بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
به نظر می‌رسد که پس از مدت‌ها می‌بایست انتظار اصلاح کوتاه مدتی در بازار سرمایه باشیم.
کد خبر : ۲۱۸۴۳۳

اصلاح کوتاه مدت بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته پس از مدت‌ها شاهد عرضه‌های سنگین در سطح بازار بودیم. شاخص کل با بیش از ۲۶ هزارو ۳۱۸ واحدی مواجه بود و به یک میلیون و ۲۱ هزار و ۴۴۴ واحد افت کرد. این افت شاخص در روز‌های کاری پس از سال جدید را می‌توان اولین افت جدی بازار برشمرد. شاهد رشد ارزش معاملات بازار بورس به بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد ریال بودیم. در بزرگی این عدد همین بس که این رقم معادل یک درصد از کل نقدینگی کشور است. به این ترتیب مشاهده می‌شود که همچنان ارزش معاملات بازار سرمایه در سطح بالایی است.

بیشترین ارزش معاملات روز گذشته مربوط به دو نماد پالایشگاهی یعنی "شپنا" و "شبندر" بود که به تنهایی بیش از ۱۴ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

سیاست و اقتصاد کلان
رشد افسار گسیخته قیمت‌ها در بازار‌های کالایی و بازار‌های موازی بورس همچون بازار طلا و ارز بار دیگر ناتوانی دولت را در کنترل شرایط اقتصادی کشور نشان داد. در حالی که مسئولین رده اول دولت در فکر ایجاد وزارت بازرگانی هستند و از هیچ کوششی در این خصوص دریغ نمی‌کنند، تمامی بازار‌های به حال خود رها شده اند و افزایش قیمت‌ها حالت ساعتی به خود گرفته اند. قیمت دلار آمریکا به طرز عجیبی روز گذشته رشد قیمت را تجربه کرد و به ۱۷ هزار و ۲۵۰ تومان نیز رسید. بهای سکه طلا نیز مرز ۷ میلیون طلا را در نوردید و افتخاری دیگر بر کارنامه دولت یازدهم تدبیر و امید ثبت شد.

این در حالی است که مسئولین دولتی خود از منتقدان رشد قیمت ارز در سال‌هایی که مسئولیت نداشتند، بودند، ولی امروز دوستان صرفا روزه سکوت گرفته اند و در حال سپری کردن ماه‌های پایانی مسئولیت خود هستند و چه بسا در پی فراهم کردن فرصت‌های کسب و کار جدیدی پس از دوره متصدی گری خود باشند.


در گروه خودرویی، با وجود وعده رئیس شورای رقابت برای اعلام قیمت خودرو بر اساس دستورالعمل این شورا طی روز جاری، این اتفاق عملی نشد و امروز قیمتی برای خودرو‌ها اعلام نشد. در عین حال، خودروسازان برای ادامه رایزنی درباره تعیین قیمت خودرو‌ها امروز به شورای رقابت رفتند. به هر حال قدرت لابی خودروسازان و مافیای پشت این صنعت بر همگان عیان بوده و به نظر نمی‌رسد که قدرت دولتی‌ها به این جریان مشکوک بچربد.


در خبری از بازار ارز، رئیس کل بانک مرکزی گفت: در طول ۵۰ روز گذشته بیش از ۲.۵ میلیارد دلار ازطریق بانک مرکزی و صادرکنندگان غیر نفتی تأمین شده، که حدود ۵۰ درصد آن، عرضه از طریق سامانه نیما بوده است. وی افزود: با احیای مجدد و تدریجی روند صادرات غیر نفتی و نفتی، پیش بینی بانک مرکزی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال گذشته حکایت می‌کند.

به گفته همتی، جو روانی و تبلیغاتی ایجاد شده در مورد میزان تورم انتظاری و شرایط آتی ارزی کشور، دور از پیش بینی برمبنای واقعیت‌ها و اطلاعات در دسترس بوده و عمدتاً توسط ذینفعان مطرح می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد از بزرگ‌ترین عرضه اموال دولتی در هفته آینده که مربوط به بانک سپه خواهد بود، خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دولت باید عرضه شود که این برنامه را محقق خواهیم کرد. به گفته معمارنژاد، سقف یونیت‌های صندوق‌های ETF معادل ۱.۷ میلیارد یونیت بوده و احتمالا در روز‌های پایانی استقبال از آن بیشتر خواهد شد. وی همچنین با اشاره به جزئیات صندوق‌های بعدی گفت: برنامه‌ریزی دولت واگذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام دولتی از طریق سه صندوق ETF بوده که صندوق‌های بعدی صندوق‌های پالایشگاهی، فولادی و خودرویی خواهند بود.


بازار امروز

به نظر می‌رسد که پس از مدت‌ها می‌بایست در انتظار اصلاح کوتاه مدتی در بازار سرمایه باشیم. رشد شتابان و بی وقفه بازار در ماه‌های اخیر اجازه هیچ گونه اصلاح قیمتی را نداده است و رشد روز افزون هجوم نقدینگی به بازار سرمایه منجر به تشدید روند هیجانی و صعودی بازار شده است.

هر چند که برخی کارشناسان که به اعتقاد نگارنده بیشتر بر اساس منافع شخصی در روز‌های اخیر اظهارات به نظر کارشناسی را ارائه می‌دهند و رشد بازار سرمایه دلخواه آنان بوده، به نظر می‌رسد که در بسیاری نماد‌های بازار سرمایه حباب قیمتی وجود دارد و هجوم نقدینگی سرگردان و ناآشنا با شرایط بازار سرمایه و وضعیت عملکرد شرکت‌ها منجر به بزرگ‌تر شدن حباب قیمتی در نماد‌های شرکت‌های عمدتا کوچک و زیانده شده و به نظر می‌رسد که امروز و پس از نوسانات مثبت در ابتدای بازار مجددا قدرت برتر عرضه کنندگان در ادامه بازار غالب باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۸
عالی