بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
به نظر می‌رسد که همچنان دو گروه خودرویی و بانکی پربیننده‌ترین گروه‌ها و پر معامله‌ترین آن‌ها باشند و روند کلی حرکت بازار نیز مربوط به قیمت‌ها در این دو گروه باشد.
کد خبر : ۲۰۶۴۸۷

امکان نقدشدن معاملات


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و در آستانه رسیدن شاخص کل به مرز ۴۰۰ هزار واحد شاهد رشد عرضه‌ها در بازار بودیم. با این حال، در ساعات پایانی بازار شاهد افزایش مجدد روند تقاضا در برخی گروه‌ها از جمله گروه خودروسازی و بانکی بودیم، به گونه‌ای که صف خرید سایپا به بیش از ۱۰۰ میلیون رسید و بانک ملت نیز با صف خرید به کار خود پایان داد. در واقع دو نماد ذکر شده در حال حاضر لیدر دو گروه خودرویی و بانکی به شمار می‌آیند و روند کلی حرکت این دو گروه با تغییرات قیمتی این دو سهم تعیین می‌شود.

شاخص کل با ۳.۸۷۴ واحد افزایش و معادل یک درصد رشد به بیش از ۳۹۵.۹۱۲ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن با ۱.۴ درصد افزایش رکورد جدیدی را ثبت کرد و به ۱۲۰.۸۵۹ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
بر اساس اعلام ستاد برگزاری نماز جمعه، در پایان هفته جاری شاهد برگزاری نماز جمعه تهران با حضور مقام معظم رهبری خواهیم بود. ایشان پس از ۸ سال مجددا در تریبون نماز جمعه حضور خواهند داشت و به نظر می‌رسد که سخنان مهمی در خصوص وضعیت کشور در سخنرانی ایشان وجود داشته باشد که می‌تواند منجر به وحدت ملی مجدد در سطح کشور و همچنین برخی تصمیم‌گیری‌های مهم در سطح کلان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شود.

کشور‌های حوزه اروپایی برجام یعنی آلمان، انگلستان و فرانسه مکانیزم حل اختلافات برجام را به جریان گذاشتند. به این ترتیب طرفین می‌بایست در خصوص رفع اختلافات طی جلساتی که ظاهرا در بازه زمانی دو ماهه روی خواهد داد، به توافق برسند و در غیر این صورت امکان فعال شدن خودکار تحریم‌های سازمان ملل علیه کشورمان وجود خواهد داشت. با این حال، این تصمیم اروپایی‌ها مورد تایید روسیه نبوده و بر اساس گفته‌های مقامات این کشور، این اروپایی‌ها هستند که نسبت به اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده اند و مقصر اصلی وضعیت فعلی برجام این کشور‌ها و در راس آن ها، آمریکا بوده است. این موضوع شب گذشته منجر به رشد هیجانی دلار در بازار تهران شد و بهای هر دلار آمریکا به ۱۳.۵۴۰ تومان رسید.

همچنین در خبری دیگر در حوزه ارز، نرخ دلار در سامانه نیما و بر اساس آخرین معاملات صورت گرفته به ۱۱.۹۰۰ تومان رسیده است.

در خبری درحوزه پتروشیمی، برخی از شرکت‌های این حوزه با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز، با قطع جریان دریافت گاز مواجه شده‌اند و به این ترتیب و بر اساس اطلاعیه‌های شفاف‌سازی ارائه شده شرکت‌های پتروشیمی خراسان، پردیس، زاگرس و برخی دیگر از شرکت‌های پتروشیمی با توقف موقت فعالیت روبرو شده اند.
در خبری در حوزه بین‌الملل، آمار‌های گمرک چین نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ کسری تراز تجاری آمریکا با چین ۲۹۵.۸ میلیارد دلار بوده است. گمرک چین اعلام کرده که حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن ۱۴.۶ درصد کاهش داشته است، به‌گونه‌ای که صادرات این کشور به آمریکا ۱۲.۵ درصد و واردات از آمریکا ۲۰.۹ درصد سقوط کرده است.


بازار امروز
با توجه به فعال شدن مکانیزم حل اختلافات برجام و همچنین احتمال کاهش مجدد محدودیت‌ها توسط کشورمان در بحث‌های هسته‌ای، به نظر می‌رسد که سهامداران محتاط در بازار امروز اقدام به نقد کردن معاملات خود کنند با این حال، سنگینی حضور نقدینگی جدید در سطح بازار نمی‌تواند اصلاح سنگین و محسوسی را در سطح بازار به وجود آورد. به نظر می‌رسد که همچنان دو گروه خودرویی و بانکی پربیننده‌ترین گروه‌ها و پر معامله‌ترین آن‌ها باشند و روند کلی حرکت بازار نیز مربوط به قیمت‌ها در این دو گروه باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر