بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
حسین درودیان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد؛

دولت بر لبه تیغ عرضه خودرو در بورس کالا

دولت بر لبه تیغ عرضه خودرو در بورس کالا
اگر دولت در رقم زدن این اتفاق ناکام بماند، در خارج کردن خودروسازان از زیان دهی شکست بخورد و نتواند اقدامات حمایتی در بازار سرمایه را انجام دهد افکار عمومی به سمتی خواهد رفت که دولت در دیگر صنایع، در کل حمایت از تولید و بورس ناکام است.
کد خبر : ۲۶۷۱۲۰

دولت بر لبه تیغ عرضه خودرو در بورس کالا

بورس نیوز:

بعد از کشمکش هایی که میان شورای رقابت و بورس کالا به وجود آمد، در نهایت مشخص شد که عرضه خودروها در بورس ادامه خواهد یافت و مطابق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گیری عرضه خودرو در بورس کالا از شورای رقابت اخذ شده و به بورس کالا سپرده خواهد شد.

عرضه خودرو همچنان در کشمکش


حسین درودیان، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کشمکش عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: درباره عرضه خودرو باید گفت که چند بازیگری به ایفای نقش پرداخته‌اند، که گاهی هم باعث خنثی شدن دیگر بازیگران می‌شوند. سال قبل هم در بودجه، بندی برای عرضه خودرو در بورس کالا اضافه‌شد اما رأی لازم به آن داده نشد حتی بااینکه عرضه به بورس کالا سپرده‌شده است همچنان بلاتکلیفی و نا اطمینانی در این باب وجود دارد.


بازار آسیب‌پذیر شده است


وی در همین راستا تبیین کرد: در ابتدا باید گفت که بازار سهام از سال ۹۲ شکننده و آسیب‌پذیر شده است، یعنی با اتفاقات و اخبار کوچک مسیر کاهش را در پیش می‌گیرد. خود این شکنندگی باعث شد، اخبار کم‌اهمیت و فاقد تأثیرگذاری لازم بیشترین تأثیر را بر بازار داشته باشند. نکته بعد هم صنایعی مثل پتروشیمی، فولاد با درصد کمتر و خودروسازی در ایران از صنایع مهم و اصلی تلقی می‌شوند، در زنجیره این صنایع شرکت‌های بسیاری فعال هستند، به همین جهت خودروسازی هم صنعت مهمی بوده و تأثیرگذاری که بر قطعه‌سازی و دیگر صنایع پایین‌دست خود دارد قابل‌توجه است. در همین خصوص می‌توان گفت که نقش آن در بازار سرمایه نیز پررنگ است؛ البته که افراد جامعه این دست اتفاقات و کشمکش‌ها را به‌عنوان نماد شناسایی می‌کنند.


بیشتر بخوانید: این صنعت از ابتدا بی برنامه پیش رفته است



درودیان ادامه داد: افراد با نماد قرار دادن این موضوعات چشم‌انتظار دولت خواهند شد، که آیا دولت توان حل آن را دارد و می‌تواند خودروسازان را از زیان خارج کند. اگر دولت از پس حل آن برآید، از منظر جامعه تنها به صنعت خودرو محدود نمی‌شود؛ دولتی که این مشکل را مرتفع کرده است لابد می‌تواند دیگر اقدامات را در جهت کمک به بازار سرمایه انجام دهد، ولی در غیر این صورت افراد دولت را در حل مشکلات ناکام می‌دانند و این موضوع به دیگر موضوعات تسری و تعمیم داده می‌شود که معتقدم بی‌جا نیست. به همین خاطر زمانی که عرضه خودرو در بورس کالا نماد تلقی شود اثرات آن را در کلیت بازار هم خواهیم دید و انگار به‌نوعی صنعت خودرو لیدر بازار شده است.


دولت بر لبه تیغ عرضه خودرو در بورس کالا


این کارشناس بورسی اظهار داشت: ذهنیت و برداشت عامه افراد جامعه از این موضوع غلط نیست که به نظر تفکر بسیار پسندیده است فقط مقداری وزن موضوع را پررنگ برآورد می‌کنند والا در پایه این طرز تفکر بسیار معقول است. اگر موضوع بورس کالا جدی شود و خودروسازی (جدای از حمایتی‌های اجتماعی که دولت بر آن‌ها مجاب می‌کند) بتواند عرضه‌های خود را پایدار و مستمر انجام دهد از این مزیت برخوردار است که اثر منفی مسئولیت اجتماعی را تا حدی خنثی کند. اگر دولت در رقم زدن این اتفاق ناکام بماند، در خارج کردن خودروسازان از زیان دهی شکست بخورد و نتواند اقدامات حمایتی در بازار سرمایه را انجام دهد افکار عمومی به سمتی خواهد رفت که دولت در دیگر صنایع، در کل حمایت از تولید و بورس ناکام است. درنتیجه فعالین بازار سرمایه بازار سرمایه را مناسب برای ادامه فعالیت نمی‌بینند البته که اعتماد به‌درستی از بین خواهد رفت.


در ۲-۳ ماه آتی امیدی به بازار نیست


درودیان در پایان به بورس نیوز گفت: فعلاً ریسک جدی سیاست ارزی بانک مرکزی بر بازار سرمایه سایه افکنده است، یعنی مشخص نیست البته که خود بانک مرکزی هم نمی‌داند که باید پتروشیمی و فولادی‌ها را مجاب به فروش ارز باقیمت ۲۸۵۰۰ تومان کند یا خیر. آیا این ارز فراگیر می‌شود یا اینکه فقط برای کالا‌های اساسی تخصیص می‌یابد، اگر قرار است فراگیر شود ارز دولت کفایت می‌کند. به نظر می‌رسد ریسک قیمت ارز در بازار بالاست، این موضوع در کنار ریسک خوراک پتروشیمی‌ها که تا انتهای سال بازار درگیر آن خواهد بود، درمجموع تمام متغیر‌های که منجر به ریسک در بازار سهام می‌شوند را تا انتشار لوایح بودجه و استقرار سیاست ارزی بانک مرکزی در ۲- ۳ ماه آتی بازار شرایط خوبی نخواهد داشت.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
اصلا هدف اصلی همین است که مشکل حل نشود.وگرنه چرا دولتی که 10-15درصد سهام حودرو یا سایپا را دارد مدیرانش را منصوب میکند .دستوری خودرو را به یک سوم تا یک چهارم قیمت واقعی به سازمانها خودی میدهد. سود شرکتها را به جیب خود میریزد و ضرر شدیدی به شرکتها و سهامداران خرد وارد میکند و جالب اینکه شعار حمایت از تولید و مصرف کننده را هم سر میدهد. شورای رقابت سازمانی از زیر مجموعه ریاست جمهوری است که سال 89 برای دور زدن مردم تاسیس کردن تا راحت تر دارایی سهامداران و شرکتها را بالا بکشند. بقول معروف خانه از پایبست ویران است کسانیکه بیشتر شعار حمایت از نولید و مردم میزنند بیشتر جیب مردم را میزنند.حالا هم با عنوان کردن اینکه 85درصد مابه التفاوت قیمت عرضه شده در بورس باید به خزانه واریز شود مثل زورگیرهای خیابانی دولت علنا از سهامداران خرد زورگیری میکند . سایپا و ایرانخودرو یک دهه قبل از تشکیل شورای رذالت رقابت هر سال سهمی 150 تومن سود سالانه تقسیم میکردند ولی از بعد از شورای رقابت همه این پولهای سهامداران خرد با زورگیری دولتی به جیب خودیها رفته و شرکتها دهها هزار میلیارد ضرر و زیان شناسایی کردند و سهامداران خرد به خاک سیاه نشستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
آقا اصلا انگار نه انگار که سهام دار خرد داره له میشه! والله اگر اعضای شورای رقابت را به جرم وارد کردن زیان سنگین به جامعه سهامداران به اعدام محکوم کنند، کار مناسبی خواهد بود (این ترویج به اصطلاح خشونت نیست بلکه بیان عمق فاجعه است).
همه بورس از این اقدام شورا تاثیر منفی گرفت به ویژه سهام خودرو و قطعات.
این طرح کمیسیون تلفیق مبنی بر تخصیص 85 درصد از سود بیش از قیمت پایه به دولت، این هم اشتباه است. دست کم به 50 درصد کاهش داده شود تا خودرو ساز و سهام دار بعد از چند سال اندک سودی عایدش شود.
چرا اصرار داریم خودروساز داخلی زیان کند و برای حل مشکل خودرو پول به جیب کشورهای دیگر بریزیم با وارد کردن خودروی نو و دست دوم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳
عملا گشور در مسیر فروپاشی گامل اقتصادی قرار گرفته و آقای فرزین مسیر را تسهیل گرده است