بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
محمودرضا خواجه نصیری در گفتگو بورس‌نیوز تاکید کرد:

نفوذ "بورس" به خانه‌های مردم

"آینده این بازار در ادامه چه می‌شود؟! " سوال بزرگی است که در ذهن بسیاری شکل گرفته که در همین رابطه، نخستین بخش گفت‌وگوی اختصاصی بورس‌نیوز با محمودرضا خواجه نصیری را می‌خوانید.
کد خبر : ۱۹۸۳۷۲

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در سال۹۸ روز‌های خوش بسیاری داشته و البته یک نیمه طوفانی را از خود به نمایش گذاشت اما؛ در چند روز اخیر و همزمان با سیل ورود کد اولی‌ها، نمودار قیمت‌ها چشم به زمین دوخته‌ و ترس‌واضطراب را به دل سهامداران ریخته است. حال "آینده این بازار در ادامه چه می‌شود؟!" سوال بزرگی است که در ذهن بسیاری شکل گرفته است.

در همین رابطه، نخستین بخش گفت‌وگوی اختصاصی بورس‌نیوز با محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن و نائب رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران را می‌خوانید.

نکات کلیدی این گفت‌وگوی ویژه:

  • تفاوتی از جنس کد اولی‌ها
  • نفوذ بازار سهام به خانه‌های مردم
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کنار حقیقی‌ها
  • نقدینگی محرک اصلی رشد بازار
  • رویکردهای متفاوت در تصمیم‌سازی
  • پوست‌اندازی بورس زیر سایه کد اولی‌ها

پوست اندازی بازار سرمایه زیر سایه کد اولی‌ها

خواجه نصیری گفت‌وگو را این چنین آغاز کرد:
سال ۹۸ سال بسیار خاصی برای بازار سرمایه بوده و شاید بتوان گفت که مشابه آن تابحال تجربه نشده بود.

دلیل این تفاوت تنها رشد بازار نبوده؛ چراکه نمونه‌های این‌چنینی پیش از این نیز در سال‌های گذشته وجود داشته است؛ مشخصات و مختصات دیگری در بازار سرمایه ۹۸ به چشم آمد که در سال‌های دیگر کمتر شاهد آن بودیم.

این تفاوت بارز را باید در روند رو به رشد ارزش معاملات و افزایش قابل توجه کد‌های معاملاتی و ورود سرمایه گذاران جدید، جستجو کرد.

در کنار تمامی این موارد، به نظر می‌رسد که ضریب نفوذ بازار سرمایه بین عموم مردم بالا رفته است؛ به گونه‌ای که بخش زیادی از مردم به سمت این بازار گرایش پیدا کردند و یا حداقل این که "بازار سرمایه و بورس چه هست؟!" به عنوان یک سوال بااهمیت در ذهن‌‎شان مطرح شد.

آشتی فعالان حقیقی و حقوقی

وی افزود: این یک خصوصیت ویژه بازار سرمایه بود که منجر به ثبت رکورد‌های جدید در تعداد کد‌های معاملاتی و میزان منابع واردشده توسط کد اولی‌ها به عنوان Fresh Money داشته باشیم. به علاوه، منابعی که از سمت صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بازار شد، نسبت به همه دوره‌ها قابل توجه بود. در واقع، سهم‌ها در کنار فعالان حقیقی، فعالان حقوقی قابل توجهی داشتند که متعدد نیز بودند.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن اظهار داشت: در برخی از سهم‌ها تا ۵۰ فعال حقوقی که عمدتا از سوی صندوق‌های سرمایه گذاری بودند، در کنار فعالان حقیقی حضور داشتند. این نشان می‌داد که بازار از یک تعادل در حجم، ارزش، تعداد سرمایه گذاران و کد‌های حقوقی برخوردار است که این در سال‌های گذشته وجود نداشت.

معجزه‌ای به نام نقدینگی

خواجه نصیری نقدینگی را محرک اصلی رشد بازار سرمایه در سال ۹۸ دانست و گفت: این نقدینگی در مسیر‌های مختلفی حرکت کرد که گا‌ها درست نبود. سهم‌هایی وجود دارد که بیش از ارزش ذاتی رشد کرد و در مقابل، برخی سهم‌ها نیز در کمتر از ارزش ذاتی خود قرار دارند.

باید در نظر بگیریم که نحوه اتصال سرمایه گذاران به بازار متفاوت بوده و رویکرد‌هایی متفاوت را نیز برای انتخاب سهم و تصمیم‌سازی در بازار سرمایه شکل داده است. برخی از سرمایه گذاران از مسیر‌های درست و اطلاعات درست تصمیم گیری کردند و به سمتی رفتند که سهام را با بنیاد قوی‌تر خریداری کنند. برخی نیز از طریق فضای مجازی، اطلاعاتی را رصد کردند که به صورت خیلی ساده در دسترس بوده و به صورت فهوایی از طریق دهان به دهان و توصیه‌های فرد به فرد منتقل می‌شده، وارد بازار شدند.

این‌ها دو نوع رویکرد داشتند؛ قطعا در دوره زمانی ۶ ماه گذشته نمی‌توانیم بگوییم که کدام نوع تحلیل، موفق بوده است؛ برخی تحلیل تکنیکال، برخی تابلوخوانی و برخی تحلیل بنیادی را ملاک خرید و فروش‌های خود قرار دادند.

پوست اندازی بازار سرمایه زیر سایه کد اولی‌ها

پوست اندازی بازار سرمایه

وی در ادامه عنوان کرد: بازار سرمایه در فرایند رشد خود و نه رشد شاخص، که شاید بزرگنمایی شاخص به تنهایی درست نباشد بلکه رشد به معنای افزایش کد معاملاتی، ارزش معاملات و ضریب نفوذ در میان مردم، در سال ۹۸ کم سابقه و حتی بی سابقه بود. این رشد منجر به این شد که بازار سهام پوست انداخته و منتج به سعی و خطا برای فعالان، سرمایه گذاران و حتی برای کارگزارانی که حلقه وصل بین بازارسرمایه و سرمایه گذاران هستند، شود و حتی برای سامانه معاملاتی که در طراحی‌ها و پیش فرض‌های‌شان این حجم از مشارکت، ترسیم نشده بود، نیز امتحان بزرگی قلمداد شد.

نوسان در دل بازار نشته است

نائب رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران گفت: از آنجا که در یک دوره زمانی طولانی مدت بازار رشد کرده و این رشد کمتر دچار چالش شده و شاهد اصلاح نبودیم، افت قیمت‌ها در روز‌های اخیر چندان عجیب نیست و بسیاری از سرمایه‌گذارانی که تازه وارد بورس شدند، فقط رشد را دیده و امروز و در هفته گذشته با مفهوم جدید مواجه شدند و الان هضم این مفهوم که انتظارات و توقعات‌شان براساس چندماه گذشته بورس و نه براساس ماهیت تاریخی بورس شکل گرفته، مشکل است؛ نکته مهم این است که بسیاری از افراد در حال حاضر نگران این هستند که چه خواهد شد و عمق این افت قیمت‌ها چقدر خواهد بود!

وی دلیل این همه تردید و نگرانی سهامداران را به این خاطر دانست که بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظارات خودشان را نه در روند‌های بلندمدت بورس بلکه در دروه‌های کوتاه مدت تجربه کردند، افزود: شرایط چند روز اخیر با این تجربه همخوانی ندارد و تردید‌های اساسی در دل سهامداران کاشته است.

سهامداران انتظارات خود را تعدیل کنند

خواجه نصیری در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع اساسی این است که از این به بعد چه خواهد شد؟! ممکن است افت شاخص و قیمت‌ها حجم واقع گرایی را در تحلیل سرمایه‌گذاران افزایش دهد و این باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به این باور برسند که نوسان جزو ذات طبیعی بازار است و تصمیمات خودشان را بر واقعیت تنظیم کنند.

وی ادامه داد: نکته نگران کننده شاید این باشد که برخی از سرمایه‌گذاران انتظاراتی را برای بازار سرمایه متصور شدند که با ماهیت آن همخوانی ندارد؛ با توجه به ذات بورس، این افراد باید انتظارات خود را تعدیل کنند. در این شرایط به آن فکر کنند که اگر بازار سرمایه، بازده بدون ریسک به اضافه پاداش ریسک معقول به آن‌ها بدهد، باز هم ارزش سرمایه گذاری دارد.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن تاکید کرد: اگر به جای اینکه صرفا براساس انتظارات هیجانی و زودگذر تصمیم‌گیری کنند، انتظارات‌شان را تعدیل کنند، بازار سرمایه می‌تواند آینده‌ای داشته باشد که بازده مورد انتظارشان را ترسیم کند و به دنبال آن، ترس و نگرانی‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

گزارش‌های ۶ ماهه محرک بعدی بازار

وی با اشاره به این موضوع اظهارکرد: نکته دوم آن بوده که شرکت‌های موجود در بازار سرمایه همه از یک فرم و یک شکل نیستند اما؛ به دلیل جهش نرخ ارز در سال گذشته، عملکرد خوبی در مقاطع مختلف، از شرکت‌ها مشاهده کردیم؛ بنابراین اگرچه برخی از سهم‌ها ممکن است در این راستا رشد قبلی را کرده باشند و الان تطبیق پیدا کرده باشند.

خواجه نصیری گفت: گزارش‌های ۶ ماهه بسیاری از شرکت‌ها تاییدکننده عملکردشان و رشدشان خواهد بود. اگرچه ممکن است در شیب افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها تغییر ایجاد شود اما؛ بسیاری از شرکت‌ها که ساختار بنیادی خوب و سودآوری مطلوبی داشتند، گزارش ۶ ماهه تایید خواهد کرد که جای ایستادن آن‌ها درست است و براساس آن نگرانی‌ها رفع خواهد شد.

وی افزود: بنابراین، باید انتظارات را منطقی کرد و توقع غیرعادی و بازده چند صد درصدی در کوتاه مدت در بازار‌های هیچ کشوری قابل تداوم نیست.

 

لازم به ذکر است که بخش دوم این گفت‌وگو روز شنبه منتشر خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بازدهی سالانه ۱۲۷‌درصدی
عملکرد تأمین سرمایه تمدن زیر ذره‌بین رفت؛

بازدهی سالانه ۱۲۷‌درصدی "گوهر نفیس تمدن"

۲۵۷ درصد افزایش درآمد تأمین سرمایه نوین در آذرماه در مقایسه با سال گذشته ؛

رشد درآمد انفجاری ۱۶۵ درصدی "تمدن"

سرپرست گروه صنعتی بارز در گفتگو با بورس نیوز:

"بارز" و تکذیب ادعای وزیر

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در گفتگو با بورس نیوز:

موضوعی تکراری و هیجان سهامداران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
ولی نگفت افزایش شدید عرضه ها از سوی حقوقیها بلای جان بازار شد.
حقوقی هایی که فرصت را برای باز کردن شیر فلکه بر روی مردم مغتنم شمردند و بدون هیچ نظارت و ضوابطی تا اونجا که میتوانستند همه روزه عرضه میکردند و این شد که الان میبینیم..همیشه تقصیر بر گردن مردم بیچاره که به این ... اعتماد کرده اند میافتد.
مدیر سایت
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
ایشان در گفت‌وگوی خودمانی قبل از مصاحبه البته گفتند که تامین سرمایه در روزهایی که بازار منفی بود، در اغلب سهم‌های بنیادی خریدار بود
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
اصل کلام چرا باید تر و خشک باهم سو خته شود اصلاح قیمت نباید شامل سهامهای با پتاسیل شود . خوب معلومعه یه بلند گوی یه طرفه در اختیار یه عده کارشناسانی که کاسبان این نوسانات هستن قرار میدن هر چی دلشون میخواد بعنوان منطق بورس بخورد مردم میدن کسی هم بعنوان مخالف در کنار کارشناسان حضور ندارد انگار نه انگار بابا مخالفی هم هست سوالی هم هست از اونها هم دعوت کنید شفافیت و توجیه و سواد این نیست اقای خواجه نصیری والا هرکی یطرفه پیش قاضی بره همیشه راضی برمی گرده
مدیر سایت
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
سهامداران عزیز، می‌توانند به‌عنوان "صدای سهامدار" برای بورس نیوز اقدام به ارسال صوت کنند.
این امکان در بخش پیگیری سوژه های سایت، فراهم شده است.
امیر فرهمند
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
اصلا این آقا درست میگه بنظر شما گناه کدهای جدید و تازه وارد به بازار سرمایه چیه که اکثرا جزو این ریزشهای شارپی شاخص کل هستن . و کدوم منطق میگه که باید ریزشها بصورت متوالی و شدید باشه آبا این روش اصلاح بازار که ناشی از سوء مدیریت مدیران محترم هست باعث از بین بردن اعتماد مردم و در نتیجه ضربه زدن به اقتصاد کشور و شرکتهای بورسی نمیشه؟
آیا این گار مغایرتی با دستور مقام معظم رهبری داره که به رونق اقتصادی توجه ویژه ای دارند
از مدیران محترم خواهش میکنم که همه ی جوانب تصمیماتشون رو در نظر بگیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱
متأسفانه حقوقی ها زور و قدرت دارند و دوست ندارند
لجام کار را از دست بدهند و همیشه قاعده و قانون دلخواه خود را تعیین میکنند تا سود بیشتر ببرند....
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
کدوم ذات بازار؟ وقتی خود وزیر میگه عده ای به من گفتن بازار حباب داره منم با عرضه سهام خواستم بازار بزودی متعادل بشه چه ربطی به ذات بازار داره؟
اصولا بورس تهران کاملا دولتی و در کنتل دولت و حقوقیهایدولتیست.هر موقع بخوان بال و پایین میکنن و همیشه هم از مردم نوسان میگیرن.مگه سهام خودرویی با شاخص بالا رفتن که حالا با افت شاخص همگی صفهای فروش درست کردند؟این خودش ثابت میکنه که همه چیز دستوری و با نیت قبلی هست و هیچ ربطی هم به تازه واردین یا ذات بازار نداره.
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷
باسلام اولا: ترس ازحبابی بودن وگرفتار قانون مبارزه با فساد شدن مدیران بورس وشورای عالی بورس با هماهنگی حقوقی ها وصندوقهای سرمایه گذاری وسهامداران عمده حقیقی موجب ریزش بازار سرمایه شدندثانیا : اقتصاد ایران به تورم انتطاری زنده است ثالثا : شرکتهای ناشر با فروش سهام بدهیشان را به بانکها واحیانا به دولت پرداخت کردندوپولش را از جیب مردم وسهامداران خرد تامین کردندرابعا : فردای روز قیامت جواب سهامداران خرد را بایدبدهیدخامسا : بااین کارشان توپ را در زمین دیگران انداختند