بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
به نظر می‌رسد که در بازار امروز شاهد ادامه روند نوسانی قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۰۹۳۳۶

سختی‌های یک صعود

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند نوسانی قیمت‌ها در گروه‌های مختلف بازار سرمایه بودیم. در حالی که در گروه پالایشگاهی همچنان شاهد روند مثبت قیمتی اکثر نماد‌های این گروه بودیم، در گروه‌های بانکی و خودرویی شاهد نوسانات عمدتا منفی در سطح بازار سرمایه بودیم.

شاخص کل با رشد یک هزار و ۷۷۰ واحدی به بیش از ۴۵۴ هزار و ۶۰۰ واحد افزایش یافت. با این حال، شاخص هم وزن نیز رشد اندک ۰.۲۴ درصدی و معادل ۳۵۵ واحدی را ثبت نمود تا به این ترتیب این نماگر بازار سرمایه به رقم بی سابقه ۱۴۷ هزار و ۴۷۲ واحد برسد.

نماد‌های "فارس"، "شتران"، "فخاس" و "وغدیر" بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشتند و نماد‌های "وبملت" و "اخابر" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به بیش از ۶۲ هزار میلیارد ریال رسید.

اقتصاد کلان و صنایع
اعلام شرکت بورس تهران در خصوص عملیاتی شدن فرآیند‌ها مربوط به فروش استقراضی در بازار سرمایه از جمله مهم‌ترین خبر‌ها شب گذشته بود. بر اساس اعلام این شرکت، فروش استقراضی در بازار سرمایه برای اولین بار از چهارم اسفند ماه اجرایی خواهد شد. این فرآیند از شرکت‌های محدودی آغاز خواهد شد و سپس در مراحل بعد تعداد نماد‌های قابل استفاده در این فرآیند افزایش خواهد یافت.

در بازار ارز شاهد افزایش نرخ دلار به مرز ۱۴ هزار تومان بودیم. این موضوع منجر به عبور مجدد قیمت سکه از مرز ۵ میلیون تومان شد و قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی در برخی صرافی‌ها به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

بررسی جزئیات پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نشان می‌دهد مالیات شرکت‌ها از ۲۵ به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و از خانه‌های بالای ۵ میلیارد تومان و خودرو‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان مالیات اخذ می‌شود. همچنین وزارت اقتصاد در پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، نرخ مالیات بر عایدی املاک را تعیین کرد. بر این اساس:
نرخ‌های مالیات بر عایدی بر اساس مدت تملک به شرح زیر است:
- یک سال و کمتر ۲۵ درصد
- بیش از یک سال تا ۶ سال به ازای هر سال معادل ۲.۵ واحد درصد نرخ مذکور کاهش می‌یابد.
-۷ سال و بیشتر ۱۰ درصد.
در خبری از صنعت برق، سخنگوی این صنعت با اشاره به اینکه خرید تضمینی برق نیروگاه‌ها در گذشته زمینه استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی برای حضور در این عرصه شده بود، گفت: برای برنامه پیش رو درصددیم تا قیمت خرید برق به‌صورت مناقصه‌ای شود تا شاهد رقابت بیشتر برای ساخت داخل نیروگاه‌های تولید برق باشیم.


بازار امروز
به نظر می‌رسد که در بازار امروز شاهد ادامه روند نوسانی قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها باشیم. در گروه خودرویی با توجه به ارائه گزارش طرح افزایش سرمایه ۲ هزاردرصدی ایران خودرو از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، به نظر می‌رسد که شاهد شروع روند کوتاه‌مدت یک روند صعودی جدید در این گروه باشیم که می‌توان به صورت موقت منجر به مثبت شدن روند کلی بازار گردد.

با این حال به نظر می‌رسد که ادامه روند صعودی بازار در قیمت‌ها فعلی با سختی‌هایی روبرو باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر