بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
به نظر می‌رسد که بازارسرمایه روند رو به رشد دامنه‌دار خود را با توجه به سیل نقدینگی موجود در بازار ادامه خواهد داد و این هجوم نقدینگی فرصت اصلاح بازار و رشد متعادل آن را از بین برده است.
کد خبر : ۲۰۸۶۱۱

به گزارش بورس‌نیوز، دیروز شاهد رشد قابل ملاحظه و تقریبا غیرقابل پیش بینی بازار بودیم. با توجه به سنگین شدن ورود نقدینگی به سطح بازار به طور روزمره شاهد رشد محسوس تقاضا در اکثر گروه‌های بازار هستیم.

ارزش معاملات به طور متوسط در هفته‌های اخیر به بیش از ۶۰ هزار ریال رسیده و این ارزش نسبت به ماه‌های قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

شاخص کل با بیش از ۱۰هزار واحد به رقم بی نظیر و جالب توجه ۴۳۸ هزار و ۸۸۰ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با افزایش بیش از ۲.۵۹ درصدی به رقم جالب توجه ۱۴۵ هزار و ۵۴۲ واحد رسید.

برخلاف چند روز گذشته، در جریان معاملات دیروز شاهد رشد دسته جمعی قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها بودیم.

سیاست و اقتصاد کلان
در بازار‌های جهانی همچنان شاهد افت قیمت‌ها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و احتمال کاهش رشد اقتصادی کشور چین هستیم. در جریان معاملات روز گذشته بازار چین، شاخص‌های این بازار با کاهش تا ۹ درصدی مواجه بودند. همچنین قیمت فلزات و کالا‌ها نیز افت سنگین ۵ تا ۱۰ درصدی را تجربه کردند. در جریان معاملات شب گذشته بازار جهانی نفت نیز شاهد افت بیش از ۳ درصد بهای نفت خام برنت بودیم.

در بازار‌های داخلی، مدیرعامل بورس انرژی از آغاز عرضه اولیه ۲۵۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف نفت خام صادراتی ازامروز خبر داد و گفت: این اوراق برای نخستین بار عرضه می‌شود. مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه در این عرضه اولیه در مجموع ۲۶۱،۷۴۸ قرارداد سلف موازی عرضه اولیه خواهد شد، افزود: شروع مرحله عرضه اولیه، مورخ ۱۵/‏۱۱/‏۹۸‬ خواهد بود که پس از ثبت سفارش‌های خرید از سوی کارگزاران، عرضه اولیه در همان روز آغاز خواهد شد و تا معامله کامل ۲۶۱،۷۴۸ قرارداد ادامه خواهد داشت.

در گروه فلزات، جداول آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گویای آن است که در دوره ۹ ماهه سال جاری (منتهی به آذر) در مجموع هفت میلیون و ۷۹۷ هزار تن شمش و تولیدات فولادی صادر شد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد ۴۶ درصدی دارد. بررسی آمار صادرات بر پایه جداول انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حاکی است، شمش فولادی در این مدت به میزان پنج میلیون و ۶۹ هزار تن راهی بازار‌های صادراتی شد که در مقایسه با رقم سه میلیون و ۶۷۵ هزار تن عملکرد دوره مشابه پارسال رشد ۳۸ درصدی دارد.

میزان صدور شمش بیلت و بلوم به میزان سه میلیون و ۵۲۹ هزار تن با رشد ۵۴ درصدی نسبت به ۹ ماهه سال گذشته که دو میلیون و ۲۹۸ هزار تن بود، ثبت شد و در عین حال شمش اسلب نیز با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به دوره این گذشته در سال ۹۷ به یک میلیون و ۵۴۰ هزارتن رسید.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازارسرمایه روند رو به رشد دامنه‌دار خود را با توجه به سیل نقدینگی موجود در بازار ادامه خواهد داد و این هجوم نقدینگی فرصت اصلاح بازار و رشد متعادل آن را از بین برده است.

به هر حال بار‌ها کارشناسان نسبت به افزایش سهام شناور و افزایش عرضه‌های اولیه در سطح کلان و محسوس به مسئولین ذیربط ارائه نظر داده‌اند؛ امری که تاکنون پیگیری نشده و صرفا منجر به رشد سنگین قیمت‌ها که نگرانی از ایجاد حباب‌ها را ایجاد کرده، شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر