بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
به نظر می‌رسد که قیمت‌های فعلی در گروه‌های کوچک پتانسیل رشد بیشتر را ندارند و در گروه‌های بنیادی نیز عرضه‌های سنگین توسط سهامداران حقوقی امکان رشد کوتاه‌مدت قیمت‌ها در این گروه‌ها را سخت کرده است.
کد خبر : ۲۰۲۶۷۳

افزایش عرضه‌ها در اکثر گروه‌های بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاهد ادامه روند صعودی شاخص‌ها بودیم. شاخص کل بورس با ۳.۲۲۴ واحد افزایش به ۳۳۵.۷۹۲ واحد رسید تا به این ترتیب شاهد رکوردشکنی دیگری در بازار سرمایه باشیم. شاخص هم‌وزن نیز رشد ۱.۳۴ درصدی داشت. گروه‌های خودرویی، دارویی و سیمانی از جمله گروه‌های مثبت روز گذشته بازار سرمایه بودند.

گروه خودرویی که طی ۶ ماه اخیر بار‌ها با خبر مربوط به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها رشد قیمتی را تجربه کرده، مجددا در جریان معاملات روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید در اکثر نماد‌های این گروه بود. به نظر می‌رسد که بازار سرمایه ایران از حیث اثرگذاری یک خبر بر روند حرکتی یک گروه خاص رکورد بی نظیری را ثبت کرده باشد و سرمایه‌گذاران این بازار بدون توجه به عوامل بنیادی سهام یک گروه و صرفا بر اساس تجدید ارزیابی دارایی‌های یک شرکت و بدون توجه به زیان‌انباشته‌های سنگین آن‌ها که نیاز به سالیان زیادی در سودآوری شرکت‌ها در جهت کاهش و یا صفر شدن زیان انباشته خواهد داشت، صرفا با تحمل ریسک سنگین اقدام به خرید سهام این گروه‌ها می‌کنند. در گروه‌های دارویی و سیمانی نیز وضعیت تقریبا مشابهی حاکم است. در حالی که ارز صنعت داروسازی همانند سال گذشته ۴.۲۰۰ تومان تعیین شده و این خبر دلایل رشد قیمتی این گروه را بی‌اثر کرده است، مجددا شاهد حضور نقدینگی سنگین در این گروه هستیم.

به نظر می‌رسد در حال حاضر روند بازار سرمایه بیشتر در اختیار گروه‌های سفته‌بازی و کانال‌های تلگرامی قرار دارد و مسئولین ذیربط بازار سرمایه واکنش خاصی در خصوص رشد حباب‌گونه قیمت‌ها در برخی گروه‌ها ندارند. به طور قطع در زمان ترکیدن حباب‌های قیمتی نیز نباید انتظاری از مسئولین داشت و یا مجددا دست به نامه‌نگاری و درخواست از مقامات حکومتی برای حمایت از سهام‌های حبابی کرد. امید است منابع صندوق توسعه بازار در جهت حمایت از سهام گروه‌های حبابی مصرف نشده باشد و مدیران این صندوق صرفا بر اساس منافع کلیت بازار در بلندمدت اقدام به خرید و فروش کنند. هر چند که به نظر نمی‌رسد با توجه به عدم ارائه اطلاعات از این صندوق، این امیدواری صحت داشته باشد.

اقتصاد کلان

در بازار ارز همچنان شاهد یکه‌تازی دلار هستیم. بهای دلار آمریکا در بازار ارز به بیش از ۱۳.۷۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که مقامات بانک مرکزی ظاهرا فقط به ارائه مطالب در فضای مجازی می‌پردازند. این در حالی بود که دولتی‌ها تورم ناشی از رشد قیمت بنزین را تنها ۴ درصد عنوان می‌کردند. در عدم توانایی دولت در اداره امور جاری کشور می‌توان به موضوع مدیریت روانی افزایش قیمت بنزین اشاره کرد که تنها پس از سه هفته از رشد قیمت بنزین، ارزش پول ملی کشور بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته و مسئولین به جای پاسخگویی و اجرای وظایف ذاتی خودشان به امور حاشیه‌ای مشغول هستند و گرفتاری‌های واجب‌تری از جمله معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها آنان را درگیر کرده است.

در خبری در گروه بیمه‌ای، یک منبع آگاه در وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ضرر و زیان بانک‌ها در حوادث اخیر بنزینی اظهار داشت: به غیر از بانک‌های خصوصی، ۱۸ بانک دولتی درگیر خسارات ناشی از حوادث اخیر هستند و براساس آمار‌ها در میان این تعداد بانک دولتی، ۳۰۸ شعبه در کشور به طور کامل در آتش، سوخته است. وی در مورد میزان برآورد خسارت ناشی از حوادث بنزینی گفت: کارشناسان بیمه در حال ارزیابی هستند و خسارت دقیق مشخص نیست، اما برآورد‌های اولیه حدود هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد. این خسارت‌ها می‌تواند موجبات تحمیل هزینه‌های سنگین به برخی شرکت‌های بیمه‌ای شود.

در بازار‌های جهانی شاهد افزایش قیمت طلا هستیم. بلاتکلیفی در خصوص احتمال اعمال تعرفه‌های واردات از چین توسط آمریکا که قرار است طی دو روز آینده نهایی گردد، موجبات رشد قیمت طلا را فراهم کرده است. همچنین فعالان بازار طلا نگاه ویژه‌ای به انتخابات پارلمانی انگلستان که قرار است در روز پنج شنبه روی دهد دارند. در صورت پیروزی حزب کارگر احتمال برگزاری همه‌پرسی دوم در خصوص خروج این کشور از اتحادیه اروپایی وجود خواهد داشت و این موضوع می‌تواند کمک موثری به اقتصاد جهانی و رشد آن باشد.

بازار امروز
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها در اکثر گروه‌های بازار پیش‌بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که قیمت‌های فعلی در گروه‌های کوچک پتانسیل رشد بیشتر را ندارند و در گروه‌های بنیادی نیز عرضه‌های سنگین توسط سهامداران حقوقی امکان رشد کوتاه‌مدت قیمت‌ها در این گروه‌ها را سخت کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر