بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
ممکن است در ساعات ابتدایی و میانی روز شاهد تلاش‌هایی برای جمع کردن صفوف سهام و حتی معاملات در درصد‌های مثبت سهام باشیم.
کد خبر : ۲۲۵۸۹۸

جمع شدن صف فروش در ساعات ابتدایی

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در حالی که در روز‌های انتهای هفته تمامی مدیران و فعالان بازار سرمایه سعی در رو کردن عوامل تحریک کننده سرمایه گذاران برای خرید و یا عدم فروش سهامشان داشتند به نظر نمی‌رسد این عوامل جز تغییرات نامحسوس و کوچک بتواند مانع از روند شکل گرفته در بازار روز‌های اخیر شود.

عدم خرید‌های حتی به اندازه حجم مبنا در نماد‌هایی نظیر "تاپیکو" و البته عدم تمایل به خرید‌های قابل توجه در نماد‌های "شپنا"، "شستا"، "خودرو"، "وتجارت" و ...، با احتمال بالا از اصلی‌ترین دلایل عرضه سنگین سهامداران حتی با وجود ایجاد تقاضا‌هایی محدود در ساعت ابتدایی بازار خواهد بود.

تشکیل صفوف فروش بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون سهمی در نماد‌های تاثیرگذار بازار و مهم‌تر از آن عدم توجیه پذیری برای سرمایه گذاران در این قیمت‌ها رخدادی است که نمی‌توان تاثیر آن را حتی بر روند معاملاتی کل روز‌های هفته جاری نیز نادیده گرفت.

افت ۶۸.۱۲۴ واحدی شاخص کل و ۹۶۵۹ واحدی شاخص هموزن در شرایطی اتفاق افتاد که بسیاری از سهام بازار بورس و فرابورس به اندازه حجم مبنا معامله نشدند و چه بسا اگر معاملات در نماد‌های مختلف را شاهد بودیم افتی در حدود ۸۰.۰۰۰ واحدی شاخص کل و یا ۱۵۰۰۰ واحدی شاخص هم وزن را هم شاهد بودیم.


اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به ارائه نامه‌ای از سمت آمریکا جهت استفاده از مکانیسم ماشه نسبت داد. با این وجود حجم مخالفت‌ها و نامه‌های منتشره از سوی کشور‌های عضو برجام به قدری دلگرم کننده بود که شاید نه تنها این اخبار منجر به تنشی در فضای سیاسی و اقتصادی کشور نشود بلکه تاثیرات مثبت احتمالی آن در روز‌های آینده نقشی موثر در آرامش این فضا داشته باشد.

در آخرین اظهارات مطرح شده در این خصوص می‌توان به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین اشاره داشت. بر این اساس ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در یک کنفرانس خبری بار دیگر درخواست آمریکا برای فعال‌سازی سازوکار موسوم به مکانیسم ماشه را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوالی درباره موضع کشورش در خصوص اقدام دولت آمریکا در ارائه درخواستی به شورای امنیت جهت فعال کرن ساز و کار ماشه برای بازگرداندن همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت: همان‌طور که بار‌ها تأکید کرده‌ایم، خروج یکجانبه آمریکا از برجام به معنی این است که این کشور تمامی حقوقش به عنوان طرف مشارکت‌کننده در این توافق را از دست داده و در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) را اجرا کند.

وی اضافه کرد: بنابراین، طرف‌های مشارکت‌کننده در برجام و همچنین اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت معتقدند که درخواست آمریکا فاقد اساس قانونی بوده و مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها فعال نشده است.

لیجیان در ادامه تصریح کرد: تا آنجا که می‌دانم، طرف‌های برجام شامل چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران، نامه‌هایی به رئیس شورای امنیت ارسال کرده‌اند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان هم بیانیه‌ای برای ابراز مخالفت با تصمیم آمریکا منتشر کرده‌اند.

همچنین اطالاعات منتشره در خصوص آمار بیکاری آمریکا تاثیرات منفی خود را بر قیمت‌های جهانی گذاشت و در روز جمعه شاهد افت دسته جمعی قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها اعم از نفت، مس و ... بودیم.

بر اساس گزارش رویترز تعداد آمریکایی‌هایی که هفته گذشته برای دریافت حق بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند از یک میلیون نفر فراتر رفت در ماه‌های گذشته بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ وضعیت اشتغال آمریکا را با خطر جدی مواجه کرده است.

براساس آمار‌های وزارت کار آمریکا که امروز پنجشنبه منتشر شد آمار دریافت‌کنندگان حق بیکاری در رقم یک میلیون و ۱۰۶ هزار نفر در هفته منتهی به ۱۵ آگوست قرار گرفت که نسبت به هفته قبل‌تر که ۹۷۱ هزار نفر بود افزایش قابل توجهی یافته است. آمار نظرخواهی رویترز از اقتصاددانان هم رقم ۹۲۵ هزار را پیش از این پیش بینی کرده بود.

براساس این گزارش تعداد مبتلایان جدید به بیماری کووید ۱۹ همچنان در بسیاری از کشور‌ها رو به افزایش بوده و دولت‌ها را مجبور کرده یا مشاغل خود را تعطیل کنند و یا بازگشایی کسب و کار را به تعویق بیندازند. اقتصاد آمریکا در فاصله ماه‌های فوریه و آوریل از ۲۲ میلیون شغل از دست رفته تنها ۹.۵ میلیون شغل را توانسته برگرداند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما در روز‌های انتهای هفته اخبار متنوعی به ویژه در خصوص روند معاملاتی بازار سرمایه منتشر شد که جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ساعت معاملاتی البته در اوج بی نظمی خبر رسانی، افزایش اعتبار مشتریان کارگزاری و افزایش میزان سقف خرید سهام در صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت اشاره داشت.

بر این اساس، بورس و اوراق بهادار در راستای حمایت از سهامداران نصاب سقف سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده نزد یکی از بورس‌ها و نیز واحد‌های صندوق‌های سرمایه گذاری را تغییر داد.

به این ترتیب، در جدیدترین مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، نصاب سقف سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، ۱۵ درصد تعیین شد.

همچنین محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اظهارداشت: ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین مشتریان اعتباری از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی گفت: این مصوبه روز شنبه ابلاغ و از روز یکشنبه دوم شهریور اجرایی خواهد شد. با توجه به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، این تصمیم مناسب و منطقی است.

بازار امروز:
اما همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، علیرغم آنکه برخی مصوبات نظیر افزایش اعتبار مشتریان، تغییر ساعت معاملات و نیز افزایش سقف سرمایه گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سهام شرکت ها، می‌تواند تا حدودی تاثیرات محدودی را بر ایجاد تقاضا در روز جاری و شاید روز‌های بعد ایجاد کند با این وجود نگاهی به بازار روز چهارشنبه حاکی از احتمال بالای عرضه‌های سنگین در سهام روان شده بازار خواهد بود؛ بنابراین ممکن است در ساعات ابتدایی و میانی روز شاهد تلاش‌هایی برای جمع کردن صفوف سهام و حتی معاملات در درصد‌های مثبت سهام باشیم، اما با این وجود، احتمال عرضه‌های سنگین و نقد کردن بخش عمده‌ای از فروشندگان روز چهارشنبه به مراتب بالاتر از تشکیل صفوف خرید در نماد‌های مختلف است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
شما مثل اینکه دلتون نمی خواد اوضاع بورس درست بشه با ایت تیتر اول صبح قشنگت
مجید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
شارلاتانبازی بورس: صبح اول وقت صف خریدو بعد از چند دقیقه صف فروش، نشانی از صداقت در جمهوری اسلامی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
این دولت بارها این بلا را سر مردم در بورس اورده وفرقی که اینبار دارد این است که اینبار دهها ملیون نفر درگیر هستند و ادمهای فقیر که حداقل پولیم که داشتند دولت ازشون گرفت تا برای همیشه نا امید بشوند. دشمن شمایید که اموال مردم را غارت میکنید نه خارجیا که میلیونها کیلومتر با ما فاصله دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
اون قالیباف اصل (مترسک) باید استعفا بده
نمیتونه حقوقی های کثیف رو کنترل کنه هر روز نوسان میگیرن از منفی 5 تا مثبت 5

دولت دقیقا داره نوسان گیری میکنه از طریق حقوقی ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
بزرگان بورس در خیابان ملاصدرا جمع شدند یک چیزی صبح در به کردند و رفتند فکر کردند جریان نقدینگی مثل سال پیش است هر کاری خواستند بکنند همانطور که دولت باید بفهمند این بزرگان هم باید بدانند بازی بورس عوض شده است