بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
بازار امروز و روز‌های آینده به تدریج و با توجه به انتشار لایحه بودجه، تحت تاثیر این موضوع خواهد بود.
کد خبر : ۲۰۱۷۸۲

بودجه در یک قدمی تالار حافظ

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاهد رشد قابل توجه شاخص‌ها در اکثر گروه‌های کوچک بازار بودیم. شاخص هم وزن با بیش از ۲ درصد رشد به ۹۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. تشکیل صف‌های خرید در گروه‌های خودرویی، دارویی، غذایی و سیمان از جمله نکات اصلی بازار سرمایه در روز گذشته بود. افزایش سرمایه‌های احتمالی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها که به نظر می‌رسد در غیاب عوامل بنیادی در روز‌های اخیر اصلی‌ترین عامل رشد بازار بوده، منجر به افزایش قیمت‌های هیجانی در گروه‌های زیان ده و بدون سود شده است.

این در حالی است که در برخی گروه‌ها شاهد حرکت معکوس قیمت‌ها با اخبار منتشر شده در خصوص تحولات مربوط به آن گروه‌ها هستیم. به عنوان نمونه، اعلام تخصیص ارز ۴.۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی در سال ۱۳۹۹ و در بودجه تنظیمی دولت، نشان از عدم تغییر نرخ دارو در سال آینده دارد و این در حالی است که این گروه طی ماه‌های اخیر با رشد‌های سنگین قیمتی روبرو بوده و تنها عامل رشد این گروه نیز پیش‌بینی سرمایه‌گذاران در خصوص آزاد شدن نرخ دارو بوده است.

از دیگر خبر‌های مهم روز گذشته در بازار می‌توان به نامه شرکت مس شهید باهنر اشاره کرد. این شرکت که طی هفته‌های قبل خبر از برنامه شرکت و تهیه طرح توجیهی در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها داده بود، روز گذشته با انتشار نامه‌ای و با طی چند روز از زمان اعلام نامه به شرکت، بیان کرد که سهامدارا عمده‌ی شرکت با افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مخالفت کرده است. این موضوع منجر به ظن دستکاری درمعاملات و استفاده از اطلاعات نهانی توسط برخی از مدیران و وابستگان به این شرکت شده است.

همچنین اعلام عدم افزایش سرمایه شرکت منجر به متضرر شدن سهامدارانی شده که به امید رشد قیمت از این بابت اقدام به سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت کرده‌اند. این در حالی است که به طور پیوسته و روزافزونی شاهد کاهش نظارت‌های سازمان بورس بر عملکرد و شیوه اطلاع‌رسانی شرکت‌ها هستیم و به نظر می‌رسد که اولویت این مجموعه صرفا افزایش معاملات در سطح بازار و رشد درآمدزایی برای مجموعه است.

اقتصاد جهانی
در بازار ارز و در حالی که قیمت دلار آمریکا در جریان معاملات روز گذشته تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان نیز پیشروی کرده بود، شاهد کاهش قیمت‌ها در ساعات پایانی بازار بودیم. به گونه‌ای که قیمت هر دلار آمریکا در پایان روز گذشته به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. از زمان اعلام افزایش قیمت بنزین شاهد رشد هیجانی قیمت‌ها در بازار ارز بوده‌ایم و به طور قطع اثرات هیجانات این بازار به سایر بازار‌های کالایی از جمله بازار آهن و فولاد، خودرو، قطعات خودرو، کامپیوتر، موبایل و ...، نیز تسری یافته است. به نظر می‌رسد که دولت نسبت به این موارد که احتمال وقوع آن‌ها بسیار محتمل می‌کرد، هیچگونه پیش‌بینی‌ای نداشته و صرفا کسب درآمد از محل رشد قیمت بنزین محل بحث دولت بوده است.

جزئیات عملکرد ۷ ماهه بودجه سال ۹۸ نشان می‌دهد در این مدت حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است. طبق مصوبه سران قوا درآمد‌های مالیاتی برای سال جاری ۱۲۷ هزار میلیارد تومان تعیین شد که عملکرد کنونی نسبت به رقم مصوب سران قوا ۶۱.۶ درصد و نسبت قانون بودجه (۱۴۰ هزار میلیارد تومان) حدود ۵۵ درصد محقق شده است.

در قانون بودجه سال جاری درآمد‌های مالیاتی ۱۷۲ هزار میلیارد تومان مصوب شد که ۳۲ هزار میلیارد تومان آن سهم درآمد‌های گمرکی از محل واردات و سایر مباحث خواهد بود.

وزیر اقتصاد از آمادگی فروش ۱۷ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها خبر داد و گفت: البته اموال مازاد بانک‌ها بیش از این ارقام است.

فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از سامانه اموال مازاد بانک‌ها که با حضور مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، گفت: این اقدام، گامی برای آزادسازی منابع بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه در فاز نخست ۱۷ هزار میلیارد تومان از اموال بانک‌ها در این سامانه ثبت شده که امکان حراج این اموال با همکاری بورس نیز وجود دارد، گفت: البته اموال مازاد بانک‌ها بیش از این ارقام است.
دژپسند گفت: بخشی از این اموال شامل هزار و ۲۴۶ واحد کارخانه‌ای و بیش از ۲۷۷ دامداری بوده که سرمایه‌گذاران براساس تخصص و تجربه خود می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند و یا مدیریت این واحد‌ها به سرمایه‌گذاران واگذار شود.

بازار امروز
بازار امروز و روز‌های آینده به تدریج و با توجه به انتشار لایحه بودجه، تحت تاثیر این موضوع خواهد بود. تغییر نرخ حامل‌های انرژی صنایع و شرکت ها، کاهش نرخ‌های مالیاتی شرکت‌ها به ۱۸ درصد و همچنین احتمال زیاد کاهش معافیت‌های مالیاتی صادراتی و سایر معافیت ها، افزایش برخی پایه‌های مالیاتی جدید، تخصیص و یا عدم تخصیص ارز ۴.۲۰۰ تومانی به برخی صنایع از جمله گروه دارویی و همچنین نرخ ارز پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده از جمله نکاتی است که جهت گیری میان مدت صنایع را مشخص خواهد کرد. به نظر می‌رسد در معاملات امروز شاهد افزایش تدریجی عرضه‌ها در گروه‌های مثبت بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر