بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
به نظر می‌رسد که واگذاری سهام دولت به این بانک‌ها همچنان ابهامات زیادی دارد و بر این اساس احتمال افزایش نوسانات در این گروه و درنتیجه کل بازار وجود خواهد داشت.
کد خبر : ۲۳۳۷۸۱

ارتباط روند بازار با نحوه بازگشایی احتمالی نماد‌های بانکی

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و علیرغم تلاش‌های صورت گرفته توسط نهاد‌های حقوقی بازار سرمایه، همچنان به نظر می‌رسد که جو کلی بازار نزولی بوده و بسیاری از شرکت‌های بزرگ روند نزولی خود را در پایان معاملات خود حفظ کردند.

شاخص کل با ۱.۲۰۰ واحد رشد و افزایش اندک ۰.۱ درصدی به رقم یک‌میلیون و ۳۵۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۰.۱۲ درصد رشد به ۴۵۵ هزار و ۷۰۰ واحد رسید.

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس نیز در پایان معاملات روز گذشته به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال رسید که ۱۲۰ هزار ریال آن مربوط به معاملات خرد بود.


سیاست و اقتصاد کلان

در گروه بانکی شاهد شفاف‌سازی بانک‌ها در خصوص نحوه تسویه مطالبات آن‌ها از دولت هستیم. دراین‌بین برخی ابهامات را در این خصوص شاهد هستیم. از طرفی دولت عنوان کرده که واگذاری سهام شرکت‌های پالایشگاهی و شرکت‌های دیگر بابت پرداخت بدهی دولت به این سه بانک بوده و از سوی دیگر، در نامه شفاف‌سازی بانک‌ها شاهد هستیم که این واگذاری بابت پرداخت بخشی از بدهی دولت به این بانک‌ها بوده است.

از طرف دیگر در سال‌های گذشته همواره در خصوص نحوه محاسبه بدهی دولت به بانک‌ها و همچنین نحوه منظور کردن سود بانکی به این مطالبات مطرح بود. دولت بر این اعتقاد است که این بدهی‌ها، هزینه مالی نداشته و صرفاً اصل بدهی‌های دولت به بانک‌ها می‌بایست در محاسبات مدنظر قرار بگیرد و منظور کردن سود بانکی و همچنین وجه التزام به این بدهی‌ها را قبول ندارد و به‌این‌ترتیب شاهد تفاوت فراوان‌ای در اعداد مورد تائید دولت و ارقام درج‌شده در ترازنامه بانک‌ها هستیم. این موضوع به‌هرحال می‌بایست در شفاف‌سازی بانک‌ها مدنظر قرار بگیرد تا به‌این‌ترتیب بخشی از این ابهام اساسی مطرح‌شده رفع شود.

امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ از تک‌نرخی شدن ارز در بودجه سال آینده خبر داد. وی تصریح کرد: همچنین طبق تصمیم گروه تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارز در سال آینده تک‌نرخی می‌شود. بر اساس مصوبه عصر روز گذشته این گروه، نرخ ارز در سال آینده که در حال حاضر بر اساس سامانه نیما حدود ۲۶ هزار تومان بوده به ۱۷ هزار و پانصد هزار تومان کاهش می‌یابد و نرخ آن برابر با ۱۷ هزار و پانصد تومان محاسبه می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد که مقدار فروش نفت در بودجه سال آینده معادل ۱.۵ میلیون بشکه در روز لحاظ شده که این رقم در لایحه ارسالی توسط دولت معادل فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بوده است. همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به مصوبه گروه تلفیق در خصوص تعیین نرخ تسعیر ارز بابیان اینکه رسمیت دادن به نرخ تسعیر ۱۷۵۰۰ تومان را به صلاح اقتصاد نمی‌دانم، گفت: مبنای محاسباتی آن مشخص نیست.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: درآمد‌های حاصل از صادرات مواد معدنی، فلزی غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه‌خام مشمول مالیات می‌شوند. وی افزود: مصوبه سوم، حذف معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده در مناطق آزاد بود که تاکنون این معافیت داده می‌شد، اما گروه تلفیق این معافیت را حذف کرد. البته شرایط معافیت بر عملکرد طبق قانون خاص خود و قانون احکام دائمی که در سال ۹۶ خواهد بود و این مصوبه، معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده در مناطق آزاد، نه مناطق ویژه را شامل می‌شود. زارع خاطرنشان کرد: امروز همچنین باهدف جلوگیری از خام فروشی و حمایت از تولید داخل درآمد‌های حاصل از صادرات مواد معدنی، فلزی غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه‌خام مشمول مالیات می‌شوند. البته صادرات محصول مشمول مالیات و عوارض نیست.


بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار امروز و روند آن بستگی زیادی به نحوه بازگشایی احتمالی نماد‌های بانکی خواهد داشت. به نظر می‌رسد که واگذاری سهام دولت به این بانک‌ها همچنان ابهامات زیادی دارد و بر این اساس احتمال افزایش نوسانات در این گروه و درنتیجه کل بازار وجود خواهد داشت.

همچنین با توجه به اینکه بخش زیادی از منابع مالی شرکت‌های حقوقی حامی بازار در معاملات روز گذشته خرج شد، امروز به‌طورقطع حمایت‌های حقوقی در سطح کمتری صورت خواهد گرفت و این موضوع منجر به تشدید احتمالی و مجدد عرضه‌ها خواهد شد.

از طرف دیگر کاهش اخبار مربوط به تنش‌های سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا، سایه این ریسک را از سر بازار بر خواهد داشت. افزایش نوسانات بازار در جریان معاملات امروز را می‌توان محتمل‌ترین پیش‌بینی برای بازار امروز عنوان کرد..

اشتراک گذاری :
ارسال نظر