بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
کارشناس پسته در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

«آمریکا» رقیب و رفیق پسته ایران!

تنها یک رقیب که اتفاقاً رفیق تجارت ما نیز هست در سطح جهانی وجود داشته و اگر آمریکا نبود، پسته به این شکل در دنیا شناخته نمی‌شد و ساماندهی و کشف قیمت برای آن اتفاق نمی‌افتاد.
کد خبر : ۱۹۵۴۱۰

آمریکا، رقیب و رفیق پسته کشور/ آمریکا عامل شناخت پسته ایران به دنیا/خراسان قطب تولید پسته تا ده سال آینده

نادر کریمی، مدیرعامل شرکت زرین زعفران به عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و به خبرنگار بورس نیوز گفت: پسته محصولی باقابلیت افزایش تولید است. انبار‌های تأسیس‌شده در خراسان، توانایی به ثمر رساندن ۱۵۰ هزار پسته خشک رادارند.
وی ادامه داد: سطح زیر کشت در این استان به‌شدت در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به بروز مشکلات کم‌آبی، استقبال مردم از محصولی کم آب مانند پسته بیشتر باشد.
 
پسته محصولی کم آب بر و ارز آور 
این فعال اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر محصولی که کم آب‌بر و از طرفی ارزآور باشد، بیشتر موردتوجه خواهد بود. پسته نیز در این گروه محصول قرار دارد. ۲۰ سال قبل، کرمانی‌ها با پیش‌بینی صحیح، سرمایه‌های خود را به خراسان آوردند و در زمینه پسته شروع به فعالیت کردند. اکنون می‌توان گفت که در بیش از ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری پسته دخیل هستند و به‌رغم فعالیت این افراد، خراسان در ۱۰سال آینده قطب تولید پسته کشور خواهد شد.
 
آمریکا، رفیق و رقیب ایران در بازار پسته
کریمی در رابطه با بازار‌های جهانی این محصول اظهار داشت: ما تنها یک رقیب که اتفاقاً رفیق تجارت ما نیز هست در سطح جهانی داریم. اگر آمریکا نبود، پسته به این شکل در دنیا شناخته نمی‌شد و ساماندهی و کشف قیمت برای آن اتفاق نمی‌افتاد. هر چه مصرف پسته بیشتر شود میزان تولید نیز افزایش می‌یابد و بازار جهانی نیز از این اندازه تولید، پشتیبانی و حمایت خواهد کرد.
 
کشف قیمت پسته در بورس کالا
مدیرعامل شرکت زرین زعفران به شرایط پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: کشف قیمت این محصول در بورس کالا ساده بوده زیرا جهانی است و دردسر زیره و زعفران را ندارد. یک متقاضی می‌تواند همه‌روزه از قیمت روز پسته در سایت‌های جهانی مطلع شود؛ زیرا آمریکا بهترین تولیدکننده این محصول در دنیا است.
 
وی افزود: قیمت روز دلار و قیمت ارز تعیین‌شده باعث مشخص شدن شاخص کارگزاری در بورس پسته می‌شود؛ بنابراین فعالان بازار نگرانی در خصوص بازار پسته نداشته و با حجم بالایی در این اتفاق نو شرکت کرده‌اند.
 
آینده روشن پسته در بازار اقتصادی
این فعال اقتصادی در پایان اظهار داشت: امیدواریم که انبار‌ها توسعه پیدا کنند و همانند افزایش انبار برای زیره و زعفران، در حوزه پسته نیز شاهد این اتفاق باشیم؛ زیرا پسته جزو محصولاتی بوده که آینده روشنی در بحث تولید و هم‌چنین بازار، بورس و فروش خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر