بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
بازار در ماه‌های اخیر نشان داده که اصلاح‌های بسیار کوتاه مدتی دارد و با توجه به نقدینگی حاضر در بازار، سهم‌های کوچک و با شناور کمتر به سرعت در مدار مثبت قرار می‌گیرند و به روند افزایشی و حباب‌گونه خود ادامه می‌دهند.
کد خبر : ۲۱۲۳۳۷

رشد سهام کوچک


آنچه در بازار  شنبه گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز شنبه شاهد افت یک درصدی شاخص کل پس از کاهش قیمت سنگین نفت و محصولات پتروشیمی و همچنین افت قیمت فلزات اساسی در بازار‌های جهانی بودیم. ترس از فراگیر شدن ویروس کرونا در غرب اروپا و آمریکا همچنان اثرات منفی سنگینی بر بازار‌های سرمایه این کشور‌ها دارد و افت بیش از ۳ درصدی شاخص بورس انگلستان در روز جمعه، کاهش شاخص‌ها را در هفته‌های اخیر به بیش از ۱۰ درصد رساند.

از سوی دیگر، عدم توافق اوپک و روسیه در خصوص میزان کاهش تولید نفت در شرایط بحرانی فعلی و با توجه به کاهش محسوس مصرف نفت چین و برخی کشورها، بیشترین ضربه را به ارزش نفت وارد کرده و تنها در روز جمعه در حدود ۱۰ درصد از ارزش نفت کاسته شد تا به این ترتیب انتظار برای افت نرخ محصولات پتروشیمی در بازار‌های جهانی و داخلی وجود داشته باشد.

حجم معاملات بورس کالا نیز در بخش پتروشیمی در هفته‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته و انتظار می‌رود که روند کم معامله فعلی حداقل تا پایان فروردین ماه سال آینده نیز وجود داشته باشد.

شاخص کل در روز شنبه با کاهش بیش از ۵ هزار و ۹۸۰ واحدی به ۵۴۹ هزار و ۱۸۵ واحد رسید. همچنین در این روز شاهد عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی تندگویان در قیمت ۴.۳۸۰ ریال بودیم. با توجه به روند سودآوری شرکت و همچنین کاهش قیمت محصولات پتروشیمی، به نظر می‌رسد که قیمت بالایی در عرضه اولیه سهام این شرکت لحاظ شده است.

سیاست و اقتصاد کلان
در حوزه اقتصاد جهانی، پس از اینکه توافق کاهش تولید اوپک با روسیه به موفقیت نرسید، عربستان قیمت رسمی تمامی انواع نفت خود برای فروش به تمام مشتریان و مقاصد در ماه آوریل را کاهش داد. شرکت دولتی آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد، قیمت نفت سبک خود را برای فروش به آسیا در ماه آوریل را با تخفیف ۳.۱۰ دلار نسبت به متوسط قیمت عمان/دبی تعیین کرده که ۶ دلار از قیمت هر بشکه در ماه مارس کمتر است.


در خبری از بازار سرمایه، به نظر می‌رسد که در روز‌های پایانی سال جاری شاهد عرضه‌های اولیه بیشتری در بورس و فرابورس باشیم. شرکت‌های پتروشیمی آریا ساسول، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، رایان هم‌افزا و سرمایه‌گذاری اقتصادی کوثر از جمله شرکت‌های در آستانه عرضه اولیه هستند.

از دیگر اخبار مرتبط به بازار سرمایه، می‌توان به انتشار گزارش حسابرس بانک ملت در خصوص افزایش سرمایه پیشنهادی هیات مدیره این شرکت از محل اندوخته ناشی از تسعیر ارز این بانک بودیم. بر اساس این طرح، سرمایه بانک به ۱۳۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید که ۸۰ هزارمیلیارد ریال و معادل ۱۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، بانک پارسیان در نامه شفاف‌سازی ارسال شده در سامانه کدال، خبر از موافقت بانک مرکزی با افزایش سرمایه این بانک از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها داد.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، از مذاکره بورس تهران با شرکت‌ها برای افزایش سرمایه از طریق صرف سهام و سلب حق تقدم خبر داد و آن را راهکاری برای هدایت نقدینگی و خرید سهم توسط آحاد مردم دانست.

امیری بیان داشت که فرآیند پذیرش شرکت‌ها سرعت پیدا کرده و تعداد جلسات هیأت پذیرش را افزایش داده‌ایم؛ ضمن اینکه با سهامداران عمده مذاکراتی داشتیم تا سهم شناور بیشتری در بازار و سهم‌های مختلف داشته باشند؛ جلسات و مکاتبات متعددی هم در این زمینه انجام شده و حتی این توصیه به شرکت‌ها ارائه شده که از طریق افزایش سرمایه و سلب حق تقدم، اقدام کنند؛ چراکه وقتی شرکتی از طریق صرف سهام و سلب حق تقدم، افزایش سرمایه می‌دهد، دو اتفاق مهم صورت می‌گیرد؛ اول اینکه عمق بازار افزایش پیدا می‌کند و سهامداران جدید می‌توانند به بازار و خرید این سهم ورود کنند و این سهم بین آحاد بیشتری از مردم توزیع می‌شود.

بازار امروز
بازار امروز را با ادامه روند ضعیف معاملات و همچنین احتمال افزایش عرضه‌ها در نماد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و همچنین مثبت شدن مجدد روند معاملاتی شرکت‌های کوچک و سفته‌بازی پیش‌بینی می‌کنیم. بازار در ماه‌های اخیر نشان داده که اصلاح‌های بسیار کوتاه مدتی دارد و با توجه به نقدینگی حاضر در بازار، سهم‌های کوچک و با شناور کمتر به سرعت در مدار مثبت قرار می‌گیرند و به روند افزایشی و حباب‌گونه خود ادامه می‌دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر