بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

شرایط سیاسی مهم‌ترین عامل افت کارگزاری‌ها

کارشناس بازارسرمایه گفت: در مردادماه شاخص بورس به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کشور روند نزولی را در پیش گرفت که این امر موجبات کاهش تعدادمعاملات بازارسرمایه و افت عملکرد کارگزاری‌ها را نیز فراهم کرد.
کد خبر : ۱۹۵۸۰۷

شرایط سیاسی مهم‌ترین عامل افت کارگزاری‌ها

به گزارش بورس نیوز، براساس بررسی‌های انجام شده توسط کانون کارگزاران، عملکرد ۱۰۷ شرکت کارگزاری فعال در بورس حاکی از آنست که در مردادماه بیش از ۴۳ هزارمیلیاردتومان معامله در بازار سرمایه انجام شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۱ درصدی را تجربه کرده، اما از سویی دیگر تعداد معاملات انجام شده در این نهاد‌ها ۲۸ درصد کاهش یافته به طوری که میانگین روزانه معاملات نیز با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شده و به رقم ۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون سهم رسیده است.

براساس این گزارش، کاهش حجم خرید و فروش در بازار سرمایه موجب شد حجم و ارزش معاملات کارگزاری‌ها نیز در مردادماه نسبت به چهارمین ماه سال روند نزولی را در پیش گیرد که کارشناسان عوامل زیادی از جمله شرایط اقتصادی و سیاسی کشور را در این زمینه موثر می‌دانند.

در این خصوص محمدعلی شریفی نیا مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه به خبرنگار بورس نیوز گفت: در مردادماه شاخص بورس به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کشور روند نزولی را در پیش گرفت که این امر موجبات کاهش تعدادمعاملات بازارسرمایه و افت عملکرد کارگزاری‌ها را نیز فراهم کرد.

وی ادامه داد: کانون کارگزان به طور ماهیانه گزارشی را در خصوص وضعیت کارگزاری‌ها منتشر می‌کند، اما در گزارش مردادماه کل معاملات لحاظ نشده بلکه کل معاملات اوراق بهادار محاسبه شده بنابراین اگر دیگر معاملات و بورس‌ها نیز مورد بررسی کانون کارگزاران قرار گیرند نتایج این گزارش تغییر می‌کند.

شریفی نیا با بیان اینکه براساس گزارش منتشر شده مبادلات کارگزاری‌ها از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه به ۲۴۳ میلیاردتومان رسیده است، افزود: میزان مبادلات، تعداد بازیگران و حجم بازار نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته، اما از سویی دیگر میزان هزینه‌ها و ارزش شرکت‌ها نیز روند افزایشی را در پیش گرفته بنابراین ممکن‌است این رقم نسبت به قیمت‌های پایه سال‌های گذشته برابر و یا کمتر باشد.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش ارزش شرکت‌ها می‌توان گفت که میزان مبادلات کارگزاری‌ها در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه خاطرنشان کرد: نظرات مختلفی در خصوص وضعیت بازار وجود دارد بنابراین پیش بینی وضعیت آینده کارگزاری‌ها امکان پذیر نیست و بستگی به شرایط سیاسی کشور دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

خاطره‌سازی شاخص در بین التعطیلین!

کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

خاطره‌سازی شاخص در بین التعطیلین!

ارسال نظر