بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
ادامه روند صعودی بازار در جریان معاملات امروز شاید کار سختی نباشد.
کد خبر : ۲۰۳۷۸۰

احتیاط سهامداران قدیمی!


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، ادامه روند صعودی بازار سرمایه در روز گذشته نیز ادامه داشت تا شاهد یکی از تاریخی‌ترین روند‌های افزایشی بازار سرمایه در یک ماه گذشته باشیم. افزایش قیمت‌ها در روز‌های اخیر بدون هیچگونه اصلاح و وقفه‌ای در حال صورت گرفتن بوده و صرفا نقدینگی‌های جدید در حال ورود به بازار و به خصوص سهام شرکت‌های کوچک و بدون توجه به وضعیت سودآوری و عملکرد بنیادی آن‌ها است.

شاخص کل مجددا رکورد تازه‌ای را ثبت کرد و با حدود ۰.۸ درصد افزایش به ۳۵۶ هزار و ۷۲۱ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با رشد ۹۶۴ واحدی به ۱۱۲ هزار و ۸۵۶ واحد رسید.

روند ارزش معاملات نیز همچنان وضعیت مناسبی دارد و در جریان معاملات دیروز ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال رسید.


اقتصاد کلان

شاهد رشد مجدد قیمت ارز در سطح بازار هستیم. قیمت هر دلار آمریکا با ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به روز شنبه به ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. برخی شایعات در خصوص احتمال دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی کلان و اخبار رفت و برگشتی در خصوص تصویب و یا رد لوایح اف‌ای‌تی‌اف منجر به فعال شدن مجدد دلالان بازار ارز شده است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز همچون همیشه از سنگر توییتری خود نسبت به عدم تغییر متغیر‌های کلان اقتصاد ابراز رضایت می‌کند. مشخص نیست منظور جناب همتی از ثبات و بهبود وضعیت مربوط به اقتصاد ایران بوده یا ایشان اطلاعات کشور دیگری را با واقعیات روزمره جامعه اشتباه گرفته است؟

در گروه خودرویی و بر اساس اظهارات مدیران این شرکت رکورد تولید این شرکت با تولید بیش از ۲، ۳۰۰ دستگاه خودرو شکسته شده است. همچون آقای همتی مدیران ایران خودرو نیز می‌بایست مشخص کنند که با این حجم از تولید به چه دلیل پیش‌فروش‌های با تحویل بیش از یک سال صورت می‌گیرد و به چه دلیل تعهدات قبلی این خودروساز اجرا نشده است؟

کدال نگر

در سامانه کدال شاهد انتشار تدریجی عملکرد ماهیانه شرکت‌ها هستیم. پیشنهاد افزایش سرمایه بیش از ۱۵۰ درصدی پالایش نفت تبریز از محل اندوخته طرح‌های توسعه‌ای این شرکت از جمله گزارش‌های مهم شب گذشته کدال محسوب می‌شود. سرمایه این شرکت پالایشگاهی بر این اساس به ۱۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

بانک اقتصاد نوین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد سهام خود در شرکت شیمی بافت عرضه کند.

شرکت سنگ آهن گهر زمین در عملکرد ۹ ماهه منتهی به پایان شهریور ماه سال جاری موفق به کسب سود خالص ۱۹ هزار و ۹۰۸ میلیارد ریالی شده است. این سود نسبت به سال قبل رشد بیش از ۲۰۰ درصدی داشته است. انتظار می‌رود سود خالص این شرکت در دوره ۱۲ ماهه سال جاری به بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال برسد.

بازار امروز
ادامه روند صعودی بازار در جریان معاملات امروز شاید کار سختی نباشد. ادامه روند ورود نقدینگی توسط سهامداران تازه وارد به بازار سرمایه و همچنین عدم اصلاح قیمت‌ها در روز‌های اخیر منجر به شرایط غیرمعمولی در سطح بازار سرمایه شده و میزان احتیاط سهامداران قدیمی در سطح بازار بیشتر شده است. با این حال با توجه به انتظارات تورمی ایجاد شده ناشی از لایحه بودجه سال آینده دولت که همگان را به حیرت و نگرانی فروبرده است (البته به جز اهالی بازار سرمایه)، انتظار اصلاح قیمت‌ها را بیش از پیش کاهش داده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و افراد جامعه انتظار اصلاح جدی لایحه بودجه در صحن مجلس را دارند که با توجه به سکون و انفعال مجلس در قضایای مهم و اساسی کشور، هیچگونه امیدی نسبت به اصلاح لایحه بودجه بی نظیر سال جاری وجود نخواهد داشت و رشد محتمل تورم در سال آینده بیش از پیش بازار سرمایه را با رونق مواجه خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر