بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
در روز‌های اخیر هجوم نقدینگی جدید به بازار ادامه داشت، اما به تدریج شاهد شناسایی سود توسط سرمایه گذاران قدیمی‌تر و همچنین افزایش عرضه‌ها توسط سهامداران عمده هستیم.
کد خبر : ۲۰۸۳۴۳

شناسایی سود توسط سرمایه گذاران قدیمی‌تر


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار و در اکثر گروه‌ها بودیم. شاخص کل که در ساعات ابتدایی بازار با رشد بیش از ۳ هزار واحدی روبرو بود، در ادامه و با رشد عرضه‌ها و کاهش قیمت‌ها در گروه‌های فلزات اساسی و معدنی و پتروشیمی با ۹۵۰ واحد کاهش به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات بازار به بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال رسید. سنگین‌ترین عرضه‌ها را در نماد‌های بانک تجارت، بانک صادرات و ذوب آهن اصفهان شاهد بودیم. این نماد‌ها که با صف‌های خرید سنگین و در خصوص بانک تجارت با بیش از ۱.۲ میلیارد صف همراه بودند، با عرضه سهامداران حقوقی و شناسایی سود توسط برخی سرمایه گذاران حقیقی، با روند متعادل، ولی همچنان مثبتی به کار خود پایان دادند.

شاخص هم وزن نیز با ۰.۱۷ درصد رشد به بیش از ۱۴۰ هزار و ۲۰۰ واحد افزایش یافت.

سیاست و اقتصاد کلان
اجرای برخی مفاد جدید از قوانین پولشویی و اعمال برخی محدودیت‌ها در خصوص انتقال منابع مالی بیش از ۱۰ میلیارد ریال در سطح بانک‌های کشور را می‌توان از جمله اخبار مهم این روز‌های اقتصاد کشور برشمرد. بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، انتقال وجوه بیش از ۱۰ میلیارد ریال می‌بایست با ذکر محل مصرف پول و دلیل انتقال و در صورت لزوم ارائه اسناد و مدارک مربوطه همراه باشد.

برخی بر این عقیده هستند که بخشی از رشد بازار سرمایه مربوط به انتقال بخشی از منابع موجود در بانک‌ها به بازار سرمایه در خصوص ایجاد محلی برای بهبود منشا پول و یا کاهش اخذ مالیات‌های احتمالی در آینده باشد.

در خبری در حوزه ساختمان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: ارزش پروژه‌های ۴۰۰ هزار واحدی طرح ملی مسکن تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تأمین منابع مالی لازم برای اجرای طرح ملی مسکن خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مشکلی در این خصوص نداشته باشیم. بانک مسکن و برخی بانک‌های دیگر همکاری خوبی با ما تاکنون داشته اند. امیدوارم سایر بانک‌ها با حمایتی که بانک مرکزی از آن‌ها خواهد داشت به صورت پررنگ‌تری وارد طرح ملی مسکن شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان از محل فروش اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی به طرح ملی مسکن در لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: این رقم بابت کمک به توسعه فعالیت‌های زیربنایی و آماده سازی محوطه پروژه‌های مسکونی طرح ملی مسکن در نظر گرفته شده و قرار نیست در ساخت‌و‌ساز مصرف شود.

در خبری در حوزه بانکی، وزارت اقتصاد با حذف مالیات بر سود سپرده‌های بانکی از لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مالیاتی ۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت از این محل را به نفع ثروتمندان حذف کرد. این موضوع در پیش‌نویس قانون اصلاح قانون مالیات‌های کشور ذکر شده بود. با این حال به نظر می‌رسد که دولت جسارت و همچنین تمایلی در خصوص ایجاد اصطکاک با قشر برخوردار جامعه که به طور قطع از جمله دلایل اصلی رای آوری این دولت بوده را ندارد و با توجه به همفکری بسیار همبسته و مشابه دولت مردان با ثروتمندان، حذف رانت‌ها و افزایش فشار مالیاتی بر این اقشار غیرقابل تصور به نظر می‌رسد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که رشد بازار در شرایط فعلی تا حدی متوقف شده است. در روز‌های اخیر هجوم نقدینگی جدید به بازار ادامه داشت، اما به تدریج شاهد شناسایی سود توسط سرمایه گذاران قدیمی‌تر و همچنین افزایش عرضه‌ها توسط سهامداران عمده هستیم. بسیاری از شرکت‌ها نیز گزارش توجیهی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را ارائه کرده اند و به نظر می‌رسد که شرایط بازار همانند هفته‌های گذشته با رشد یکپارچه و دسته جمعی قیمت‌ها در گروه‌های مختلف همراه نباشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر