بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
به نظر می‌رسد همان گونه که در پیش بینی‌های روز‌های گذشته نیز بیان شد، بازار سرمایه در وضعیت دو گانه‌ای قرار گرفته است.
کد خبر : ۲۰۷۷۵۲

وضعیت دوگانه

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد سنگین عرضه‌ها به خصوص در قیمت‌های مثبت بودیم. ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال رسید که در نوع خود کم‌نظیر بود. تمامی صف‌های خرید با عرضه‌های سنگین و چندباره سهامداران مواجه شد.

شاخص کل که در نیم ساعت ابتدایی بازار بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ واحد افزایش را تجربه کرده بود، در ادامه بازار و با رشد عرضه‌ها به ۱ هزار و ۳۱۰ واحد محدود شد. نماد‌های "فارس"، "فولاد" و "شبندر" بیشترین اثر منفی و نماد‌های "اخابر"، "شیران" و "مبین" نیز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. شاخص کل هم وزن نیز رکورد جدیدی را ثبت کرد و با بیش از ۱، ۷۹۱ واحد افزایش دیگر که معادل ۱.۳۲ درصد است به بیش از ۱۳۷ هزار و ۳۳۳ واحد رسید.
اقتصاد کلان و صنایع
رئیس‌کل گمرک ایران با بیان اینکه ۷۲ میلیارد دلار صادرات و واردات در ۱۰ماهه سال ۹۸ داشتیم، گفت: در این مدت ۱۹ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد. وی با اشاره به وضعیت تجارت کشور در ۱۰ ماه سال ۹۸، گفت: طی ۱۰ ماهه سال جاری ۷۲ میلیارد دلار ارزش صادرات و واردات ما بود که سهم صادرات از نظر وزنی ۱۱۵ میلیون تن به ارزش ۳۵.۵ میلیارد دلار بود که نشانگر رشد ۲۰.۷۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

میراشرفی با بیان اینکه ۴ برابر واردات، صادرات داشته ایم، افزود: ۲۸ میلیون تن واردات به ارزش ۳۶ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که ۶۰۰ میلیون دلار از صادرات پیشی گرفته البته منهای صادرات برق. به گفته رئیس کل گمرک ایران، از ۲۸ میلیون تن واردات، ۱۹ میلیون تن سهم کالا‌های اساسی بوده است، همچنین سهم واردات کالا‌های واسطه‌ای نیز بالا بوده‌است. وی افزود: چین با ۸.۳ میلیارد دلار، عراق ۸ میلیارد دلار، ترکیه ۴.۱ میلیارد دلار، امارات با ۳.۷ میلیارد دلار و افغانستان با ۱.۹ میلیارد دلار مقاصد صادراتی ما بوده‌اند. میراشرفی ادامه داد: پتروشیمی با ارزش ۱۵.۸ میلیارد دلار که ۴۴ درصد سهم ارزشی را دارد و سایر کالا‌ها با ارزش ۱۹ میلیارد دلار سهم ۵۶ درصدی را دارند.

همچنین در خبری در حوزه معدن، طبق اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش معدن در پاییز امسال به ۳۷.۶ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در تابستان امسال ١٣.٨ واحد درصد کاهش داشته است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به فصل قبل در فصل پاییز ١٣٩٨ به ۶.۵ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل تابستان ١٣٩٨ معادل سه واحد درصد افزایش دارد. تورم فصلی مربوط به گروه استخراج زغال سنگ معادل ١٨.٣ درصد، استخراج کانه‌های فلزی ۵.۵ درصد و استخراج سایر معادن ۶.۲ درصد بوده است. تورم فصلی هر سه گروه عمده در مقایسه با فصل تابستان سال جاری افزایش داشته است.

همچنین در خبری در حوزه خودرو، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید و نوسازی اتوبوس در کشور خبر داد. جمالی‌نژاد اظهار داشت که در حال حاضر در بحث نوسازی اتوبوس‌ها تجهیز آن آغاز شده و در جلسه آخر با معاون رئیس جمهور مقرر شد ۳۰۰۰ میلیارد تومان کمک برای خرید اتوبوس‌های جدید و ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز ناوگان فعلی اختصاص یابد.


بازار امروز
به نظر می‌رسد همان گونه که در پیش بینی‌های روز‌های گذشته نیز بیان شد، بازار سرمایه در وضعیت دو گانه‌ای قرار گرفته است. از یک سو شاهد ادامه حضور نقدینگی‌های جدید در سطح بازار هستیم و از سوی دیگر با توجه به رشد سنگین قیمت‌ها در اکثر گروه‌های بازار، سنگین شدن عرضه‌ها و شناسایی سود توسط سرمایه گذاران قدیمی‌تر را شاهد هستیم. عدم افزایش سهام شناور در بازار و یا عدم پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های بزرگ منجر به کاهش بیشتر عمق بازار و شرایط تورمی سنگین و بعضا حبابی در برخی گروه‌های بازار شده است.
انتظار داریم که بازار در امروز با افزایش عرضه‌ها و نوسانات سنگینی همراه باشد و بالا بودن ارزش معاملات نیز همچون روز‌های گذشته را انتظار خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر