بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
به نظر می‌رسد که در بازار امروز و با توجه به متعادل شدن روند معاملات در اکثر گروه‌ها در طی معاملات دوشنبه، افزایش تدریجی قیمت‌ها را انتظار خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۰۹۵۴۱

پیش گشایش؛

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، روز دوشنبه شاهد افزایش عرضه‌ها در جریان معاملات بازار سرمایه بودیم. پس از رشد‌های پیاپی قیمت اکثر سهام گروه‌های بورسی طی یک ماه اخیر، روز دوشنبه با افت بیش از ۱.۵ درصدی شاخص‌های بازار سرمایه بودیم. ارائه برخی شایعات کذب از جمله شایعه غیرقابل باور استعفای ریاست جمهوری از جمله دلایل افت بازار بود.

اقتصاد کلان و صنایع
قیمت‌های جهانی نفت خام به دنبال بازگشت بازار‌های مالی که با جهش قیمت سهام و تقویت دلار همراه بود، جهش کرد. این در حالی است که قیمت‌های نفت همچنان تحت تاثیر وحشت از ویروس کرونا پایین هستند. بهای هر بشکه نفت خام با بیش از ۲ درصد افزایش به ۵۴ دلار رسید. بهای مس نیز با رشد بیش از ۱.۵ درصدی همراه بود و در جریان معاملات شب گذشته به بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ دلار رسید. قیمت جهانی طلا نیز با کاهش ۰.۲ درصدی به کمتر از ۱، ۵۷۹ دلار به ازای هر اونس رسید.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد هرچند به دلیل نرخ رشد منفی قابل توجه بخش نفت، رشد اقتصادی کشور در سال ۹۸ منفی خواهد بود، اما رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸ حدود ۱.۸ درصد برآورد می‌شود.

بر اساس گزارش بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی، رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۱۳۹۸ حدود ۱.۸ درصد برآورد می‌شود. توضیح آنکه رشد بخش کشاورزی ۵.۵ درصد، رشد بخش صنعت ۱.۵ درصد، رشد آب، برق و گاز ۱۰ درصد، رشد بخش ساختمان ۱۴.۵ درصد و رشد بخش خدمات منفی ۱.۵ درصد برآورد می‌شود.

در خبری از گروه برق، مدیر عامل بورس انرژی ایران گفت: برای اتصال به شبکه برق، اوراقی تحت عنوان اوراق «گواهی ظرفیت» با هدف تامین مالی ساخت نیروگاه تعریف شده که به نظر می‌رسد معاملات این اوراق تا پایان بهمن‌ماه آغاز شود. وی با تاکید بر اینکه برای اتصال به شبکه برق، اوراقی تحت عنوان اوراق ظرفیت تعریف شد، گفت: این اوراق تمام فرآیند‌های مستلزم برای اخذ مجوز را طی کرد و مصوبه آن از سوی کمیته فقهی سازمان بورس و شورای عالی بورس که مقررات اجرایی آن در هیات مدیره سازمان بورس و وزارت نیرو انجام می‌شود، اخذ شده، بنابراین فعالیت این اوراق تا پایان بهمن ماه آغاز خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان خصوصی و دولتی که می‌خواهند به شبکه برق سراسری بپیوندند باید در ابتدا گواهی ظرفیت را در بورس خریداری و بعد فرآیند اتصال را طی کنند.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که در بازار امروز و با توجه به متعادل شدن روند معاملات در اکثر گروه‌ها در طی معاملات دوشنبه، افزایش تدریجی قیمت‌ها را انتظار خواهیم داشت.

با توجه به ارزش معاملات سنگین روز‌های اخیر و محدود شدن ادامه دار فضای سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌های مالی و همچنین برنامه‌های دولت جهت واگذاری‌های گسترده دارایی‌های خود و بانک‌ها در سال آینده، به نظر می‌رسد که همچنان بازار سرمایه مطمئن‌ترین گزینه جهت سرمایه‌گذاری اشخاص باشد.

با این حال، نباید فراموش کرد که این هجوم نقدینگی و عدم اجرای نظارت صحیح و عدم کارایی اطلاعاتی در سطح بازار منجر به حبابی شدن قیمت برخی از سهام شرکت‌های زیان‌ده و کوچک شده و این موضوع می‌تواند ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار را افزایش دهد.

رشد تدریجی نرخ ارز در سامانه نیما به بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان نیز دیگر عامل مثبت بازار‌ها در روز‌های آینده به نظر می‌رسد. این نرخ می‌تواند منجر به شناسایی سود تسعیر در شرکت‌های صادرات محور و همچنین بانک‌های دارای تراز ارزی مثبت و در نتیجه رشد سودآوری آن‌ها تا پایان سال جاری شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش حباب‌گونه قیمت سهام نیروگاه‌ها؛

باغبانی که باغچه خود را بیل نمی‌زند

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

سنگی به بزرگی تامین‌مالی ۱۵میلیارد دلاری از بازار سرمایه!

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ابهام بر ورودی صندوق ETF پالایشگاه‌های دولتی!

ارسال نظر