بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
کش تنبون تأمین مالی به دور بورس بسته می‌شود؛

۱۵ میلیارد دلار تأمین مالی یک صنعت در بورس!

در شرایطی که بازار سرمایه یکی از بهترین محل‌ها برای تأمین مالی به شمار می‌رود، عملکرد این بازار همچنان با شرایط قابل قبول فاصله دارد اما؛ در همین شرایط نیز روسای سازمان از آمادگی بالای ۱۵ میلیارد دلاری خبر می‌دهند!
کد خبر : ۲۱۰۰۱۰

۱۵ میلیارد دلار تأمین مالی یک صنعت در بورس!

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، همواره از بازار سرمایه به عنوان محلی برای تأمین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی یاد می‌شود اما؛ همانطور که در گزارش آبسیم اشاره شد، در سال‌های اخیر آن‌چنان که باید و شاید از این درگاه استفاده بهینه نشد.

در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طرق مختلف همچون اوراق بدهی و تبعی، افزایش سرمایه و عرضه اولیه در بازار اولیه انجام گرفت. این رقم در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۸ با رشدی اندک همراه بود و به کمتر از ۲۶ هزار میلیارد تومان رسید.

در چنین شرایطی، شاپور محمدی در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت از توانایی و آمادگی بازار سرمایه برای تأمین مالی حداقل ۱۵ میلیارد دلاری! صنعت نفت از طریق انتشار اوراق بهادار خبر داد.
این رقم از این جهت جای تعجب دارد که بدانیم در سال ۹۴ فقط ۵ هزار میلیارد تومان اوراق برای وزارت نفت منتشر شد.

۱۵ میلیارد دلار تأمین مالی یک صنعت در بورس!

از سوی دیگر، به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در حال حاضر بازار سرمایه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده است. اگر ۱۵ میلیارد دلار را با دلار نیمایی نیز محاسبه کنیم، رقمی در حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

حال سوال این است که چگونه امکان تأمین مالی چنین رقم سنگینی برای صنعت نفت از طریق انتشار اوراق بهادار وجود دارد؟! آیا بازار سهام در حال حاضر کشش چنین ارقامی را دارد؟!

البته تلاش مسئولان سازمان بورس برای جذب نقدینگی و در بورس قرار دادن بازار سرمایه برای تأمین مالی جای امیدواری دارد و قطعا هر چه بیشتر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین مالی به سمت بازار سرمایه کشانده شوند، عمق این بازار بیشتر می‌شود اما؛ باید پیش از هر چیز زیرساخت‌های آن را ایجاد کرد و فرهنگ آن را در بین سرمایه گذاران جا انداخت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون امور ناشران و اعضا شرکت بورس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

عرضه سهام در "عرضه‌های اولیه" حداقل ۱۵درصد

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سهامداران سبد سهام را فراموش نکنند

آیا بورس تهران از خواب بیدار می‌شود؛

عطش بیشتر سهامداران با عرضه‌های قطره چکانی

کمرنگ شدن نقش بازار سرمایه در تأمین مالی؛

وقتی همه از بورس فرار می‌کنند

ارسال نظر