بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
ساعات انتهایی بازار متفاوت و با تقاضایی جدی‌تر
با توجه به معاملات در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی همراه باعرضه‌های نسبی پیش‌بینی می‌کنیم که ممکن است این شرایط در ساعات انتهایی بازار اندکی متفاوت و با تقاضایی به‌مراتب جدی‌تر همراه باشد.
کد خبر : ۲۳۶۱۳۰

پیش گشایش+بورس نیوز


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، هنوز ۴ روز کاری از طرح ضعیف و غیر کارشناسی دامنه نوسان نامتقارن مدیران جدید سازمان بورس نگذشته بود که بازار از روز یکشنبه هفته گذشته واکنشی جدی و البته منفی را به این طرح‌های منسوخ‌شده نشان دادند.

همان‌گونه که پیش‌ازاین نیز اشاره شد، هرگونه دست‌کاری در روند طبیعی بازار سرمایه در سال‌های اخیر محکوم به شکست، افزایش نا اطمینانی و کاهش شدید نقد شوندگی و درنهایت ادامه روند گذشته بوده و ازاین‌رو به نظر می‌رسد بازار روز جاری نیز همانند روز‌های پیش شاهد عرضه‌کنندگانی جدی در اکثر نماد‌ها باشد.

بی‌شک افت تنها ۷۵۲۵ واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه درحالی‌که بسیاری از نماد‌های اصلی شاهد تشکیل صفوف فروش سنگین بود را نمی‌توان ملاکی صحیح از شرایط واقعی بازار دانست و متأسفانه دیگر نمی‌توان شاخص کل را شاخصی برای پیش‌بینی روند بازار قرار داد.

اخبار اقتصاد بین‌الملل:
مهم‌ترین اخبار سیاسی و بین‌المللی روز‌های گذشته را می‌توان به اخبار مرتبط با برجام اشاره داشت. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ و ایران را خواهد پذیرفت. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بامداد جمعه (به‌وقت تهران) اعلام کرد دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در جلسه گروه ۱+۵ و ایران را خواهد پذیرفت.

در این بیانیه آمده است: ایالات‌متحده آمریکا دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ و ایران جهت بحث درباره یافتن یک مسیر دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خواهد پذیرفت.

باوجوداین، خبرگزاری فرانسه گزارش داده هنوز دعوتنامه‌ای برای حضور آمریکا در جلسه‌ای با مشارکت اعضای گروه ۱+۵ و آمریکا صادر نشده، اما انتظار می‌رود این اقدام به‌زودی انجام شود.

ساعاتی قبل‌تر از بیانیه خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع فرانسوی نوشته بود آمریکا آمادگی خود را برای گفتگو با ایران در قالب جلسه کمیسیون مشترک با اعضای گروه ۱+۵ نشان داده است.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال هم به نقل از برخی منابع نوشته بود قرار است یک جلسه غیررسمی کمیسیون مشترک برجام برگزار شود و از آمریکا دعوت‌شده به‌عنوان میهمان در آن جلسه حضور پیدا کند.

همچنین دولت جو بایدن در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خبر داد که آمریکا اعلان خود مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را که در دولت ترامپ به سازمان ملل اطلاع داده‌شده بود، لغو کرده است.

به گزارش از خبرگزاری رویترز، ریچارد میلز، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در نامه‌ای به شورای امنیت اطلاع داد که دولت جدید ایالات‌متحده اعلان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق مبنی بر بازگشت کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو کرده است.

دولت دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ در اقدامی خلاف عرف بین‌الملل، از برجام خارج شد و مایک پمپئو وزیر خارجه او نیز در ماه اوت اعلام کرد که روند ۳۰ روزه در شورای امنیت به‌منظور بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران یا «مکانیزم ماشه» را کلید زده است.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهم‌ترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه را می‌توان نامه جدید، تأمل‌برانگیز و تأسف‌برانگیز سازمان بورس در خصوص اعلام برنامه شرکت‌ها برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها دانست.

سازمان بورس با ارسال نامه‌ای به ناشران بورسی و فرابورسی اعلام کرد: در صورت وجود هر برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها موضوع را فورا در کدال منتشر کنند. معاونت نظارت بر ناشران سازمان بورس با ارسال نامه‌ای مهم به ناشران بورسی و فرابورسی اعلام کرد: در صورت وجود هر برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها، موضوع را در هیات مدیره بررسی و نهایی و نتیجه را فورا در کدال منتشر کنند تا سهامداران مطلع شوند.

در این نامه به شرکت‌ها آمده است: با توجه به درخواست جمعی از سهامداران در راستای افزایش شفافیت اطلاعات، خواهشمند است موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط هیئت‌مدیره آن شرکت بررسی و در صورت تائید انجام تجدید ارزیابی، مراتب به‌صورت فوری در سامانه کدال منتشر شود.

آنچه از این نامه برمی‌آید این است که سازمان فراموش کرده که این نهاد وظیفه نظارت بر بازار سرمایه را دارد و نه حمایت از بازار سرمایه.

بازار امروز:

همان‌گونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد به نظر می‌رسد با توجه به شرایط ناامیدکننده بازار در روز چهارشنبه ازیک‌طرف و همچنین انتشار اخبار مثبت سیاسی در روز‌های گذشته از طرفی دیگر نمی‌توان به تغییر روند بازار در روز جاری امیدوار بود.

شاید اتفاقات بازار ارز در روز جاری (با توجه به‌احتمال حضور آمریکا در نشست احتمالی برجام) و افت احتمالی ارز در ساعات ابتدایی روز تا حدود زیادی شرایط بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد. بااین‌وجود شاید خرید‌های حقوقی و تحریک تقاضای طرح ناقص جدید سازمان بتواند منجر به نوسانات مثبتی در برخی نماد‌های بزرگ شود.

بااین‌وجود با توجه به معاملات در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی همراه با عرضه‌های نسبی پیش‌بینی می‌کنیم که ممکن است این شرایط در ساعات انتهایی بازار اندکی متفاوت و با تقاضایی به‌مراتب جدی‌تر همراه باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
بنظر من روند حمایت از بازار سرمایه بدلیل حمایت از تولیدات داخل و به حاشیه بردن دلال بازی و سفته بازی و امثالهم بسیار بجا و منطقی است و تجدید ارزیابی شرکت ها شفافیت را به خریداران بازار بر می گرداند
ناشناس
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
بيخيال بابا.تجديد ارزيابي فقط واسه باد كردن سهماس.خروج منابع از بانك ها به بهانه حمايت از بورس كلي وام قابل پرداخت به بخش توليد رو حذف كرده. بگو ميخوام از رانت بهره مند شم ديگه توجيه بيخود نيار
امید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
بنظر من روند حمایت از بازار سرمایه بدلیل حمایت از تولیدات داخل و به حاشیه بردن دلال بازی و سفته بازی و امثالهم بسیار بجا و منطقی است و تجدید ارزیابی شرکت ها شفافیت را به خریداران بازار بر می گرداند
امیر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
بورس نیور کاش شما و امثال شما بجای اینکه در این شرایط مطالبی بنویسید که هیجانات بازار کم بشه هی به بازار بورس فاز منفی میدهید سهامدار ویا سازمان بورس ار ناشران بخواهد شفافیت بیشتری داشته باشند کجای مسئله اشکال دارد که از این درخواست سازمان بورس متاسف شده ای بلکه جای بسیار تاسف است بجای اینکه از شرکتها خواستار شفافیت در ارائه اطلاعات باشید از سازمان بورس که آنهم به خواسته سهامداران در خواست شفافیت داده انتقاد میکنید احتمالا رسالت خود را فراموش کرده اید. لطفا در درج مطالب دقت بیشتری به خرج بدهید چراکه سهامداران خرد بازار بورس از بورس نیوز انتظارشان خیلی بیشتر است فاز منفی ندهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
...... برشما. جای عذرخواهی بابی شرمی تمام بازمیخواین عوام فریبی کنید. بس کنید8ماهه مردم راباچرندیاتتون گذاشتیدسرکار. تاپول دزدیده شده به بورس برنگرده هیچ اتفاقی نمی افته. الان وقت نقدشوندگیه میخواین اونم باخرید تازه واردها پرکنید؟ خدایی آخرک.