بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
به نظر می‌رسد که روند و جهت بازار در جریان معاملات امروز بستگی زیادی به بازگشایی‌ها و قیمت‌های دو نماد "شستا " و "خودرو" و در کنار آن‌ها نحوه قیمت خوردن نماد‌های گروه پالایشگاهی خواهد داشت.
کد خبر : ۲۲۷۰۰۷

وابستگی جریان معاملات امروز به بازگشایی دو نماد

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ثبت یکی از منفی‌ترین و ناامید کننده‌ترین روز‌های معاملاتی در سال جاری بودیم. علیرغم افت ۴۰ هزار واحدی شاخص کل، مهم‌ترین موضوع کاهش سنگین حجم و ارزش معاملات و عدم نقدشوندگی در بسیاری از نماد‌های بازار را شاهد بودیم که نکته‌ای بسیار منفی ارزیابی می‌شود. در بازار دیروز در حدود ۹۰ درصد از نماد‌های بازار صف فروش داشتند.

شاخص کل با بیش از ۴۰ هزار واحد کاهش که معادل ۲.۴۶ درصد بود به یک میلیون و ۶۰۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با توجه به معاملات اندک در بسیاری از نماد‌های بازار و عدم ثبت قیمت پایانی در این نمادها، افت ۱.۱۲ درصدی را داشت و به ۴۳۶ هزار و ۸۰۰ واحد رسید.

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به رقم بسیار نازل و تامل برانگیز ۶۴ هزار میلیارد ریالی رسید که نسبت به روز گذشته ۶۵ درصد کاهش و نسبت به میانگین دو ماه اخیر بیش از ۸۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اخبار بازار سرمایه
در بازار دیروز شاهد توقف معاملات دو نماد اثرگذار بر بازار یعنی "خودرو" و "شستا" بودیم. این دو نماد با توجه به افشای اطلاعات نوع الف، در جریان معاملات روزگذشته بسته شد و با توجه به اطلاعات افشا شده نوع الف، در بازار امروز بدون محدوده نوسان قیمت بازگشایی خواهند شد. از سوی دیگر، شرکت‌های گروه پالایشگاهی نیز اطلاعات تعدیل شده مربوط به تغییر محاسبات نرخ نفت خام را به بازار ارائه کرده اند و به این ترتیب انتظار می‌رود که نماد‌های این گروه نیز بدون دامنه نوسان قیمت در جریان معاملات امروز بازگشایی شود.

علاوه بر نماد‌های ذکر شده به نظر می‌رسد دو نماد "تاپیکو" و "صبا" تامین نیز با توجه به رفع ابهامات از "تاپیکو" و ارائه گزارش مجمع صبا تامین نیز در بازار امروز بازگشایی شوند.

همچنین در بازار سرمایه شایعاتی مبنی بر حضور رئیس سازمان در کمیسیون اقتصادی مجلس در روز جاری شنیده می‌شد که این خبر توسط مسئولین سازمان بورس تکذیب شد.

به نظر می‌رسد که افت محسوس قیمت‌ها در بازار سرمایه در ماه گذشته که همزمان شده با رشد محسوس نرخ‌ها در سایر بازار‌ها و به ویژه بازار طلا و خودرو، نگرانی‌ها در خصوص خروج منابع مالی از بازار سرمایه و حضور سفته بازانه در سایر بازار‌های موازی را پررنگ کرده است. با این حال، مشخص است که بازار سرمایه نیز ریسک‌های خود را دارد و به طور طبیعی سرمایه گذاران حاضر در این بازار همانند تمامی بازار‌های مالی می‌بایست زیان خود را پذیرا احتمالی معاملات باشند.
طبق اعلام سمات، پنج شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان‌های خوزستان، کردستان، ایلام، گلستان و گیلان در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شد که تعداد شرکت‌های استانی پذیرفته شده استانی به ۱۲ مورد رسید.

بعد از آزادسازی سهام عدالت در ۹ اردیبهشت ۹۹ گفته شد یک ماه فرصت وجود دارد که ۴۹ میلیون سهامدار عدالت دو روش مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم را برگزینند که در این مدت حدود ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر روش غیر مستقیم را برگزیدند.

قرار شد ۳۰ میلیون سهامدار عدالت در روش مدیریت غیر مستقیم از طریق ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی که به زودی وارد بورس می‌شوند، به اعمال مدیریت دارایی خود بپردازند. اولین شرکت استانی سهام عدالت مربوط به استان خراسان جنوبی و در نماد «وسخراج» در بورس درج شد.

در خبری از صندوق پالایشگاهی، به نظر می‌رسد که با توجه به عدم استقبال سرمایه گذاران از این صندوق که به دلیل روند منفی بازار روی داده، شاهد تمدید فرصت پذیره نویسی در این صندوق باشیم.

در خبری مرتبط با گروه فلزات، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: از شنبه آینده اجازه صادرات میلگرد و شمش را نمی‌دهیم مگر اینکه کف عرضه را رعایت کنند. این در حالی است که بر اساس اطلاعیه عرضه روز جاری در بورس کالا، در حدود ۹۲ هزار تن شمش فولاد در جریان معاملات امروز بورس کالا عرضه خواهد شد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که روند و جهت بازار در جریان معاملات امروز بستگی زیادی به بازگشایی‌ها و قیمت‌های دو نماد"شستا" و "خودرو" و در کنار آن‌ها نحوه قیمت خوردن نماد‌های گروه پالایشگاهی خواهد داشت. در صورت حمایت از این نماد‌ها و عدم افت سنگین قیمتی و حضور مثبت و قوی سمت خرید، شاید بتوان امیدواری‌هایی در خصوص بهبود روند بازار داشت و در غیر این صورت به نظر می‌رسد که شاخص کل و بازار سطح حمایت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را از دست خواهد داد و حداقل در کوتاه مدت امید بهبود بازار را نخواهیم داشت.

همچنین روند معکوس بازار سرمایه و سایر بازار‌ها از جمله بازار خودرو، طلا و ارز نیز نمی‌تواند در بلندمدت ادامه داشته باشد و در صورت ادامه روند افزایشی قیمت‌ها به خصوص در بازار ارز، انتظار رشد بازار سرمایه نیز وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
اولاخودرو وشستا امروز باز نمیکنن حالا خواهید دید...چون زنگ زدن به این 2شرکت که نامه بزنید تا ازنظرقانونی بتونیم متوقف کنیم..دوم اینکه اگه دربازگشایی حمایت کنن این میشه دستوری شاخص در1.600نگه میدارن درصورتیکه افت بالای50و60درصدی سهام با نگهداری شاخص اعتماد سهامداران را بیشتر خدشه دارخواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
چرا کسی این قالیباف بی کفایت رو عزل نمیکنه ؟؟؟ منتظرید منفجر کنه بورس رو ؟؟؟ نابود کرد اقتصاد رو.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
دخالتی که ناظر در بازگشایی فاسمین و وسینا کرد و نگذاشت با قیمت منطقی باز شوند و از آن زمان هردو آنها در صف فروش هستند و از آن قیمت منطقی هم در حال پایین رفتن هستند و موجب ضرر من سهام دار شد الان دارد اتفاق می افتد چون ناظر اجازه اصلاح نداد و در شستا و خودرو هم دارد اتفاق می افتد.من دو سوم سبد سهامم ایران خودرو و شستا است اگر مداخله نمی کردند و قیمت این دو با 50 درصدکاهش بازگشایی می شد با شروع روند مثبت این دو کل بازار بر می گشت ظرف سه ماه هم هر دو اینها به سود می رسیدند. راحت با یک اصلاح درست خودرو 700 و شستا 5000 را خواهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
مردم عزیز بیان با هم متحد بشید اینقدر ترسو نباشید سهامامونو نفروشیم