بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
برای بازار امروز نیز معاملات و تقاضایی جدی و پرحجم برای نماد‌های بانکی پر طرفدار این روز‌های بازار سرمایه، "وبصادر" و "وتجارت" را پیش‌بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۰۸۱۶۰

معاملات و تقاضای پرحجم

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، رشد ۶۴۷۱ واحدی شاخص کل در بازار روز چهارشنبه آن هم در شرایطی که حباب بسیاری از سهام کوچک اندک اندک به بالون تبدیل شده است، تنها و تنها خبر از ورود نقدینگی جدید به بازار بورس و عدم توانایی کنترل بازار توسط متولیان این بازار دارد.

تاثیر ۵۵۱ واحدی نماد "فولاد" بر شاخص کل آنهم در حالی که در روز‌های گذشته شاهد افت قیمتی سهام این شرکت بودیم و رشد قیمتی در سهام شرکت‌های معدنی اگر چه نشانه‌های مثبت بازار سرمایه در روز چهارشنبه بود، اما هر گز نمی‌توان از حضور تعداد بالای متقاضیان در نماد‌های "وبصادر" و "وتجارت" در روز‌های اخیر غافل ماند.

این روز‌ها استدلال بسیاری از خریداران این نماد‌ها قیمت بسیار پایین و زیر ۱۰۰۰ ریالی بوده که البته با نگاهی به قیمت‌های موجود و ارزش گاوداری‌هایی به ارزش بازار در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان و ارزش فعلی این بانک‌ها با بیش از چند هزار شعبه و ارزش‌های کنونی توجیه و استدلالی نادرست هم به نظر نمی‌رسد. شاید بتوان این دو گزینه را به عنوان پربازده‌ترین نماد‌های بازار سرمایه در روز‌های پایانی سال نام برد که البته حجم بالای معاملاتی این دو نماد هم خبر از فتح احتمالی قله‌های جدید قیمتی را نیز دارد.

اخبار بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین‌المللی روز گذشته را بتوان به انتشار ویروس کرونا اختصاص داد. در آخرین گزارش‌های منتشره از این رویداد ناگوار می‌توان به کاهش چشمگیر پرواز‌ها و حتی مبادلات تجاری با چین اشاره داشت که سهم به سزایی در نرخ‌های کامودیتی‌ها و نفت دارد.

بر این اساس روز پنجشنبه به منظور متوقف کردن شیوع کرونا که تاکنون جان ۱۷۰ نفر را گرفته و نگرانی‌ها را بابت تاثیر روی دومین اقتصاد برتر جهان افزایش داده است، کشور‌های مختلف کار قرنطینه صد‌ها شهروند چینی را که از شهر ووهان تخلیه شده‌اند، آغاز کردند.

بهای نفت در روز‌های اخیر در پایین‌ترین سطح خود در سه ماه اخیر ثابت ماند و سرمایه‌گذاران تلاش کردند تا خسارت اقتصادی ناشی از کرونا و همچنین آثار آن را روی تقاضای نفت خام و فرآورده‌های آن، ارزیابی کنند.
اما حالا با افزایش آمار تلفات ویروس کرونا و تشدید شیوع آن، شاخص‌ها به رنگ قرمز در آمد و سهام جهانی در سراشیبی قرار گرفت و قیمت جهانی نفت نیز در روز جمعه به حوالی ۵۲.۵۵ رسید.
اولیور ژاکوب مشاور موسسه پتروماترکس گفت: بازار به شدت تحت تاثیر آسیا و ویروس چینی است. تنها چیزی که می‌تواند شرایط فعلی را تغییر هد، نشست اضطراری اوپک است. قطع موقت تولید نفت لیبی نمی‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد و تنها راه چاره قطع تولید یکی از اعضای اوپک است.

اقتصاد کلان و بین الملل:
از مهمترین اخبار داخلی می‌توان به احتمال تاسیس سازمان نظارت بر بانک‌ها در راستای طرح‌های محدود کننده و مبارزه با پولشویی خبر دارد. بر این اساس محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد تاسیس این سازمان به همراه وظایف و اختیارات این نهاد را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است. این پیشنهاد در حین بررسی طرح در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پیشنهادات پورابراهیمی برای سازمان نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری به شرح زیر است:

-ماده الحاقی:
الف- به‌منظور تحقق هدف مذکور در جزء (۲) بند «ب» ماده (۳) ایـن قـانون و ایجاد سازوکار مناسب بـرای اجرای مقررات و نظارت مستمر و مؤثر بر اشخاص تحت نظارت، سازمان نظارت بانک مرکزی در بانـک مرکزی ایجاد می‌شود.

ب- سازمان از اختیارات کامل برای طرح دعوی بر علیه کلیه اشخاص تحت نظارت و اشخاصی که بدون أخذ مجوز به انجام عملیات یا ارائه خدمات بانکی و ابزار‌های پرداخت یا فعالیت‌های ملزم به أخذ مجوز، مبادرت می‌کنند، برخوردار است.

پ- اساسنامه سازمان، توسط رئیس سازمان تهیه شده و پـس از تأییـد رئـیس کـل، بـه تصویب هیات عـالی میرسد. تصویب اساسنامه و استقرار سازمان نباید بیشتر از ۶ ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون به طول بیانجامد. تـا قبل از تصویب اساسنامه و استقرار سازمان، رئیس سازمان به‌عنوان معاون نظارتی رئیس کـل، عهده‌دار امـور محولـه خواهد بود.

ت- از نظر اداری و تشکیلاتی، سازمان، بخشی از بانک مرکزی است. کلیه درآمد‌های سازمان، از قبیل جـرایم دریافتی و کارمزد خدمات، درآمد بانک مرکزی محسوب شده و باید به حساب بانک مرکزی واریز شود. سازمان در مقابل هیأت عالی و رئیس کل پاسخگو است.

از دیگر اخبار تاثیر گذار روز‌های اخیر و مرتبط با بازار سرمایه و البته بسیاری از کالا‌های مصرفی می‌توان به اخبار آزاد شدن ارز اختصاصی به شرکت‌های تولید کننده قند اشاره داشت. بر این اساس محمدرضا کلامی سخنگوی ستاد تنظیم بازار، در پاسخ به این سوال که آیا تغییر ارز شکر به درخواست وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته، گفت: به دلیل حمایت از تولید داخلی، وزارت جهاد کشاورزی این پیشنهاد را داده است.

وی افزود: به منظور حمایت از تولید داخلی، نرخ عرضه شکر کشور بر مبنای خرید تضمینی چغندر و بهای تمام شده تولید داخلی انجام میگیرد و تعیین این نرخ، بر مبنای قیمت ارز وارداتی شکر خام محاسبه نمی‌شود.

کلامی با بیان اینکه امسال بیش از ده برابر سال گذشته، شکر در انبار‌ها موجود بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست، اظهار داشت: هم اکنون ذخایر شکر به اندازه مصرف چندین ماه کشور است؛ ضمن اینکه به این رقم، باید تولید بیش از یک میلیون تنی در داخل کشور که از مهر هر سال با شکر چغندری آغاز و تا پایان فصل برداشت و تولید شکر نیشکری در خرداد سال بعد، ادامه می‌یابد را نیز اضافه کرد.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه شکر تولید داخلی از مهرماه تا خرداد سال آینده، از محل شکر چغندری و نیشکری، روانه بازار خواهد شد، گفت: تا پایان دی ماه، بیش از یک میلیون و ششصد هزار تن واردات به منظور جبران کسری نیاز داخل و خسارت‌های سال قبل سیل، توسط بخش خصوصی صورت گرفته کالا‌های آن‌ها تحت کلید دولت بوده که در شرایط فعلی، موجودی کف بازار و شبکه‌های توزیع، بیش از ۱۰ برابر سال گذشته بوده و کالا به وفور در بازار موجود است؛ پس جای هیچگونه نگرانی نیست.

ارز و سکه، بورس کالا:
پس از رشد قیمت دلار در دو ماه اخیر از ۱۱.۰۰۰ تومان به بیش از ۱۳.۴۰۰ تومان در روز‌های اخیر و البته رشد جهانی قیمت هر انس طلا به بیش از ۱۵۸۱ دلار در روز گذشته، نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به بیش از ۵۱۳.۰۰۰ تومان در روز پنجشنبه رسید که این شرایط را شاید بتوان به هفته جاری نیز تعمیم داد.

سرگردانی و ابهام در خصوص ادامه روند دیپلماتیک کشور در ماه‌ها و سال آتی، احتمال بالای کسری بودجه سال ۱۳۹۹، و ... شاید از عمده موارد تاثیر گذار بر تقاضای ادامه دار دلار در ماه‌های آتی باشد.

بازار امروز:
برای بازار امروز نیز معاملات و تقاضایی جدی و پرحجم برای نماد‌های بانکی پرطرفدار این روز‌های بازار سرمایه، "وبصادر" و "وتجارت" را پیش‌بینی می‌کنیم.

عرضه‌هایی سنگین در نماد‌های کوچک و حبابی دیر یا زود رخدادی است که بسیاری از اهالی بازار سرمایه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و شاید در بازار امروز نیز شاهد بخشی از آن باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر