بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
برای بازار امروز نیز ادامه روند افزایشی عرضه‌ها انتظار می‌رود.
کد خبر : ۲۰۷۲۳۸

پیش گشایش؛

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند منفی در کلیت بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با افت در حدود یک درصدی به ۴۰۶ هزار و ۸ واحد رسید. با این حال شاخص هم وزن برخلاف شاخص کل روند مثبتی داشت و با افزایش یک درصدی رکورد جدیدی را ثبت کرد و به رقم ۱۲۹ هزار و ۴۲۰ واحد رسید.

همان طور که پیش‌بینی می‌شود گروه پالایشگاهی روند منفی سنگینی داشت و دو نماد "شپنا" و "شبندر" از جمله نماد‌های با اثر منفی در شاخص کل بودند. از دیگر نماد‌های با اثر منفی سنگین بر شاخص کل می‌توان به "فارس"، "اخابر" و "فولاد" اشاره کرد.

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۵۶ هزار میلیارد ریال رسید تا همچنان شاهد حضور نقدینگی در سطح بازار باشیم.

اقتصاد کلان و صنایع
در حوزه کلان اقتصادی شاهد انتشار جدیدترین آمار‌ها از نرخ تورم در کشور بودیم. نرخ تورم سالانه دی ماه ١٣٩٨ برای خانوار‌های کشور به ٣٨,٦ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٤ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ١,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٤.٠ واحد درصدی به ٢٤.٠ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٣ واحد درصدی به ٢٧.٤ درصد رسیده است.

در خبری از صنعت فلزات، طی ۹ ماهه سال جاری ۱۵ میلیون و ۳۹۸ هزار تن شمش فولاد در کشور تولید شد. طی ۹ماهه سال جاری ۱۵ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۳۷۰ تن شمش فولاد (بلوم، بیلت و اسلب) در کشور به تولید رسید که بیشترین میزان تولید در این بخش به اسلب اختصاص داشت. طبق آمار مربوط به تولید شمش فولاد در ۹ ماهه امسال، در این مدت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۲۱۳ تن بلوم، ۳ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۳۱۲ تن بیلت و ۷ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۸۴۵ تن اسلب در کشور به تولید رسید.

در بازار سرمایه همچنان شاهد انتشار عملکرد ۹ماهه شرکت‌ها هستیم. همچنین برخی گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها نیز منتشر شده است. شرکت پتروشیمی آبادان در سه ماهه سوم سال با رشد زیان مواجه شده است. از دیگر گزارش‌ها می‌توان به گزارش فروش ماهیانه آبسال اشاره کرد که با کاهش بیش از ۴۰ درصدی درآمد‌های عملیاتی در دی ماه نسبت به آذر ماه مواجه بوده است. ماشین سازی اراک در دوره سه ماهه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری روند زیان خود را مجددا در پیش گرفته و در این مدت زیان خالص ۶۸ میلیارد ریالی را محقق شده است.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز ادامه روند افزایشی عرضه‌ها انتظار می‌رود پیش‌بینی می‌شود که در شرایط فعلی و با توجه به افت سودآوری شرکت‌ها در فصل پاییز، شاهد کمرنگ شدن سمت تقاضا و افزایش عرضه‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر