بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
نوسانات مثبت بازار با حمایت‌های جدی نهاد‌ها و بانک‌ها
در صورتی که شاهد حمایت‌های جدی و صرف منابع سنگین مالی از سوی نهاد‌ها و بانک‌ها باشیم ممکن است این شرایط در ساعات انتهایی بازار اندکی متفاوت و با نوسانات مثبت همراه خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۵۴۱۱

پیش گشایش

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در حالی در بازار روز چهارشنبه شاهد افت بیش از ۳۲.۴۵۵ واحدی شاخص کل بودیم و عرضه‌های سنگین و تشکیل صفوف فروش در اکثر نماد‌های تاثیرگذار بازار تا حدود زیادی تکلیف بازار امروز را به ویژه در ساعات ابتدایی بازار یکسره کرد.

اتفاقات سیاسی اخیر بین‌المللی و امید بسیاری از فعالان بازار سرمایه به احتمال گشایش‌های سیاسی و کاهش نرخ‌های ارز نرخ تورم انتظاری از اصلی ترین دلایل افزایش فشار فروش و عرضه‌های سهام در روز‌های اخیر و شاید روز‌های آتی باشد.

در اینکه برخی از سهام شرکت‌ها که البته تعداد آن‌ها هم بسیار کم بوده به قیمت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری رسیده اند شکی نیست، اما متاسفانه همچنان در بسیاری از نماد‌ها و به ویژه نماد‌های کوچک شاهد وجود حباب‌های قیمتی هستیم.

اخبار اقتصاد بین الملل:
درمهمترین اخبار سیاسی و بین المللی روز‌های گذشته می‌توان به اخبار مرتبط با برجام اشاره داشت. خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی و غربی نوشته بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد داده‌اند ایران در ازای برخورداری از مزایای اقتصادی به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد. رسانه انگلیسی به جزئیات بیشتری از این طرح اشاره نکرده است.

بر اساس این گزارش، هنوز مشخص نیست که آمریکا رفع تحریم‌ها علیه ایران را بدون آنکه ایران نخست به توافق پایبند شود بپذیرد.

از طرفی بیش از ۵۰ قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور او خواسته‌ند به توافق هسته‌ای با ایران برنگردد و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را ادامه دهد. این نامه به ابتکار «مایک گارسیا» و «گرگ مورفی»، دو قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تنظیم شده و ۵۰ نماینده دیگر از آن حمایت کرده‌اند.

گارسیا در بیانیه‌ای به بیان ادعا‌های اثبات‌نشده پرداخت و گفت: توافق هسته‌ای ایران از نخستین روز، توافقی شکست‌خورده بوده و جلوی ایران هسته‌ای را نگرفت. از زرادخانه هسته‌ای ایران حمایت کرد و حمایت این کشور از تروریست‌ها را تسهیل کرد.

در نامه‌ای که روی وب‌سایت رسمی مایک گارسیا قرار گرفته آمده است: یکی از عظیم‌ترین میراث‌های رئیس‌جمهور دونالد  ترامپ این بوده که هیچ دولتی بیشتر از دولت او برنامه‌های حامی اسرائیل نداشته است.


اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما از مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه می‌توان ۸ مصوبه جدید هیات مدیره سازمان بورس اشاره داشت:

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح مصوبات امروز هیات مدیره سازمان عنوان داشت: در گام نخست و به منظور حمایت از بازار سرمایه و تقویت طرف تقاضا، به صندوق توسعه بازار سرمایه اجازه داده شد تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام اقدام کند.

 محمدعلی دهقان دهنوی، به مصوبه دوم اشاره کرد و ابراز داشت: همچنین مقرر شد تا ضریب تعدیل سهام و حق تقدم آن در معاملات اعتباری از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه مطابق بند سوم، مقرر شد دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه با دید تسهیل برای خرید و نگهداری توسط ناشران مورد بازنگری قرار گیرد، اعلام کرد: همچنین در خصوص امکان خرید واحد‌های صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی برای عموم مردم مدل سازی و طراحی فرایند و ابزار لازم صورت می‌گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بانک‌ها و تمهید مقدمات لازم در شرکت سپرده گذاری مرکزی، تصریح کرد: با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، مقرر شد؛ اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک‌ها طی هفته پیش رو عملیاتی شود. همچنین مذاکره لازم برای تعمیم این خدمات به سایر سهامداران به ویژه سهامداران خرد نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی به مصوبه ششم اشاره کرد و گفت: مقرر شد بازنگری دستورالعمل سهام ترجیحی به نحوی انجام شود که امکان اعطای سهام ترجیحی علاوه برکارکنان مستقیم شرکت‌ها به کارکنان شرکت‌های زیرمجموعه یا مادر یا هم‌گروه مالی نیز میسر باشد.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد شرایط ناامیدکننده ساعت انتهایی بازار روز چهارشنبه تا حدود زیادی شرایط ساعات ابتدایی بازار را مشخص کرده است.

با این حال آنچه در این روز‌های بازارسرمایه بیش از پیش خودنمایی می‌کند تمایل بالای فروشندگان به عرضه سهام خود در نماد‌های بزرگ و میل بسیار پایین خریداران و سرمایه‌گذاران به خرید سهام بوده که این شرایط قطعا حمایت‌های کورکورانه متولیان بازار سرمایه را از بین خواهد برد.

با این وجود با توجه به معاملات در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی همراه با عرضه‌های قابل توجه پیش بینی می‌کنیم و در صورتی که شاهد حمایت‌های جدی و صرف منابع سنگین مالی از سوی نهاد‌ها و بانک‌ها باشیم ممکن است این شرایط در ساعات انتهایی بازار اندکی متفاوت و با نوسانات مثبت همراه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر