بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
پس از افزایش تقاضا و هیجانی در اکثر نماد‌های بازار سهام در دو هفته اخیر به نظر می‌رسد حتی سرمایه‌گذاری در نماد‌های بنیادی مانند "فولاد" و "فملی" هم با، اما و اگر‌های جدی در بین سرمایه‌گذاران مواجه شده است.
کد خبر : ۲۰۷۴۵۹

ورود نقدینگی و نگهداری سهم


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، شاید مهمترین اتفاقی که این روز‌ها بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بازار سرمایه را نیز متعجب کرده عدم اصلاح قیمتی و حتی شاخص‌های کل و هم وزن پس از رشد‌های نجومی سال اخیر است.

آنچه به ویژه در روز‌های اخیر بازار سرمایه می‌توان دید صعودی شدن بسیاری از نماد‌ها و کم شدن عرضه‌ها پس از دقایق و ساعات ابتدایی معاملات است. رخدادی که در رزو معاملاتی پچهارشنبه نیز شاهد آن بودیم و در حالی که بسیاری از نماد‌های کوچک و بزرگ معاملات خود را در قیمت‌هایی پایین‌تر از روز قبل و محدوده منفی شروع کرده بودند با گذشت دقایقی از بازار با افزایش تقاضا مواجه و در انتهای بازار موجب رشد ۵۲۰۲ واحدی شاخص کل و بیش از ۲ درصدی شاخص هموزن شدند.

بازگشایی نماد فملی در محدوده مثبت و تاثیر ۷۸۷ واحدی این بازگشایی در کنار معاملات و تاثیرات مثبت نماد‌های "رمپنا"، "اخابر"، "فارس" و "همراه" از جمله مهترین دلایل رشد شاخص کل و جو مثبت عمومی بازار سرمایه بود.

اقتصاد و اخبار بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین‌المللی روز‌های اخیر مربوط به فشار تحریمی آمریکا بر سایر کشور‌ها علیه ایران و همچنین تظاهرات مردم عراق در خصوص خروج نظامی آمریکا از منطقه بود.

به گزارش خبرنگاران شبکه المیادین در روز جمعه، مردم عراق از حوالی ساعت ۸ صبح (به وقت محلی) در محله‌های مختلف بغداد حاضر شدند تا تظاهرات گسترده ضد آمریکایی برگزار کنند.

بر اساس گزارش‌های این شبکه همچنین گفت مردم عراق ضمن اعلام مخالفت خود با حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان، این موضوع را محکوم کرده و خواستار خروج آن‌ها هستند. عراقی‌ها با به اهتزاز درآوردن پرچم کشورشان در میدان التحریر، با حضور آمریکایی‌ها در این کشور مخالفت کردند.

بر این اساس، جمعیت مردمی که از نقاط مختلف بغداد برای مشارکت در تظاهرات ضد آمریکایی به مرکز این شهر می‌آمدند و تظاهرات‌کنندگان عراقی با در دست داشتن پلاکارد‌هایی با نوشته "آمریکا از عراق بیرون برو"، از گروه‌های مقاومت در این کشور حمایت کردند.

اما در ادامه اظهارات زیر ایرانی آمریکایی‌ها در روز‌های اخیر می‌توان به توییت‌های روز پنجشنبه پمپئو اشاره داشت. بر این اساس وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه در توئیتر بار دیگر شرکت‌ها و کشور‌ها را تهدید کرد در صورت همکاری با ایران تحریم خواهند شد.

او در توئیتر با بیان اینکه «کارزار فشار حداکثری علیه ایران تا زمان تغییر رفتار این کشور ادامه خواهد یافت»، تأکید کرد: «اگر شما فعالیت‌های رژیم را تسهیل کنید تحریم خواهید شد.»

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌های یکجانبه علیه مردم ایران را احیا کرد. در آن زمان، اروپا وعده داد آثار منفی تحریم‌های آمریکا را جبران کند، اما با عدم تحقق این وعده، جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال روند کاهش تدریجی اجرای مفاد برجام را آغاز کرد. ایران تاکنون در بازه‌های دو ماهه، پنج گام کاهش اجرا برداشته و محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین را کنار گذاشته است.

اقتصاد کلان و بین الملل:
اظهارات دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در خصوص حال و روز این ایام بازار مسکن کشور بار دیگر شرایط سخت این صنعت را نشان می‌دهد.

فرشید پورحاجت اظهار داشت: وقتی قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است، چه انتظاری از رونق بازار مسکن و ساخت‌و‌ساز باید داشت. قیمت مسکن در سال‌های ۹۶ و ۹۷ جهش قابل ملاحظه‌ای داشت که این رشد قیمت دارای عوامل مختلفی است که شاید اصلی‌ترین دلیل آن کمبود عرضه باشد. این شرایط باعث شد تا متقاضیان برای ورود به بازار مسکن شرایط سختی داشته باشند، پس باید دولت راهکاری برای خروج از این وضعیت و برطرف کردن انباشت تقاضای مسکن انجام دهد.

وی ادامه داد: در تمام بازار‌ها به خصوص بازار مسکن قدرت نقدینگی و قدرت خرید مهمترین عامل تعیین بازار مسکن است، پس تا مردم قدرت خرید مسکن نداشته باشند، توانایی ورود به بازار مسکن را نخواهند داشت.
حال در چنین شرایطی چگونه شاهد معاملات عجیب و معنادار سهام شرکت‌های ساختمانی فعال در بازار بورس هستیم سوالی است که تنها می‌توان از سرمایه‌گذاران این بازار پرسید.

ارز و سکه، بورس کالا:
فشار آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و شرایط مبهم نظام آتی اقتصادی کشور در سال آتی از جمله تاثیرگذارترین عوامل ممانعت از ریزش قیمت‌های ارز و به تبع طلا در بازار‌های داخلی است. معاملات قیمت‌های بیش از ۱۳.۴۵۰ تومان برای هر دلار و ۱۵۶۱ دلاری هر انس طلای جهانی از جمله مهمترین محدوده‌های قیمتی در بازار هفته گذشته بود که به نظر نمی‌رسد شاهد تغییری جدی در این قیمت‌ها در هفته جاری باشیم.

بازار امروز:

پس از افزایش تقاضا و هیجانی در اکثر نماد‌های بازار سهام در دو هفته اخیر به نظر می‌رسد حتی سرمایه‌گذاری در نماد‌های بنیادی مانند "فولاد" و "فملی" هم با، اما و اگر‌های جدی در بین سرمایه‌گذاران مواجه شده است.

آنچه در بازار بورس این روز‌های کشور به نحوی آشکار قابل ملاحظه بوده، ورود نقدینگی، عدم تمایل فروش سهم توسط سهامداران عمده و افزایش سهام شناور در نماد‌های مختلف و احساس خطر مسئولین سازمان بورس از رشد حبابگونه قیمت سهام و ارسال پیامک‌های هشدار سرمایه‌گذاری و جدی‌تر شدن بحث فروش استقراضی بوده که مجموع این عوامل فضایی مبهم و پر خطر برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و وضعیتی برعکس را برای سرمایه‌گذاران مبتدی به وجود آورده است.

بازار امروز را نیز با عرضه‌های سنگین‌تر از روز‌های اخیر پیش بینی می‌کنیم، چرا که جذابیت‌های قیمتی سهام نیز منجر به افزایش فروش سهامداران عمده خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر