بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
تخم مرغ‌های این شرکت در یک سبد؛

کارت‌های «فن آوا» شارژ نمی‌شوند

نکته جالب توجه این است که بانک «انصار» و «سینا» با ادعای عدم ایفای تعهدات برخی قرارداد‌های فی مابین در سنوات مالی قبل، مبالغی از شرکت «فن آوا کارت» جریمه مطالبه کرده‌اند.
کد خبر : ۱۹۵۶۷۵

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، «گروه فن آوا» با سرمایه اسمی ۸۸ میلیارد تومانی پرتفوی سرمایه گذاری با بهای تمام شده ۷۶ میلیارد تومانی دارد که تماما به شرکت‌های غیربورسی اختصاص یافته است. در واقع، این شرکت هیچ گونه سرمایه گذاری در بازار سهام نکرده و علاقه از خود برای خرید سهام شرکت‌های بورسی نشان نمی‌دهد.

کارت‌های «فن آوا» شارژ نمی‌شوند

«گروه فن آوا» در سال ۹۷ رقمی در حدود ۲۰ میلیارد تومان درآمد سود سهام شناسایی کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸ درصد رشد نشان می‌دهد اما؛ از آن جایی که هیچ یک از سهام تحت تملک را به فروش نرساند، برخلاف سال مالی منتهی به آذر ماه ۹۶ سود از این محل شناسایی نکرد و موجب شد سود خالص سال مالی ۹۷ به نصف تقلیل یابد.

در ادامه نگاهی به زیرمجموعه‌های این شرکت می‌اندازیم.

بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، دو شرکت زیرمجموعه «گروه فن آوا» زیان‎ده هستند و باقی شرکت‌ها در ناحیه سوددهی قرار دارند.

کارت‌های «فن آوا» شارژ نمی‌شوند

شرکت «فن آوا کارت» بیشترین سهم از پرتفوی این گروه را به خود اختصاص داده و بیشترین سودآوری را به همراه می‌آورد. شرکت «فن آوا کارت» در حوزه فروش شارژ حضور فعالی دارد، بیشترین درآمد خود را از تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی کسب می‌کند. بر مبنای آخرین آمار‌های موجود، این شرکت به ترتیب سهم ۵ و ۷ درصدی از تعداد و مبلغ تراکنش‌های شاپرک دارد.

نکته جالب توجه این است که بانک انصار با ادعای عدم ایفای تعهدات برخی قرارداد‌های فی مابین در سنوات مالی قبل، مبلغ ۵۸ میلیارد ریال از شرکت «فن آوا کارت» جریمه مطالبه کرده است. علاوه بر این، گویا در خصوص تعهدات خود به «بانک سینا» نیز کم لطفی کرده و مبلغ ۳۹ میلیارد ریال جریمه از سوی این بانک مطالبه شده است.

کارت‌های «فن آوا» شارژ نمی‌شوند

شایان ذکر است که نماد معاملاتی شرکت «فن آوا کارت» در بازار سوم فرابورس ثبت شده اما؛ هنوز معاملات خود را آغاز نکرده است.

به طور کلی می‌توان گفت، درآمدزایی «گروه فن آوا» گره محکمی به عملکرد شرکت «فن آوا کارت» خورده که باید برای کاهش ریسک سرمایه گذاری خود، فکری برای این موضوع بکند و نسبت به افزایش تنوع سرمایه گذاری‌ها به خصوص در بازار سرمایه برنامه‌ریزی داشته باشد.

در نظرسنجی روز‌های گذشته آبسیم پلاس بورس نیوز در خصوص معاملات سهام شرکت «گروه فن آوا» با نماد «فن آوا»، ۴۹ درصد اعلام موقعیت خرید در این سهم کردند و ۵۱ درصد از رأی دهندگان، وضعیت فروش را انتخاب کردند.

کارت‌های «فن آوا» شارژ نمی‌شوند

به این ترتیب، در معاملات چهارمین روز شهریور ماه، ۲۲۵ خریدار در مقابل ۱۸۰ فروشنده صف آرایی کردند و با رشد قیمت ۵ درصدی «فن آوا»، خریداران قدرت خود را به رخ کشیدند.

حقوقی‌ها در این نماد بیشتر به سمت فروش متمایل بودند و بیش از آن که خریدار باشند، فروشنده سهم به حقیقی‌ها بوده‌اند.

روند معاملات «فن آوا» حاکی از آن است که قیمت سهم در مدت سپری شده از سال ۹۸، در مجموع روند صعودی داشته و تاکنون توانسته با ثبت بازدهی ۸۲ درصدی، سهامداران خود را راضی نگه دارد.

تا اواسط مرداد ماه این سهم در یک محدوده مشخص نوسان داشته و افت و خیز چندانی از خود نشان نداد، اما یک رالی صعودی پرقدرت پس این مدت آغاز کرد و قیمت هر سهم از ۸۰۰ تومان نیز فراتر رفت. هر چند که در مدت اخیر به سبب تغییر قوانین جدید بازار پایه، با افت شدید مواجه شد و بخش زیادی از رشد قیمت سهم برگشت زده شد.

کارت‌های «فن آوا» شارژ نمی‌شوند

اشتراک گذاری :
ارسال نظر