بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
حجم اخبار و رویداد‌های سیاسی و نظامی به حد بی‌سابقه‌ای رسیده و در این بین رشد قیمت دلار و هجوم خریداران به بورس کالا به منظور خرید سنگین مواد اولیه کارخانجات و بعضا احتکار اقلام و اجناس منجر به وضعیت پیچیده‌ای در اقتصاد کشور شده است.
کد خبر : ۲۰۵۳۸۴

پیش گشایش؛


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز یک شنبه شاهد حمایت‌های جدی‌تر سهامداران حقوقی از سهام شرکت‌های بزرگ و همچنین جمع آوری صفوف فروش اکثر شرکت‌ها بودیم. در این بین برخی بر این باور هستند که محدود کردن فروش‌های حقوقی توسط سازمان بورس نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی از میزان فشار عرضه بر بازار را مشخص کند و چه بسا در صورت رفع این محدودیت که در نوع خود عجیب و غیرمنطقی است، مجددا شاهد روند نزولی ناشی از عرضه‌های سهامداران حقوقی باشیم. به هر حال به نظر می‌رسد که جریان حمایتی در معاملات امروز نیز ادامه داشته باشد و فشار‌ها از سوی سازمان بورس به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های حقوقی جهت عدم فروش سهام روند رو به افزایشی داشته باشد.


اخبار سیاسی و اقتصاد کلان

روز گذشته شاهد تشییع پیکر میلیونی شهید سپهبد قاسم سلیمانی و جمعی از یاران وی در شهر تهران بودیم. این روز را می‌توان به عنوان تاریخی‌ترین روز دو دهه اخیر تاریخ سیاسی کشور دانست. روزی که تمام اقشار جامعه فارغ از اعتقادات و گروه بندی‌ها و مرزبندی ها، در این مراسم باشکوه حضور داشتند و در دفاع از استقلال و کیان کشور و همچنین قدردانی از برقرارکنندگان امنیت آن سنگ تمام گذاشتند.

واکنش‌ها به این تشییع باشکوه و همچنین احتمال قریب الوقوع بودن پاسخ نظامی کشورمان به جنایت آمریکایی‌ها همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین خبر‌ها برخی از مقامات آمریکایی بازه زمانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده را به عنوان محتمل‌ترین زمان پاسخ ایران پس از تشییع پیکر شهدا اعلام کرده اند.

از سوی دیگر شاهد انتشار اخباری در خصوص آغاز خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق هستیم. پس از تصویب قانون خروج نیرو‌های خارجی از کشور عراق که منظور اصلی آن نظامیان آمریکایی بود و همچنین با توجه به ریسک بسیار بالای ادامه فعالیت این نیرو‌ها در عراق، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها در اولین شکست خود از ترور ناجوانمردانه سپهبد قاسم سلیمانی، در حال ترک این کشور هستند. با این حال، ترامپ و دولت آن در حال تدوین برخی تحریم‌ها علیه عراق هستند که به نظر می‌رسد بخش نفت و انرژی این کشور می‌تواند در راس این تحریم‌ها باشد.

دیگر خبر مهم این دو روز را می‌توان گام پنجم هسته‌ای کشورمان در چارچوب برجام عنوان کرد. ایران پس از عدم اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی و همچنین ترور ناجوانمردانه سپهبد سلیمانی، به طور طبیعی اقدام به حذف تمامی محدودیت‌های فنی و عملیاتی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم برداشته است. این اقدام با واکنش اروپایی‌ها و سخنان غیرمنطقی و مضحک آنان مواجه شد. اروپایی‌ها بدون اشاره به اقدامات امریکا در خصوص خروج از برجام، تحریم‌های سنگین اقتصادی و در نهایت ترور افراد ارشد نظامی ایران، از ایران خواسته اند به تعهدات خود به طور کامل پایبند باشد و اقدام به تنش‌زدایی کند!.
به هر حال به نظر می‌رسد که احتمالا فرآیند ماشه در جلسه روز جمعه اتحادیه اروپا که منجر به صدور پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت. با این حال تصویب هر گونه قطعنامه در شورای امنیت با توجه به مواضع چین و روسیه به احتمال بسیار زیاد مورد وتوی این دو کشور قرار خواهد گرفت.

بازار امروز
حجم اخبار و رویداد‌های سیاسی و نظامی به حد بی‌سابقه‌ای رسیده و در این بین رشد قیمت دلار و هجوم خریداران به بورس کالا به منظور خرید سنگین مواد اولیه کارخانجات و بعضا احتکار اقلام و اجناس منجر به وضعیت پیچیده‌ای در اقتصاد کشور شده است. با این حال، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با ریسک‌هایی سنگینی نسبت به هفته و روز‌های گذشته مواجه شده و بهتر است که احتیاط در سرمایه گذاری مدنظر سهامداران باشد. در حال حاضر حفظ سرمایه اصلی می‌تواند اولویت سهامداران و سرمایه‌گذاران باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عسکری مارانی در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

پیشنهاداتی برای تشویق سرمایه‌گذاری

ارسال نظر