بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
با توجه به احتمال کاهش سودآوری در شرکت‌های بنیادی، مدتی است که مجددا شرکت‌های کوچک جذب نقدینگی بیشتری را در بازار داشته اند.
کد خبر : ۲۰۱۴۶۸

سرایت هیجان دلار به تالار حافظ

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، کاهش شتاب رشد شاخص کل در جریان معاملات دیروز و افزایش یک هزار واحدی آن را در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاهد بودیم. ارائه گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها و بروز برخی التهابات قیمتی در بازار ارز، نگاه‌ها را تا حدی به سمت شرکت‌های صادرات محور جلب کرده است. هر جند که با توجه به برخی گزارش‌های ضعیف در گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی همچون "شخارک"، "فسرب"، "فرآور" و ...، و همچنین احتمال رشد قیمت حامل‌های انرژی و خوراک مصرفی منجر به احتیاط خریداران و سرمایه گذاران شده است.

شاخص هم وزن نیز با حدود یک درصد افزایش به ۹۲ هزار و ۳۷۳ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به حدود ۳۲ هزار میلیارد ریال رسید.


اقتصاد کلان و صنایع

در بازار ارز شاهد رشد مجدد قیمت‌ها بودیم. بهای دلار آمریکا که در برخی از ساعات روز به ۱۲.۶۰۰ تومان رسیده بود، در پایان معاملات به ۱۲.۴۰۰ تومان رسید تا به این ترتیب شاهد رشد بیش از ۲۵۰ تومانی بهای دلار باشیم. به نظر می‌رسد که سفته بازان و دلالان که با در اختیار داشتن بخشی از نقدینگی و به دلیل عدم تعیین تکلیف لایحه مالیات بر عایدی سرمایه همچنان توانایی جولان در بازار ارز را دارند، مجددا و به بهای رشد قیمت بنزین و نزدیک شدن به زمان ارائه لایحه بودجه سال آینده، فعالیت‌های مخرب خود را آغاز کرده اند. در این بین شاهد تاکید مجدد فعالان بانک مرکزی در خصوص عدم تغییر متغیر‌های اقتصادی و عدم توجیه رشد بهای ارز هستیم.

با این حال، به نظر می‌رسد که اجرای هر چه سریع‌تر قوانین پولشویی و تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند نقش بسزایی در کاهش این التهابات داشته باشد. آنچه که از وزارت اقتصاد و دارایی شنیده می‌شود، تعلل بیش از پیش و غیرمتعارف مسئولین آن در ارائه این لایحه به دولت و مجلس شورای اسلامی است. عدم وجود بدنه کارشناسی قوی در این مجموعه، ضعف استقلال نظر در مسئولین ارشد این نهاد و احتمال برخی مخالفت‌ها از سوی باند‌های قدرت و ثروت، از جمله دلایل تعلل چندگانه مسئولین این وزرات خانه در تعیین تکلیف لایحه مالیات بر عایدی سرمایه است.

در خصوص رشد بهای ارز در بازار رئیس بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرده است. عبدالناصر همتی در یادداشتی نوشت: آنچه که این روز‌ها در بازار ارز می‌بینیم عمدتاً ناشی از نحوه عملکرد برخی از صادرکنندگانی است که به سبب جو روانی ناشی از افزایش نرخ بنزین و حوادث بعد از آن و شروع تسویه حساب‌های تجار با خارجیان در پایان سال میلادی، تلاش می‌کنند با تعلل، ارز‌های صادراتی خود را با نرخ‌هایی بالاتر عرضه کنند. به همین دلیل به خاطر اعلام نرخ‌های غیر واقعی، تقاضای زیادی حتی برای نرخ‌های کمتر از آن وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: بانک مرکزی در این مواقع همانگونه که درحال حاضر درحال انجام است، با حضور پرقدرت در بازار حواله‌ای ارز، عدم تعادل‌های مقطعی را مرتفع و تعادل مبتنی بر متغیر‌های واقعی را همانند بازار اسکناس به بازار حواله بر می‌گرداند.

همتی افزود: بار‌ها تأکید کرده ام که بانک مرکزی به تدوام ثبات نسبی بازار ارز اهمیت ویژه‌ای قائل بوده و رمز تداوم ثبات در این بازار و به تبع آن در سایر بازارها، توجه به بنیان‌های بازار در کنار حضور پرقدرت بازارساز برای جلوگیری از سفته بازی و نوسان گیری در این بازار بوده و این بار نیز با اقداماتی که در جریان اقدام دارد کما فی السابق بازار را مدیریت خواهد کرد.

در بازار‌های جهانی شاهد ادامه رشد قیمت نفت هستیم. بهای هر بشکه نفت خام برنت و وست تگزاس در حدود نیم درصد رشد را تجربه کردند. همچنین با توجه به سخنان رئیس فدرال رزرو، کاهش نرخ بهره جدیدی در اقتصاد آمریکا روی نخواهد داد و این موضوع می‌تواند به رشد قیمت طلا منجر شود. قیمت جهانی طلا با حدود یک دلار افزایش به ۱.۴۵۹ دلار رسیده است.

در حوزه ساختمان و املاک و بر اساس آمار منتشر شده، تعداد پروانه ساختمانی صادره در ۷ ماهه ابتدایی امسال نیز ۳۷ هزار و ۲۲۶ فقره بود در حالی که در مدت مشابه سال گذشته (۷ ماهه ۹۷)، تعداد ۴۵ هزار و ۹۶۶ پروانه ساختمانی مسکونی صادر شده که نشان دهنده کاهش ۱۹ درصدی صدور پروانه ساختمانی در مدت مذکور است. بیشترین تعداد پروانه ساختمانی در ۷ ماهه ابتدایی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در ماه‌های اردیبهشت صادر شده که به ترتیب ۸ هزار و ۴۷۰ و ۶ هزار و ۶۳۵ فقره بوده است. به جز مهر ماه امسال که با صدور ۵ هزار و ۵۲۴ پروانه ساختمانی نسبت به مهر ماه ۹۷ با صدور ۵ هزار و ۲۵۶ پروانه ساختمانی، رشد ۵.۱ درصدی داشته، در همه ماه‌های نیمه نخست امسال شاهد کاهش صدور پروانه ساختمانی نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته بوده ایم.

بازار امروز
با توجه به احتمال کاهش سودآوری در شرکت‌های بنیادی، مدتی است که مجددا شرکت‌های کوچک جذب نقدینگی بیشتری را در بازار داشته اند. این امر منجر به حبابی شدن قیمت‌ها در برخی گروه‌ها از جمله گروه خودرویی شده است. زیان سنگین کسب شده در این گروه و سایر گروه‌های مشابه در کنار سایر عوامل بنیادی منفی هیچ گونه توجیهی در خصوص رشد قیمت‌ها از بین برده است. با این حال، با توجه به شایعات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها و حمایت‌های صندوق توسعه بازار شاهد رشد قیمت‌ها در این گروه هستیم. حضور در معاملات این گروه‌ها در حال حاضر با ریسک بسیار بالایی برای سرمایه گذاران همراه خواهد بود.
در سایر گروه‌های اصلی بازار نیز همچنان ادامه روند کم نوسان و کم حجم را پیش بینی می‌کنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارگزاران از تالار حافظ کوچ کردند؛

تالار حافظ برای همیشه خاموش می‌شود

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دلار ۱۱هزارتومانی بودجه!

رئیس هیات موسس کانون صرافان در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

"دلار" با نرخ دستوری ثابت نمی‌ماند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
همنطور که خودتان گفتیت لابی ثروت مندان، ما خوب میدانیم که این حکومت برای ثروت مندان کار میکند وگرنه چرا یارانه بنزین را قطع کنیم بعد دوباره پول نقد بدهیم مگر مغز خر خورده ایم این بماند{ باز گفتن سهمیه بنزین وانت ها را زیاد کنیم} اونچیزی که ما از بنزین 1000 تومنی و سهمیه قبلی یادمونه سرمایه داران با خریدن وانت و انداختن کنار خونه راه حل خود را پیدا کرده بودن حال میبینن بنزین کفاف ما شین های 6سیلند شان را نمیدهد گفتن بزاریم این طرح را هم بدهیم