بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
دو روی سکه در این سیمان ساز؛

حقوقی‌ها به «سبزوا» "نه" بلند گفتند

ثبت بازدهی قابل توجه «سبزوا» در نیمه اول سال در کنار ریسک افزایش هزینه‌ها دو روی سکه را در این شرکت نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۹۶۶۴۶

حقوقی‌ها به «سبزوا»

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «سیمان لار سبزوار» که سال مالی منتهی به شهریور ماه دارد، در ۱۱ ماهه گذشته، ۴۶۶ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرد که نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد افت نشان می‌دهد.

همان‌طور که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید، مبلغ فروش در اغلب ماه‌های سال مالی جاری شرکت کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

حقوقی‌ها به «سبزوا»

این شرکت پیش از این برآورد کرده بود در پایان سال مالی ۹۸ بتواند به درآمد ۵۹۳ میلیارد ریالی دست یابد، اما با توجه تحقق ۷۹ درصدی تا دوره ۱۱ ماهه، بعید به نظر می‌رسد بتواند به پیش بینی خود برسد. چرا که در یک ماهه منتهی به شهریور باید فروشی در حدود ۱۲۷ میلیارد ریال ثبت کند که برای شرکت «سیمان لار سبزوار» رقم بالایی است.

از سوی دیگر، این سیمان ساز قصد افزایش سرمایه ۷۲۵ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (ساختمان، تاسیسات و ماشین آلات) را دارد. این موضوع، برای به «سبزوا» که با زیان انباشته ۴۴۴ میلیارد ریالی مواجه است، هزینه استهلاک بالایی را تحمیل می‌کند و در صورتی که پس از تجدید ارزیابی، نتواند از فعالیت‌های عملیاتی خود سود مناسب کسب کند، باز هم باید شاهد افزایش رقم زیان انباشته باشیم.

در نظرسنجی روز گذشته آبسیم پلاس بورس نیوز، ۴۵ درصد از شرکت کنندگان رأی به خرید سهام «سبزوا» دادند و مابقی ابزار تمایل به فروش این سهم کردند.

حقوقی‌ها به «سبزوا»

بر این اساس، در معاملات آخرین روز شهریور ماه سال ۹۸ در مقابل ۱۰۰۳ خریدار، ۴۷۹ فروشنده قرار گرفتند که ۲ حقوقی در سمت تقاضا و ۳ حقوقی دیگر در سمت عرضه ایستادند و در نهایت، شاهد افت قیمت کمتر از یک درصدی در نماد «سبزوا» بودیم. بنابراین، می‌توان گفت که مطابق نتیجه نظرسنجی، زور فروشندگان به خریداران چربید.

در مجموع، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه حقوقی‌های این سهم سیمانی به صورت کامل برآیند خروج رسم کردند و بالغ بر ۴۵میلیارد ریال از سهام این شرکت را به حقیقی‌های بازار واگذار کردند.

شایان ذکر است که «سبزوا» در نیمه نخست سال جاری بازدهی خیره کننده ۳۱۲ درصدی را عاید سهامداران خود کرده است.

یکی از علل اصلی زیان‌ده بودن «سبزوا» وام ارزی بود که با تغییر و پیگیری هیئت مدیره، به وام ریالی تبدیل شد. از سوی دیگر، ورود به مقاصد جدید صادراتی از جمله کشور ازبکستان، امید‌ها را به کاهش زیان در این شرکت زنده نگه داشته است. هر چند که مهلت صادرات سیمان و کلینکر تنها تا پایان آذرماه ۹۸ تمدید شد. بهبود دوره وصول مطالبات و پس‌گرفتن واحد‌های تجاری در پروژه سارا مشهد که از سال ۹۴ بلاتکلیف بود و همچنین خرید کارگاه بتن از دیگر نکات مثبت این سیمان ساز است که می‌تواند به نوعی توجیه کننده رشد قیمت سهام باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سودی بی‌کیفیت از جنس فروش دارایی‌های این سیمان ساز؛

روز‌های تاریک " سبزوا " ادامه دارد

گزارش بورس‌نیوز از بادهای قرمز استوایی بر تابلوهای بازار؛

وقتی با کوچکترین تکان همه «فروشنده» می‌شوند

خیال سهامداران بابت عدم تقسیم سود در مجمع راحت شد؛

تحقق مجدد زیان در عملکرد 6 ماهه این سیمان‌ساز

ارسال نظر