بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
با توجه به رشد قیمت‌های سنگین چند هفته اخیر، بسیاری از سهامداران در حال شناسایی سود و خروج از موقعیت‌های خرید خود هستند و این موضوع می‌تواند در تقابل با ورود نقدینگی جدید موجب متعادل شدن معاملات همانند آن چه که در جریان معاملات دیروز شاهد بودیم، شود.
کد خبر : ۲۰۷۸۹۴

پیش گشایش؛


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. با این حال به نظر می‌رسد که روند رو به رشد بازار تفاوت‌هایی را با روز‌های گذشته داشته باشد. از جمله می‌توان به کند شدن این روند و افزایش نوسانات در نماد‌های اصلی بازار اشاره کرد. در جریان معاملات روز گذشته نیز در نیم ساعت ابتدایی بازار شاهد منفی شدن قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌های پربیننده بودیم و در ساعات میانی بازار و با مثبت شدن روند نماد خساپا که می‌توان آن را لیدر بازار در روز‌های اخیر بر شمرد شاهد مثبت شدن مجدد روند قیمت‌ها بودیم. در پایان معاملات دیروز شاخص کل با رشد ۲.۳۵۵ واحدی به ۴۲۰ هزار و ۶۶۸ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز افزایش ۰.۶۶ درصدی را تجربه کرد و به رقم بی سابقه ۱۳۸ هزار و ۲۳۵ واحد دست یافت.

سیاست و اقتصاد کلان
در خبری از گروه خودرویی، مدیرعامل ایران خودرو گفت: فرآیند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ایران خودرو در مراحل نهایی و جمع‌بندی قرار دارد. فرشاد مقیمی در این‌باره افزود: در راستای اجرای مصوبات هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو درمورد فرآیند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ایران خودرو با هدف اصلاح ساختار مالی، ارزیابی کارشناسی دارایی‌ها درحال انجام بوده و در مراحل نهایی و جمع‌بندی قرار دارد.

وی اضافه کرد: افشای موارد مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌های ایران‌خودرو در گزارش تفسیری در مقاطع سه‌ماهه، ۶‌ماهه و ۹‌ماهه سال ۹۸ از طریق سامانه کدال صورت پذیرفته است. مقیمی خاطرنشان کرد: درحال حاضر کارشناسی ارزیابی دارایی‌های گروه بر عهده مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گذاشته شده و در مراحل نهایی و جمع‌بندی است.

در گروه مسکن، در جدیدترین آمار‌های منتشر شده از معاملات املاک در شهر تهران، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دی ماه سال ۱۳۹۸، به ۱۰.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۲.۱ و ۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳۸.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۰.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در دی ماه سال ۱۳۹۸، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۲.۱ و ۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بازار‌های جهانی شاهد کاهش قیمت فلزات و کالا‌ها و همچنین افت شاخص‌های بورس متاثر از فراگیرتر شدن ویروس کرونا در سطح کشور چین و افزایش مبتلایان در سایر کشور‌ها هستیم. قیمت جهانی مس با افت کم‌سابقه‌ای به حدود ۵.۷۰۰ دلار به ازای هر تن رسید که کمترین قیمت طی ۶ ماه گذشته محسوب می‌شود. بورس‌های عمده جهانی نیز شب گذشته و تا زمان تنظیم این گزارش با افت ۱ تا ۳ درصدی همراه بودند.

بازار امروز
در گروه فلزات اساسی، پتروشیمی و سایر گروه‌های متاثر از قیمت‌های جهانی به نظر می‌رسد که همچنان شاهد معاملات پرعرضه‌ای باشیم و منفی شدن روند‌ها در کوتاه‌مدت برای این گروه‌ها بعید نیست. با این حال گزارش‌های ماهیانه مثبت در این گروه‌ها می‌توان اثرات ناشی از کاهش قیمت جهانی را خنثی کند.

در سایر گروه‌ها نیز انتظار معاملات متعادلی را خواهیم داشت. با توجه به رشد قیمت‌های سنگین چند هفته اخیر، بسیاری از سهامداران در حال شناسایی سود و خروج از موقعیت‌های خرید خود هستند و این موضوع می‌تواند در تقابل با ورود نقدینگی جدید موجب متعادل شدن معاملات همانند آن چه که در جریان معاملات دیروز شاهد بودیم، شود.

همچنین امروز شاهد عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت ذوب روی اصفهان خواهیم بود. این عرضه که در قیمت ۱۴.۰۰۰ ریالی به ازای هر نماد صورت می‌گیرد، با توجه به تعداد بالای افراد شرکت‌کننده در عرضه اولیه، منجر به خرید کمتر از ۱۰۰ هزار تومانی برای هر کد معاملاتی می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر