بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
با توجه به افت سنگین قیمت‌ها و شاخص‌ها در معاملات روز گذشته به نظر می‌رسد که حداقل در ساعات ابتدایی بازار امروز شاهد رشد قیمت‌ها در شرکت‌های بنیادی و پرمعامله باشیم.
کد خبر : ۱۹۸۳۶۷

پیش گشایش

آنچه در معاملات دیروزگذشت
به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس در جریان معاملات روز گذشته افت سنگینی را تجربه کرد و در یکی از روز‌های با افت سنگین بازار شاهد ریزش در حدود ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بودیم. شاخص کل وارد کانال ۳۰۸ هزار واحدی شد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳ و ۳ درصد افت به ۸۶ هزار و ۷۵۵ واحد رسید.

نماد‌های «فارس»، «فولاد»، «شتران» و «پارسان» بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را داشتند. همچنین روند کاهشی ارزش معاملات همچنان ادامه داشت و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس برای اولین بار طی سه ماه اخیر به کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید.

بیشترین ارزش معاملات در این روز مربوط به نماد‌های «وبملت»، «چکاپا»، «شبندر» و «خودرو» بوده است. با این حال در بین نماد‌های پرمعامله روز گذشته نام دو صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز مشاهده می‌شود. ارزش معاملات تنها دو صندوق قابل معامله درآمد ثابت در جریان معاملات دیروز به حدود ۱، ۲۰۰ میلیارد ریال و معادل ۶ درصد کل ارزش معاملات رسید. این موضوع نشان دهنده ادامه روند انتقال بخشی از نقدینگی بازار سرمایه به سمت اوراق بهادار با درآمد ثابت و یا صندوق‌هایی با این ماهیت است.

شاخص فرابورس نیز با افت بیش از ۳ درصدی به کمتر از ۴ هزار واحد رسید و در پایان معاملات دیروز به ۳ هزار و ۹۱۷ واحد سقوط کرد.


اقتصاد کلان
صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش از سری گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی جهان، میزان بیکاری در ایران در سال ۲۰۱۹ را ۱۶.۷۸ درصد اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۴.۴۸ درصد و در سال ۲۰۱۷ برابر ۱۲ درصد بوده که به این ترتیب با افزایش بیکاری مواجه شده‌ایم.

بر اساس برآورد‌های این نهاد بین‌المللی، نرخ بیکاری ایران در سال۲۰۱۳ برابر با ۱۰.۴ درصد، در سال ۲۰۱۴ برابر با ۱۰.۶ در سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۱ درصد و در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۲.۴۵ درصد و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۲ درصد برآورد شده است.

این در حالی است که آمار‌های بخش دولتی در عین شگفتی حکایت از کاهش نرخ بیکاری به کمتر از ۱۱ درصد را داشته است. رکود سنگین حاکم بر فضای اقتصادی کشور جای هیچ شبهه‌ای را در خصوص آمارسازی سفارشی برخی نهاد‌های به اصطلاح مستقل در جهت کسب رضایت دولتمردان و ادامه مدیریت آن‌ها باقی نمی‌گذارد. به هر حال تا زمانی که مراجع آماری کشور بودجه خود را از دولت تامین کنند و انتخاب مدیران این نهاد‌ها توسط دولت‌ها صورت بگیرد، ارائه آمار واقعی به خصوص در بحبوبه نزدیکی به انتخابات صرفا یک طنز و شوخی خواهد بود.

در خبری دیگر در حوزه اقتصاد کلان، معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی تاخیری دو هفته‌ای در تهیه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه داشت، گفت: لایحه مذکور تا پایان مهر یا حداکثر تا نیمه آبان ماه به دولت می‌رود. معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: البته سازمان امور مالیاتی تاخیری دو هفته‌ای نسبت به ضرب‌الاجل تعیین شده برای تهیه لایحه مذکور داشت. وی ادامه داد: هم اکنون در وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال جمع بندی لایحه مالیات بر مجموع درآمد و یا همان لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم هستیم.

در حوزه صنایع و در بخش صنعت قند و شکر، مشاور عالی سازمان نظام صنفی کشاورزی با اشاره به پیش‌بینی کاهش ٣٧ درصدی تولید شکر در سال جاری گفت: با توجه به قیمت اعلام شده برای چغندرقند، نگران وضعیت کشت این محصول در سال جاری هستیم. این مقام مسئول با اشاره به پیش‌بینی کاهش ۳۷ درصدی تولید شکر در سال جاری گفت: سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید شد، اما پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به ۱.۵ میلیون تن می‌رسد و با توجه به نیاز کشور به شکر بین دو تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیاز به واردات ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن شکر به کشور داریم.

در بازار‌های جهانی شاهد ادامه افت قیمت نفت هستیم. ارائه آمار‌های اقتصادی ضعیف چین و چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال پیش رو و کاهش ریسک‌های سیاسی در سطح جهان از ابتدای هفته جاری کاهش قیمت نفت را در پی داشته و در معاملات شب گذشته و تا زمان تنظیم این گزارش شاهد کاهش بیش از یک درصد بهای نفت خام برنت بوده ایم. هر بشکه نفت خام برنت با ۶۶ سنت کاهش به ۵۸ دلار و ۶۹ سنت رسید و بهای هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با ۷۹ سنت افت به ۵۲ دلار و ۸۰ سنت رسید. بهای هر تن مس بدون تغییر محسوس نسبت به روز دوشنبه به ۵ هزار و ۷۰۰ دلار رسید و قیمت روی نیز با کاهش نیم درصدی به ۲ هزار و ۴۲۰ دلار کاهش قیمت یافت.


بازار امروز
با توجه به افت سنگین قیمت‌ها و شاخص‌ها در معاملات روز گذشته به نظر می‌رسد که حداقل در ساعات ابتدایی بازار امروز شاهد رشد قیمت‌ها در شرکت‌های بنیادی و پرمعامله باشیم.

با این حال با توجه به تعطیلی سه روز پیش رو و حاکم شدن جو نزولی بر اکثر گروه‌ها، انتظار داریم که در گروه‌های کوچک‌تر بازار همچون خودرویی، غذایی، ساختمانی، سیمانی و قند و شکر شاهد افت مجدد قیمت‌ها باشیم.

به نظر می‌رسد که در گروه‌های اصلی همچون فلزات، کانه‌های فلزی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ادامه کاهش قیمت‌ها می‌تواند فرصت‌های خرید مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر