بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
پس از سپری کردن دو هفته‌ای عجیب و تاریخی در فضای سیاسی و بین المللی کشور که بازار سرمایه را نیز به شدت تحت‌الشعاع قرار داد، به نظر می‌رسد در معاملات روز جاری شاهد شکل گیری نوعی تعادل قیمتی و حتی کاهش قیمت سهام در بسیاری از نماد‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۰۶۷۱۲

پیش گشایش؛


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، پایان طرح محدود نمودن نوسانات روزانه ۲ درصد، از میان رفتن سایه جنگ احتمالی ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه پس از کشمکش‌های چندهفته‌ای منجر به رشد بی‌سابقه شاخص کل در هفته اخیر شد که این روند تا روز چهارشنبه نیز در بسیاری از نماد‌های فعال در بازار ادامه یافت.

با این وجود در معاملات روز چهارشنبه به نظر می‌رسید از نیروی خرید متقاضایان در بسیاری از نماد‌ها کاسته شده و شاهد افزایش عرضه‌هایی به مراتب سنگین‌تر از سوی نهاد‌های حقوقی هستیم. نماد‌های "اخابر"، "وبملت"، "فملی" و "نوری" بیشترین تاثیر مثبت و "شبندر" و "فولاد" نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار روز چهارشنبه به ثبت رساندند.

اخبار بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین‌المللی روز گذشته برگزاری نماز جمعه و اظهارات رهبری به عنوان امام جمعه این مراسم است. از مهمترین اظهارات و تاثیر گذار ایشان می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت:

این دو هفته‌ای که بر ما گذشت هفته پر ماجرا و استثنایی بوده ماجرا‌های تلخ، شیرین، حوادث درس‌آموز برای ملت ایران پیش آمد در این دو هفته. یوم الله یعنی روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند. آن روزی که ده‌ها میلیون در ایران و صد‌ها هزار نفر در بعضی کشور‌ها به پاس خون فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگترین بدرقه جهان را شکل دادند این یکی از ایام‌الله است.

آنچه اتفاق افتاد کار هیچ عاملی به‌جز دست خدا نمی‌تواند داشته باشد. آن روزی هم که موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی را در هم کوبید آن روز هم یکی از ایام الله است.
یکی از کار‌های دیگر که برای تحت‌الشعاع قراردادن این حوادث انجام دادند که این سه دولت انگلیس فرانسه و آلمان کردند؛ که ما مسئله هسته‌ای را بار دیگر به شورای امنیت می‌بریم که البته مسئولین کشور خوشبختانه پاسخ آن‌ها را داد.

این سه کشور همان سه کشوری هستند که در دوران جنگ تحمیلی تا توانستند به صدام کمک کردند. دولت آلمان وسایل شیمیایی را در اختیار صدام حسین قرار داد.

از دیگر اخبار این روز‌ها می‌توان به اجرایی شدن احتمالی مکانیسم ماشه توسط برخی از کشور‌های اروپایی عضو برجام اشاره داشت که این موضوع بی شک می‌تواند منجر به افزایش حجم تحریم‌ها علیه ایران شود. اما در این ارتباط به نظر می‌رسد تحریم‌های هفته اخیر آمریکا تا حدود زیادی نقش مکانسیم ماشه را بر عهده گرفته به نحوی که حدود ۵ روز پیش منوچین وزیر خزانه داری آمریکا پس از قرارگرفتن تعدادی از نظامیان و شرکت‌های بخش فلزات در لیست تحریم اعلام کرد که ترامپ رئیس جمهور این کشور به زودی دستور اجرایی در زمینه تحریم سایر بخش‌های اقتصاد ایران را نیز صادر می‌کند. این دستور اجرایی توسط ترامپ در همان روز صادر شده و اکنون در سایت وزارت خزانه داری آمریکا قابل رویت است.

ترامپ با صدور این دستور اجرایی جدید، زیرساخت حقوقی قرار گرفتن تمام اقتصاد ایران در لیست تحریم را فراهم کرده است. در این دستور اجرایی آمده است که تمامی بخش‌های اقتصاد ایران شامل ساخت و ساز، معدن، نساجی و سایر بخش‌های اقتصاد ایران همگی شامل تحریم می‌شود و تمامی افراد و نهاد‌هایی که در این بخش‌ها فعال هستند، تولید انجام می‌دهند یا هرگونه کالا و خدمات برای اقتصاد ایران تامین می‌کنند، در لیست تحریم آمریکا قرار می‌گیرند و بانک و موسسات مالی نیز در صورت انجام تراکنش برای این بخش‌ها از نظام مالی آمریکا محروم می‌شوند. علاوه براین، در این دستور ورود هرخارجی به خاک آمریکا که شامل بخش‌های اقتصادی ایران هستند نیز با ممنوعیت و محدودیت روبه رو شده است.

اقتصاد کلان و بین الملل:
رونمایی از آغاز مراسم عملیات بازار باز و رونمایی از سامانه معاملاتی آن از جمله مهمترین اخبار بازار پولی کشور در روز‌های انتهایی هفته گذشته بود. همتی در روز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات بازار باز و رونمایی از سامانه معاملاتی آن اظهار داشت: در آستانه شصتمین سال تاسیس بانک مرکزی، عملیات بازار باز را از شنبه آغاز خواهیم کرد و امروز این عملیات را رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: البته باید گفت که این کار به ما کمک خواهد کرد تا سیاستگذار و نظام سیاستگذاری پولی کشور را دچار تغییر و تحول اساسی کنیم و نگرانی‌هایی که تا به حال در مورد اضافه برداشت و برداشت‌های بین بانکی و بازار بین بانکی وجود داشت از میان برداریم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با اجرای عملیات بازار باز به سمتی پیش خواهیم رفت که آنچه در بانک‌های مرکزی مدرن دنیا برای اعمال سیاست‌های پولی عمل می‌شود، اجرایی شود که نتایج مثبت آن به تدریج نمایان خواهد شد.

اظهارات شاپور محمدی در روز‌های اخیر که به نظر می‌رسد بالاخره به نتایجی در خصوص حبابی بودن قیمت بخش بزرگی از نماد‌های فعال در بازار بورس و فرابورس رسیده اند نیز در نوع خود قابل توجه بود.

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار که در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی سخن می‌گفت، اظهار داشت: ١١ میلیون نفر در ایران کد بورسی دارند که در جمعیت ٨٠ میلیون نفری و در مقایسه با ٢٥ میلیون سهامدار هندی در جمعیت یک میلیارد نفری آن تناسب بالایی است.

وی افزود: ریسک بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها کمتر است. اگر نرخ دلار، ملک، خودرو و سکه تغییر کند سفره مردم تنگ‌تر شده و به بودجه خانوار فشار می‌آید، اما بازار سهام مایحتاج مردم را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
رییس سازمان بورس گفت:پیچیده‌ترین معادلات دیفرانسیل در بازار سرمایه رخ می‌دهد، حتی کسانی که قدرت تحلیل بازار دارند نیز باید یونیت‌های صندوق‌های بازار سرمایه را خریداری کنند چرا که این اقدام حاشیه امنی برای سهامدار ایجاد خواهد کرد. وی ادامه داد: سهامداران حرفه‌ای نیز مرتبا باید سبد خود را موازنه کرده و مدام اوراق خریداری کنند.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: کسی که ملک خود را بفروشد و وارد بازار سرمایه شود تا ظرف دو ماه به سود برسد، اقدام نادرستی انجام داده است. محمدی ادامه داد: یک درصد از شرکت‌های بورسی از افشای اطلاعات خود خودداری می‌کنند که به دادگاه معرفی خواهند شد.

ارز و سکه، بورس کالا:
پس از افت بیش از ۸۰۰ تومانی دلار و بیش از ۴۰.۰۰۰ تومانی هر گرم طلا در بازار روز پنجشنبه هفته گذشته و پس از کمرنگ شدن سایه جنگ در منطقه، به نظر می‌رسد بسیاری از فعالین این بازار‌ها همچنان به عدم تصویب لوایح FATF و همچنین اعمال تحریم‌های جدیدتر ناشی از اجرایی شدن مکانیسم ماشه و رشد نرخ‌های ارز امیدوارند و این امید‌ها منجر به عدم کاهش محسوس نرخ‌های ارز و طلا در هفته اخیر شاید در هفته جاری هم شود.

رشد محسوس قیمت فلزات اساسی در پی امضای فاز اول توافق چین و آمریکا در هفته اخیر بسیاری از فعالین بازار کالایی در جهان را ذوق‌زده کرد و حتی در آخرین روز هفته نیز شاهد رشد بیش از ۰.۵ درصدی قیمت مس تا محدوده‌ی ۶۳۲۲ دلار و ۱ درصدی روی تا محدوده‌ی ۲۴۲۴ بودیم که این موضوع می‌تواند نکته امیدوارکننده‌ای هم برای سهامداران شرکت‌های تولیدکننده این محصولات در بازار داخلی نیز باشد.

بازار امروز:
پس از سپری کردن دو هفته‌ای عجیب و تاریخی در فضای سیاسی و بین المللی کشور که بازار سرمایه را نیز به شدت تحت‌الشعاع قرار داد، به نظر می‌رسد در معاملات روز جاری شاهد شکل گیری نوعی تعادل قیمتی و حتی کاهش قیمت سهام در بسیاری از نماد‌ها باشیم.
افزایش عرضه‌ها با توجه به رشد عجیب و معنا دار بازار در هفته اخیر و همچنین جذابیت‌های فروش برای سرمایه گذاران نهادی و حقوقی در ماه‌های انتهایی سال در هفته‌های آتی، چندان انتظار دور از ذهنی نباشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر