بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
بر این اساس آنچه در بازار امروز بعید به نظر نمی‌رسد افزایش عرضه‌ها در نماد‌های کوچک و حبابی بازار بورس و فرابورس به ویژه در ساعات پایانی معاملات است.
کد خبر : ۲۰۳۵۵۵

ادامه صعود شاخص با موتور خودرویی و بانکی

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:

به گزارش بورس نیوز، رشد ۳۴۵۱ واحدی شاخص کل بازار در آخرین روز معاملات در حالی رقم خورد که در روز‌های گذشته معاملاتی آن نیز شاهد رشد محسوس ارزش معاملات بودیم و نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "شپنا"، "وامید" و "اخابر" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

درحالی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه در خصوص تداوم روند مثبت بازار بورس به ویژه در مورد سهام زیانده و بی‌کیفیت با سوالاتی جدی روبرو هستند، نگاه سفته‌بازی و ورود مبالغ بالایی از پول‌های سرگردان روز به روز بر افزایش قیمت سهام دامن می‌زند.

اقتصاد بین الملل

شاید مهمترین اخبار بین المللی روز‌های اخیر را بتوان تصویب استیضاح ترامپ دانست. بر این اساس، کمیته قضایی مجلس نمایندگان در روز‌های اخیر دو ماده طرح استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا را تصویب کردند.

دونالد ترامپ اکنون به سومین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا تبدیل شده که طرح استیضاحش در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است. ماده اول طرح استیضاح که دونالد ترامپ در آن به «سوءاستفاده از قدرت» متهم شده با ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید. ماده دوم طرح استیضاح نیز که به اتهام «کارشکنی در کار کنگره» مربوط می‌شود با ۲۲۹ رای موافق و ۱۹۸ رای مخالف به تصویب رسید.

دونالد ترامپ در صورت رای موافق دو سوم سناتور‌ها به طرح استیضاح از سمت خود برکنار می‌شود. این در حالی است که با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا این امر بعید به نظر می‌رسد. اعضای دموکرات مجلس نمایندگان بر این باور هستند که دونالد ترامپ در جریان مکالمه تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با ارائه درخواست تحقیق درباره جو بایدن از قدرت خود «سوءاستفاده» کرده است.

از دیگر اخبار با اهمیت روز‌های اخیر می‌توان به نشست سران برخی کشور‌های مسلمان در اندونزی اشاره کرد که علیرغم جدی ندانستن این جلسه توسط بسیاری از کارشناسان و پایگاه‌های خبری کشور‌های عربی، ظاهرا این نشست گامی موثر در خصوص تغییراتی جدی در معاملات مسلمانان منطقه است.

بر این اساس، اجلاس سران کشور‌های اسلامی در کوالالامپور از چهارشنبه در مالزی با حضور سران و نمایندگان کشور‌های اسلامی ایران، مالزی، قطر، اندونزی، ترکیه و پاکستان برگزار شد.

روزنامه‌های سعودی «العرب» و «الشرق الاوسط» به بررسی این اجلاس پرداختند و مدعی شدند که این اجلاس به عنوان یک «فراکسیون اسلامگرای جایگزین که بتواند نقش مخالف سازمان همکاری اسلامی را ایفا کند که عربستان مدیریت آن را بر عهده داد»، نتوانست نگاه‌ها را به خود جلب کند.

اقتصاد کلان

از گزارشات منتشر شده در خصوص شرایط اقتصادی کشور می‌توان به اظهارات دژپسند در خصوص سطح معاملات تجاری ایران اشاره داشت. در این خصوص وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به صادرات کشور در ۸ ماهه نخست سالجاری خاطرنشان کرد: تا ۲۴ آبان‌ماه افزون بر ۳۱.۴ میلیارد دلار صادرات و ۳۱.۱ میلیارد دلار واردات ثبت شده است.

وی تصریح کرد: مجموع تجارت خارجی  ایران از ۶۰ میلیارد دلار فراتر رفته و این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران توانسته با پشت سر گذاشتن  مشکلات، مانع از فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به مردم شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تراکم کالا‌ها در بندر امام خمینی و توزیع آن بین بنادر بوشهر، شهید رجائی و چابهار افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده سرعت فرآیند ترخیص و بارگیری کالا در بنادر روان‌تر شده و در نتیجه موجودی کالا‌ها در بنادر کاهش یافته است.

وی با اشاره به تسهیل اخذ مجوز‌های کسب و کار خاطرنشان کرد: مجوز‌های کسب و کار در بخش‌هایی مانند واحد‌های صنفی تکمیل شده و با کمترین مشکل در حال انجام  بوده و مابقی  با همکاری دستگاه‌ها در دست تسهیل و آسان‌سازی است.

از دیگر اخبار مرتبط با بازار سرمایه نیز می‌توان به انعقاد تفاهمنامه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و پلیس امنیت اقتصادی اشاره داشت. بر این اساس رئیس پلیس امنیت اقتصادی با بیان اینکه بورس یکی از مهمترین ارکان اقتصادی کشور است، ادامه داد: در فضای بازار سرمایه باید آرامش وجود داشته باشد و سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از سازمان‌هایی بوده که در فضای اقتصادی تاثیر بسزایی دارد و قاعدتا می‌تواند یکی از شرکای ما در بحث افزایش آرامش و جلوگیری از جرایم محسوب شود.

سردار مقیمی با بیان اینکه برای ما شرح وظایفی در حوزه بورس وجود دارد و تلاش می‌کنیم تا آن را به نحو احسن انجام دهیم، افزود: همه نهاد‌ها برای تحقق عدالت و امنیت اقتصادی کشور باید در کنار یکدیگر گام بردارند؛ لذا چنانچه گزندی متوجه ماموریت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار باشد، باید با کمک نهاد‌ها و سازمان‌ها در جهت رفع آن حرکت شود و پلیس امنیت اقتصادی یکی از آن سازمان‌ها بوده که علاوه بر توان نظارتی، توانمندی‌های لازم برای مقابله با این گزند‌ها را دارد و با این تفاهم نامه مسیر تحقق این امر هموار شد. از این پس در کنار مجموعه سازمان بورس، اتفاقاتی که احتمال می‌رود به جرم منتهی شود در مراحل اولیه پیش بینی و از تحقق آن جلوگیری می‌شود.

نفت، ارز و سکه

پس از آنکه در روز‌های انتهایی هفته و با عرضه‌های سنگین بازارساز و البته خروج نوسانگیران در قیمت‌های بالا شاهد کاهش نرخ دلار تا حدود ۱۲.۸۰۰ تومان بودیم، به نظر می‌رسد مباحث متعدد مطرح شده در خصوص بودجه اعلامی دولت موجبات سردر گمی بسیاری از فعالین بازار ارز را به وجود آورده است. بودجه‌ای که بدون به نظر گرفتن درآمد‌های مالیاتی و رفع معافیت‌های مالیاتی همچنان بر پول حاصل فروش محدود و غیر قابل انتظار نفت تکیه دارد.

قیمت هر انس طلای جهانی نیز با اندکی افت در روز گذشته به ازای هر اونس طلا ۱۴۸۰ دلار قیمت‌گذاری شد و همچنین قیمت نفت سبک آمریکا در معاملات روز گذشته به حدود  ۶۱ دلار رسید تا همچپنان قیمت این ماده ارزشمند از ابهاماتی جدی برخوردار باشد.

در بازار‌های جهانی کالا نیز شاهد تغییرات عجیب قیمتی نبودیم و شاید افت در حدود ۰.۵ درصدی قیمت جهانی روی  و مس از مهمترین اتفاقات روز گذشته به شمار آید.

بازار امروز:

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد بودجه ضعیف اعلامی از سوی دولت نوید کسری بودجه‌ای محسوس را می‌دهد و شاید یکی از مهمترین توجیهات خریداران این روز‌های بازار سهام نیز همین مورد باشد.

بر این اساس و در صورت عدم بروز تغییراتی جدی در بودجه توسط دولت، به نظر نمی‌رسد با بودجه اعلامی دولت خطر هزینه‌ای جدی‌ای نظیر هزینه‌های مالیاتی، قیمت خوراک و ...، شرکت‌های بزرگ فعال در بازار بورس را تهدید نماید با این وجود شکل‌گیری حباب در قیمت بسیاری از سهام شرکت‌های این بازار‌ها از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارشناسان این بازار به شمار می‌آید.

بر این اساس آنچه در بازار امروز بعید به نظر نمی‌رسد افزایش عرضه‌ها در نماد‌های کوچک و حبابی بازار بورس و فرابورس به ویژه در ساعات پایانی معاملات است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر