بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
«شتوکا» در «فولاد» گره خورد؛

کاهش مزیت رقابتی یا میل سیری ناپذیر!

«شتوکا» به واسطه حضور غیرمستقیم «فولاد» در جمع سهامداران عمده، خاطری آسوده برای فروش محصولات خود دارد و به همین جهت، به عرصه‌های جدید قدم گذاشته است.
کد خبر : ۲۰۹۳۰۲

کاهش مزیت رقابتی یا میل سیری ناپذیر!

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «توکا رنگ فولاد سپاهان» از جمله شرکت‌هایی است که از مزایای رقابتی مطلوبی برخوردار است.

اندکی به عقب بازگردیم، جایی که این شرکت با هدف قطع وابستگی شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» به خارج از کشور، در سال ۸۵ در راستای تولید رنگ ورق رنگی تأسیس شد.

خیال این شرکت از فروش محصولات خود تا حدی راحت است؛ چرا که «فولاد مبارکه» به طور غیرمستقیم سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود و قطعا برای خرید مواد مورد نیاز خود به غیر مراجعه نمی‌کند. در ۹ ماهه سال جاری ۴۲ درصد از مناقصه شرکت «فولاد مبارکه» به میزان ۱۲۷۰ تن را به نام خود ثبت کرد و از سوی دیگر، بروز برخی مشکلات در خصوص تأمین مواد اولیه برای برخی از تولیدکنندگان رنگ، عرصه را برای «شتوکا» بازتر کرده است.

از آن جایی که صنعت رنگ و رزین کشور با ۴۰ درصد ظرفیت اسمی فعال است، فضا برای رشد بازار و گسترش دامنه فروش باز است و در همین راستا، طی سال گذشته برای ورود به بازار رنگ و پوشش‌های صنعتی مورد نیاز صنایع نفت و گاز نیز وارد میدان شد که هنوز در مرحله پایانی تست و بررسی قرار دارد و اثرات آن در فروش سال‌های آتی نمایان خواهد شد.

کاهش مزیت رقابتی یا میل سیری ناپذیر!

نکته دیگر این که نرخ فروش محصولات «شتوکا» تحت تأثیر نرخ ارز آزاد قرار دارد اما؛ چون مشتری عمده محصولات شرکت، «فولاد مبارکه» است نرخ‌ها به صورت توافقی لحاظ می‌شود.

یکی از اقدامات جالب توجه و البته بحث برانگیز این شرکت، سرمایه گذاری در حوزه سیستم‌های تصفیه آب و پساب است. این اقدام از این جهت جالب توجه و بحث برانگیز است که ربطی به عملیات اصلی «شتوکا» ندارد و از آن جا که بر این صنعت را به خوبی صنعت رنگ احاطه ندارد، فعالیتی پرریسک و هزینه‌ساز تلقی می‌شود. نقطه قوت «شتوکا» این است که مزیت رقابتی بالایی دارد و به نوعی یکه‌تاز صنعت خود است و مشتری عمده و بزرگی، چون «فولاد مبارکه» دارد. بنابراین، فعالیت در عرصه‌ای غیرمرتبط به معنای خروج نسبی از مزیت رقابتی است.

بر اساس این گزارش، نتیجه این شرایط منجر به رشد سالانه درآمد‌های شرکت شده است؛ به گونه‌ای که در ۱۰ ماهه سال ۹۸ با شناسایی ۶۶۹ میلیارد ریال درآمد فروش محصولات، رشد ۵۴ درصدی نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۷ رقم زده است.

کاهش مزیت رقابتی یا میل سیری ناپذیر!

در مجموع، وضعیت درآمدزایی «شتوکا» رو به رشد و مثبت ارزیابی می‌شود و با شرایط کنونی بازار مشکلی در کسب درآمد و رشد سودآوری خود ندارد؛ در این بین، تنها باید اندکی به فکر کاهش بهای تمام شده باشد تا با حاشیه سود بالاتر فعالیت کند.

در نظرسنجی آبسیم پلاس در خصوص معاملات این سهم، ۴۹ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند در موضع خرید قرار می‌گیرند و ۵۱ درصد دیگر سمت فروش را انتخاب کردند.

بر اساس آمار‌های موجود، از ابتدای سال جاری تا به امروز، در نماد «شتوکا» ۴۲ خریدار و ۲۹ فروشنده به خود دیده که در این میان، حقوقی‌ها با خرید بیش از ۵ میلیون سهم از حقیقی‌های بازار، عزم ورود از خود نشان دادند.

«شتوکا» یکی از سهم‌های پربازده بازار سرمایه شناخته می‌شود و همواره بازدهی‌های قابل توجه عاید سهامداران و همراهان خود کرده است. این سهم در مدت سپری شده از سال جاری بیش از ۵۳۴ درصد بازدهی به ثبت رسانده است.

کاهش مزیت رقابتی یا میل سیری ناپذیر!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پُررنگی سهم دولتی‌های "معدنی"

عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سیاست‌ منسوخ صادراتی "صمت" مقابل فولادی‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کاهش مالیات و رونق در بورس

واکاوی سهمی با رشد ۱۰ برابری؛

«کفپارس» برای رونق تولید به تب و تاب افتاد

ارسال نظر