بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
محمدعلی اخباری، مدیرعامل پالایش نفت لاوان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

گرمای هوا در تقابل با سود پالایشگاه ها / منتظر گزارش های بهتری باشید!

یکی از گروه هایی که کارشناسان به پیشتازی و رشد آن ابراز امیدواری می کنند ، صنعت پالایشی است. با فرارسیدن فصل سرد و افزایش تقاضا برای انرژی در سطح جهانی ، امیدواری به رشد قیمت انرژی ، به خصوص قیمت نفت وجود دارد. در ادامه آمار عملکرد و آمار بازدهی شرکت پالایش نفت لاوان در نماد "شاوان" آورده شده است.
کد خبر : ۲۶۳۳۹۶

کرک اسپرد پالایشگاه‌های متأثر از چیست؟

بورس نیوز: یکی از گروه هایی که کارشناسان به پیشتازی و رشد آن ابراز امیدواری می کنند ، صنعت پالایشی است. با فرارسیدن فصل سرد و افزایش تقاضا برای انرژی در سطح جهانی ، امیدواری به رشد قیمت انرژی ، به خصوص قیمت نفت وجود دارد. در ادامه آمار عملکرد و آمار بازدهی شرکت پالایش نفت لاوان در نماد "شاوان" آورده شده است.

گرمای هوا در تقابل با سود پالایشگاه ها / منتظر گزارش های بهتری باشید!

گرمای تابستان بلای جان پالایشگاه‌ها

محمدعلی اخباری، مدیرعامل پالایش نفت لاوان در خصوص گزارش های عملکردی پالایشگاه ها و وضعیت این صنعت به بورس نیوز گفت: فصل تابستان در پالایشگاه با دیگر فصول متفاوت است. در تابستان قیمت فرآورده و نفت خام دست‌خوش تغییر می‌شود، همچنین مصرف سوخت مایع پالایشگاه در این فصل به دلیل مصرف برق بیشتر، بالا می‌رود. در پالایشگاه لاوان که ساحلی است، دمای آب دریا در تابستان ۱۰ الی ۱۵ درجه گرم‌تر می شود و در چنین حالتی برای خنک‌سازی آن، برق بیشتری مصرف می‌شود و خنک‌کننده‌های پالایشگاه با بالاترین ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی افزود: پس در فصول گرم ، مصرف سوخت و تولید ضایعات بالا می‌رود، این ضایعات از مخازن تولیدشده و همچنین برگشت گاز فلر نیز در تابستان افزایش می یابد. اگر ضایعات پالایشگاهی در تابستان ۰.۵ درصد یا حتی کمتر از آن رشد کند، تأثیر بسیار زیادی بر سود نهایی دارد. با این وضعیت بی‌شک پالایشگاه‌های ساحلی و امثال آن عملکرد بدتری در تابستان نسبت به فصول سرد سال خواهند داشت.

عوامل تأثیرگذار بر عملکرد پالایشگاهی‌ها

مدیرعامل پالایش نفت لاوان بیان کرد: شرکت در تابستان ۱۸ مگاوات برق مصرف می‌کند درصورتی‌که در زمستان با ۱۴یا حتی ۱۲ مگاوات هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مواردی همچون کمبود انرژی،  بی‌شک بر عملکرد شرکت تأثیر گذار است. هزینه برق، آب مصرفی، خنک‌کنندگی بیشتر و دیگر موارد را می‌توان دراین‌بین تأثیرگذار دانست. علاوه بر تمام موارد درجه دمای زیاد فرسودگی مخازن و میزان ضایعات آن را افزایش می دهد.
وی در ادامه افزود: پالایشگاه لاوان همواره در زمستان وضعیت بهتری داشته به دلیل اینکه امکان افزایش گاز و تغییر ترکیب خوراک برای ارائه محصول باارزش را دارد. با توجه به تجربیات قبل، اگر ریسک جدید به ابهامات موجود اضافه نشود وضعیت پالایشی‌ها در زمستان بهتر از فصول گرم خواهد بود و عملکرد خوبی را به نمایش می‌گذارند. البته قیمت جهانی نفت و وضعیت این محصول در سطح جهانی بر سودآوری صنعت پالایشگاهی تاثیری به سزایی دارد.

اخباری در انتها به بورس نیوز گفت: در ۶ ماهه ابتدایی سال برآورد‌ها از قیمت نفتا صعودی بود، اما این محصول در عمل افت قیمت را تجربه کرد، برخلاف قیمت نفت ۹۰ تا۱۰۰ دلاری ، قیمت نفتا به ۶۰۰ دلار هم سقوط کرد ، درصورتی‌که قیمت آن در محدوده ۸۰۰ دلار بود. پس کرک اسپرد پالایشگاهی‌ها به عرضه و تقاضا ، کشش و قیمت بازار جهانی وابستگی مستقیم دارد. برخی بر این باورند که خود پالایشگاه عامل تأثیرگذاری خواهد بود، اما میزان تأثیرگذاری آن مشخص است.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاهش مداوم ارزش
توسعه سرمایه و صنعت غدیر به سومین ماه ریزش ارزش بازار رسید؛

کاهش مداوم ارزش "سغدیر"

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

مقدمات ورود "تیپاکس" به بازار سرمایه انجام شد

به پایان ریزش در بازار سهام نزدیک هستیم؟
کامل ابراهیمیان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

به پایان ریزش در بازار سهام نزدیک هستیم؟

جهش درآمدی
نگاهی به عملکرد مالی پرداخت الکترونیک پاسارگاد

جهش درآمدی "پی‌پاد" در ۲ سال گذشته

ارسال نظر