.

بازار امروز
بازار امروز را با ادامه روند صعودی بازار پیش بینی می‌کنیم. با این حال می‌بایست توجه داشت که احتمال رشد عرضه‌ها و تعدیل قیمت‌ها در درصد‌های مثبت کامل وجود خواهد داشت و نمی‌توان بی محابا به صف‌های خرید پیوست. متاسفانه بازار سرمایه دارای هیجانات شدیدی ناشی از فقدان اثرگذاری تحلیل و بررسی شرکت‌ها است و به ندرت می‌توان روز‌های معاملاتی را مثال زد که کلیت بازار و نماد‌های بزرگ با صف خرید یا صف فروش مواجه نباشند. به نظر می‌رسد که همچنان ریسک خرید مخصوصا در صف‌های خرید در برخی نماد‌ها به ویژه نماد‌های زیان ده و یا دارای نسبت قیمت به درآمد بالا سنگین است و صرفا خرید نماد‌های بنیادی و با دیدگاه میان مدت می‌تواند توجیه پذیر باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
نمی دونم چرا فکر میکنید بدون برکناری دست اندرکاران ریزش بازار (قالیباف - خواجه نصیر - صحرایی و هامونی) میتونید فضای بازار سرمایه را به حالت قبل برگردانید!؟ چرا اصرار دارید فضای اقتصادی کشور را ناآرام کنید!! همین کسانی که تا به امروز مسبب ضرر سهامداران خرد بودند و با قانونهای من درآوردی تونستن جیب هایشان رو پرکنند و سر مردم را کلاه بگذارند میخواهید التهاب بازار سرمایه را آرام کنید؟ سخت در اشتباهید.
علی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
اگر میخواهید به وضعیت آشفته و فسادی که در بورس هست خاتمه دهید تنها راه کارش حذف دامنه نوسان (همانند دیگر کشورهای جهان) می باشد. همزمان خانه تکانی در مدیریت بی سواد سازمان بورس (عزل مسئولین رانتی و فاسد سازمان) می باشد. از ما گفتن بود. هر چقدر دیرتر تصمیم بگیرید وضعیت آشفته تر میشود.