بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
برای بازار امروز همانند روز شنبه انتظار افزایش نوسانات قیمتی را خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۳۲۶۶۰

انتظار نوسانات قیمتی در بازار امروز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد دو نیمه متفاوت در جریان معاملات بازار بودیم. در ساعات ابتدایی شاهد رشد تقریبا دسته جمعی اکثر گروه‌های بازار سرمایه بودیم. به تدریج با افزایش عرضه‌ها شاهد تشکیل روند منفی در گروه‌های خودرویی، بانکی، پالایشگاهی، دارویی، مسکنی، غذایی و گروه‌های کوچک دیگر بودیم تا به این ترتیب شاخص کل که در یک ساعت ابتدای معاملات تا حدود ۳۰ هزار واحد رشد را تجربه کرده بود، در پایان معاملات با رشد ۲۱ هزار واحدی به کار خود پایان داد. این نماگر به این ترتیب به رقم یک میلیون و ۵۲۷ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱.۳۶ درصدی به رقم ۴۵۷ هزار و ۱۳۲ واحد رسید.
ارزش کل معاملات بورس و فرابورس نیز به ۲۴۰ هزار میلیارد ریال رسید که نشان دهنده ادامه روند افزایشی جریان ورود پول به بازار سرمایه است.

سیاست و اقتصاد کلان

عبدالناصر همتی در جلسه دوره‌ای با مدیران عامل شبکه بانکی کشوربا بیان اینکه کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها یکی از عوامل مهم کنترل نقدینگی است و این امر با همراهی بانک‌ها محقق می‌شود، گفت: بانک‌ها باید رشد دارایی‌های خود را تحت کنترل داشته باشند، تا بتوان به هدف کنترل نقدینگی نائل شد. وی افزود: کنترل ترازنامه بانک‌ها مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار از دی ماه سال جاری اجرایی و بر این اساس هرسه ماه یک بار توسط بانک مرکزی کنترل خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی بانک‌ها به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار تصریح کرد: عملیات بازار باز در روان شدن فعالیت‌ها در بازار بین بانکی موثر بوده و در تعدیل نرخ سود بازار بین بانکی اثر داشته است.
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید مجدد بر التزام بانک‌ها به قواعد و قوانین مبارزه با پولشویی گفت: بانک‌ها باید تلاش کنند به این قوانین وقواعد پایبند باشند و نسبت به پیاده سازی این قواعد اهتمام لازم را داشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کنترل نرخ ارز منجر به کنترل تورم از ناحیه فشار عرضه می‌شود اظهار کرد: امیدواریم با آرامش بیشتر دربازار ارز و استمرار روند فعلی شاهد تعدیل نرخ ارز باشیم.

در خبری از حوزه کلان اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه بر استمرار پرداخت ارز ۴.۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی تاکید کرد. معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: برای عامه مردم، دولت همچنان هرچه که از صادرات نفت درآمد ارزی حاصل کند، تمام آن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی دیده است که برای تامین کالا‌های اساسی در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

نوبخت ادامه داد: عده‌ای گفتند اگر دولت این را در نرخ ارز امروز قرار می‌داد مبالغ زیادی به دست می‌آورد، اما دولت به دنبال این نیست که پول زیادی به دست بیاورد بلکه به دنبال این است که فشاری که به مردم وارد آمده، کاهش یابد.


در خبری از حوزه صنعت، معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بر اساس آخرین گزارش اداره آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور در سه ماه دوم نسبت به دوره مشابه سال گذشته از رشد ۱۱.۹ درصدی برخوردار شده است. پیمان قربانی با بیان اینکه با توجه به این که قریب به ۷۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت به کارگاه‌های بزرگ صنعتی (بالای ۱۰۰ نفر کارکن) اختصاص دارد، گفت: رشد ۱۱.۹ درصدی تولید کارگاه‌های مزبور نویدبخش عملکرد مناسب رشد ارزش افزوده بخش صنعت در سه ماهه دوم سال جاری می‌باشد که قاعدتاً بر تقویت عملکرد رشد اقتصادی در تابستان امسال موثر خواهد بود.

در خبری از حوزه مسکن، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آماری که این وزارتخانه درخصوص قیمت مسکن در کل کشور استخراج کرده گفت: متوسط قیمت مسکن در کل کشور متری ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده که استان‌های تهران و خوزستان بالاترین و کهگیلویه و بویراحمد کمترین قیمت‌ها را دارند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه قصد داریم در انتشار آمار بازارمسکن به یک ادبیات مشترک برسیم، گفت: قیمت پایه شهر تهران که سابقا منتشر می‌شد اثر ذهنی تورمی را برای کل کشور ایجاد می‌کرد؛ در حالی که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در ۲۶ استان زیر ۱۰ میلیون تومان، ۹ استان زیر ۵ میلیون تومان، ۳ استان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و فقط تهران بالاتر از ۲۰ میلیون تومان است.

بازار امروز
برای بازار امروز همانند روز شنبه انتظار افزایش نوسانات قیمتی را خواهیم داشت. در گروه‌های خودرویی و بانکی که با حمایت‌های سنگین سهامداران حقوقی و احتمالا صندوق تثبیت بازار مواجه هستند، میزان نوسان قیمت‌ها بستگی زیادی به نقدینگی در دسترس سهامداران و حامیان حقوقی خواهد داشت و به نظر می‌رسد که شاهد کاهش توان حمایت این سهامداران به دلیل تزریق سنگین منابع مالی در روز‌های گذشته باشیم.

باید توجه داشته باشیم که منابع تخصیص یافته در هر حال محدودیت دارند و این تصور بسیار غیرمنطقی خواهد بود که به صورت نامحدودی منابع مالی به این صندوق‌ها و شرکت‌های حقوقی تزریق خواهد شد و در زمانی که بازارگردان می‌بایست هم در سمت خرید و هم درسمت فروش قرار بگیرد، شاهد معاملات یک طرفه بازارگردان‌های نماد‌های بانکی و خودرویی هستیم که این رویه همانند آنچه که در ماه‌های گذشته روی داد منجر به اتمام ناگهانی و یکباره این منابع و از دست رفتن قدرت حمایتی از این نماد‌ها در روز‌های منفی خواهد شد.

در گروه فلزات و پتروشیمی و به میزان کمتری گروه پالایشگاهی با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی به دلیل افت ارزش دلار و ثبت بالاترین نرخ‌ها در برخی کالا‌ها از جمله مس و فولاد در دو سال گذشته، به نظر می‌رسد که شاهد روند مثبت و البته پرعرضه‌ای باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
تیتر و متن همخونی نداره. خودتونم میدونید دارید چی میذارید؟