بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
شاید از مهمترین اخبار چالش‌برانگیز بازار سرمایه در هفته‌های آتی بتوان به ارسال بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال ۱۳۹۹ اشاره داشت.
کد خبر : ۲۰۰۹۰۲

چشم اهالی حافظ به دفتر بودجه

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:

 

به گزارش بورس نیوز، رشد ۳۰۸ واحدی شاخص کل بازار در آخرین روز معاملات در حالی رقم خورد که بسیاری از نماد‌های بزرگ بازار سرمایه از معاملات کم حجمی برخوردار بودند. همانگونه که مستحضر هستید اغتشاشات صورت گرفته در اعتراض به گران شدن بنزین در روز‌های انتهایی هفته منجر به افزایش ریسک‌های بازار سرمایه شد که البته به نظر نمی‌رسد در روز‌های معاملاتی هفته جاری شاهد تحت‌الشعاع قرار گرفتن بازار سرمایه کشور از این اتفاقات باشیم.

اقتصاد بین‌الملل

به نظر نشانه‌هایی از بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی آمریکا و چین در روز‌های جاری به چشم نمی‌خورد. ظاهرا وخیم شدن اوضاع سیاسی آمریکا و چین در روز‌های گذشته وارد شرایط جدیدی شده که این موضوع اثرات خود را بر بازار جهانی نفت نیز به همراه داشته است.

بر همین ارتباط و به گزارش رویترز، دلیل کاهش نسبی قیمت نفت در معاملات امروز تشدید نگرانی‌ها نسبت به عدم موفقیت مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا بوده است.

چین و آمریکا در تلاش هستند تا بتوانند در قالب فاز نخست توافق تجاری بخشی از اختلافات خود را حل کند، اما سخنان چند ساعت پیش رئیس جمهور چین حاکی از آن است که اختلافات بین دو طرف تا حدودی پابرجاست. شی‌جینگ‌پینگ گفته که پکن به دنبال یک توافق اولیه با آمریکایی‌هاست، اما در صورت لزوم از تقابل با آن‌ها نیز نمی‌ترسد.

 

اقتصاد کلان

از گزارش‌های منتشر شده در خصوص شرایط اقتصادی کشور می‌توان به جدیدترین گزارش منتشره از سوی مرکز آمار ایران در خصوص نرخ تورم ماه گذشته اشاره داشت. بر اساس این گزارش تورم سالانه از ۴۲ درصد در مهرماه به ۴۱.۱ درصد در آبان ماه کاهش یافته است. همچنین تورم نقطه‌ای در آبان ۲۷ درصد گزارش شد که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین، تورم خدمات ۳۳.۸ درصد، تورم خوراکی‌ها ۵۸.۶ درصد و تورم ماهانه ۱.۶ درصد رشد دارد.

 

از دیگر اخبار اقتصادی منتشره در خصوص حقوق و دستمزد شرکت‌های دولتی در روز‌های اخیر می‌توان به اظهارات محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره داشت. وی با بیان اینکه مصوبات مربوطه در لایحه شرکت‌های دولتی و همچنین بودجه‌های تفضیلی به طور جداگانه به کمیسیون ارائه شده، گفت: با توجه به راه اندازی سامانه‌هایی که پیش از این با تکلیف قانون ایجاد شده بود، میزان واقعی حقوق و دستمزد‌ها در شرکت‌های دولتی مشخص شده است. همچنین در سال ۹۹ حقوق و مزایا در شرکت‌های دولتی حدود ۱۵ درصد رشد خواهد کرد و کل افزایش بودجه شرکت‌ها در سال بعد نزدیک به ۹ درصد است.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نحوه افزایش حقوق‌ها در بودجه سال ۹۹، گفت: از آنجایی که در قانون بودجه سنواتی میزان افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان همسان و متناسب با نرخ تورم است، فاصله حقوقی بازنشستگان و شاغلان همچنان باقی مانده است.

وی ادامه داد: دولت در برنامه ششم توسعه مکلف شد، اقدامات لازم برای کاهش فاصله حقوقی بازنشستگان و شاغلان را انجام دهد، اما به دلیل شرایط کشور به طور عملی اتفاق چندانی نیفتاد.

 

ارز و سکه

پس از اغتشاشات و افزایش محسوس قیمت ارز در هفته گذشته تا محدوده ۱۲۱۰۰ تومان و همچنین افزایش قیمت سکه تا محدوده ۴.۱۰۰.۰۰۰ تومان در هفته‌های اخیر که البته به دلیل عدم وجود شبکه‌های اینترنتی دسترسی به بسیاری از معاملات این بازار‌ها دشوار بود، پس از عادی شدن فضای سیاسی کشور در هفته جاری شاهد افزایش چشمگیری در قیمت‌های فوق نخواهیم بود.

 

قیمت هر انس طلای جهانی نیز در روز گذشته به ازای هر اونس طلا ۱۴۷۱.۸ دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز پنجشنبه ۷.۹ دلار افزایش داشته است. قیمت کنونی در مقایسه با قیمت یک ماه گذشته ۲۰.۲ دلار پایین‌تر، اما در مقایسه با متوسط قیمت متوسط یک سال گذشته ۲۴۵ دلار بالاتر بوده است.

 

بازار امروز

با توجه به شرایط این روز‌های بازار سرمایه و حجم پایین معاملات به نظر می‌رسد رکود و عدم علاقه به سرمایه‌گذاری در قیمت‌های بالا از بازار‌های مسکن، دلار و طلا به بازار بورس هم رسیده و شاید نتوان رشد خاصی را به جز در برخی تک‌سهم ها، در عمومیت بازار سرمایه متصور بود.

شاید از مهمترین اخبار چالش‌برانگیز بازار سرمایه در هفته‌های آتی بتوان به ارسال بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال ۱۳۹۹ اشاره داشت. بودجه‌ای که شاید در بسیاری از سرفصل‌های آن نظیر افزایش نرخ حامل‌های انرژی و مالیاتی چالش‌هایی جدی را برای شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به همراه داشته باشد.

بازار امروز را نیز به مانند بازار روز‌های گذشته کم‌معامله و کم‌حجم پیش‌بینی می‌کنیم و شاید شاهد عرضه‌هایی به مراتب سنگین‌تر در سهام جبابی کوچک نیز باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر