بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
انتظار برخی تحرکات و نوسانات نماد‌های شاخص‌ساز
برای بازار امروز با توجه به مصوبات جلسه سران قوا و همچنین انتشار اوراق تبعی در ۱۳ نماد اصلی بازار که احتمالا در روز‌های پیش رو به تعداد این نماد‌ها نیز افزوده خواهد شد، انتظار برخی تحرکات و نوسانات را در نماد‌های شاخص‌ساز انتظار خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۳۹۹۶۹

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز دوشنبه بازار شاهد افت دیگری بود و شاخص کل با بیش از ۱۳ هزار واحد و معادل بیش از یک درصد افت به رقمی کمتر از یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد رسید تا به این ترتیب به سطح حمایتی یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی نزدیک شود. همانند روز‌های کاری گذشته، ارزش معاملات در سطح حداقلی بود و شاید بتوان تعداد نماد‌های با حجم معامله معمول بازار را در حدود ۵۰ نماد عنوان کرد و همچنان بیش از ۴۰۰ نماد در صف فروش قفل بودند.


سیاست و اقتصاد کلان

رئیس سازمان بورس گفت: همه هفت پیشنهاد سازمان بورس جهت حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزیی به تصویب سران قوا رسید و این مصوبات بعد از تایید رهبری، برای اجرا ابلاغ خواهند شد. محمد علی دهقان دهنوی با اشاره به نظر مساعد رؤسای سه قوه در خصوص بسته پیشنهادی سازمان بورس که پیش‌تر در هیأت دولت مصوب شده بود، از تأیید نهایی این مصوبات با اصلاحات جزئی خبر داد و گفت: بر اساس مصوبات روز دوشنبه، مقرر شد ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. وی افزود: در این جلسه با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید تصریح کرد: پیرو مصوبه این جلسه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای برنامه‌های حمایت از بازار سرمایه در چارچوب مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی از شمول ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید خارج خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام خود یا شرکت‌های زیر مجموعه‌شان حمایت کنند مالیات بر درآمد آن‌ها در سال جاری امهال و به سال بعد موکول شود.

همچنین شرکت‌هایی که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰ آن‌ها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود. دهقان دهنوی از اجازه سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه بر اساس مصوبات جلسه سران قوا خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه صندوق توسعه ملی مجاز به سرمایه‌گذاری در بازار‌های پولی و مالی داخلی از جمله بازار سرمایه شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مصوبه مربوط به جبران زیان خریداران واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحد‌های مذکور را از دولت خریداری کرده و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام جبران شود.

پس از تصویب بسته ۳+۷ سازمان بورس در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی دولت و ارجاع آن به جلسه سران قوا، صندوق توسعه بازار سرمایه اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی برای نماد‌های "خودرو"، "وبملت"، "فولاد"، "فملی"، "فارس"، "وبصادر"، "شتران"، "شپنا"، "شبندر"، "وتجارت"، "خساپا"، "اخابر" و "همراه" با سررسید‌های مختلف منتشرکرد. گفتنی است تنها صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند خریداری کنند که این صندوق‌ها نیز باید حداقل به اندازه تعداد ورقه‌های خریداری شده از سهام این نماد‌ها را نیز تا پایان روز خرید اوراق دراختیار داشته باشند. همچنین این صندوق‌ها در صورت فروش نماد، اوراق خریداری شده هم بدون استفاده می‌شوند.

در خبری از گروه خودرویی، سرانجام شورای رقابت در مورد تعیین میزان افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری کرد. البته کسانی‌که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام و پیش پرداخت کرده اند و مشمول دریافت سود نیستند، شامل این افزایش قیمت نمی‌شوند. بر اساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده گذشته در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیر‌های کیفیت و بهره وری نهایتا برای محصولات شرکت ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و برای محصولات شرکت سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش قیمت محاسبه شد که برای تمامی خودرو‌های مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود. این میزان افزایش نرخ نمی‌تواند منجر به تغییرات محسوسی در عملکرد مالی شرکت‌های خودروساز شود و به همین دلیل انتظار تغییر روند در معاملات سهام دو غول خودروسازی یعنی سایپا و ایران خودرو را نداریم.
در بازار‌های جهانی شاهد رشد قیمت‌ها هستیم. قیمت مس با ۱.۵ درصد افزایش به ۹.۹۵۰ دلار رسید تا به پشت مرز‌های ۱۰ هزار دلار برسد. قیمت نفت نیز با بیش از یک درصد افزایش و در شاخص نفت برنت به ۶۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. قیمت روی و آلومینیوم نیز با ۱.۷ و ۰.۵ درصد افزایش به ترتیب به ۲.۹۶۹ و ۲.۴۳۱ دلار در هر تن رسیدند. بهای جهانی طلا نیز در زمان تنظیم این گزارش و در معاملات شب گذشته به یک هزار و ۷۹۴ دلار رسید تا تنها ۶ دلار تا رسیدن به کانال یک هزار و ۸۰۰ دلاری فاصله داشته باشد.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به مصوبات جلسه سران قوا و همچنین انتشار اوراق تبعی در ۱۳ نماد اصلی بازار که احتمالا در روز‌های پیش رو به تعداد این نماد‌ها نیز افزوده خواهد شد، انتظار برخی تحرکات و نوسانات را در نماد‌های شاخص‌ساز انتظار خواهیم داشت.

با این حال، قرار گرفتن در آخرین روزکاری هفته و احتمال کاهش مجدد قیمت دلار در بازار ارز، همچنان قدرت فروش را بالا نگاه خواهد داشت. صف‌های فروش نماد‌های کوچک‌تر نیز به نظر نخواهد رسید که تغییر رویه و یا اتفاق خاصی را پیش رو داشته باشند و ادامه صف‌های فروش سنگین و نقدشوندگی بسیار ضعیف را انتظار داریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر