بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
سوال‌هایی که سهامداران همچنان از ما می‌پرسند؛

"ثشاهد" قربانی عملکرد غیرشفاف مدیران

سهامداران "ثشاهد" به دلیل عدم مسئولیت پذیری و تخلف مسئولان این شرکت در حالی دچار ضرر و زیان شدند که متولیان این شرکت پاسخ روشنی به سهامداران خود نمی‌دهند.
کد خبر : ۲۲۸۹۴۳

سهامداران ثشاهد گرفتار تصمیمات هیجانی یا قربانی عملکرد غیرشفاف مدیران

به گزارش بورس‌نیوز؛ "ثشاهد" شرکتی که در بخش املاک و مستغلات فعالیت دارد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه ۱۰ میلیونی تاسیس و در حال حاضر به گفته مدیرعامل آن حدود ۶۸۰ میلیارد تومان سرمایه دارد.

در روز‌هایی که بازار سهام روند صعودی در پیش گرفته بود سهم این شرکت نیز با رشد قابل توجهی همراه بود و هر سهم آن به رقم حدود ۸ هزار تومان رسید و تعدادی زیادی از افراد اقدام به خرید این سهم به امید کسب سود کردند، اما با شروع ریزش بازار، ارزش این سهم نیز با سرعت زیاد با ریزش ۴۰ درصدی همراه بوده و بخش زیادی از سرمایه گذاران آن متضرر شد.

هفتم مهرماه بورس‌نیوز، طی گزارشی که برگرفته از صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ شرکت "ثشاهد" بود از ابهامات در صورت‌های مالی این شرکت خبر داد.

در صورت‌های مالی این شرکت، بخش عمده‌ای از تحقق سود خالص ۲۷۳ ریالی به ازای هر سهم، عمدتا از محل درآمد سود سهام بوده اما؛ در صورت‌های مالی، گزارش تفسیری و سایر گزارش‌های منتشر شده این شرکت محل شناسایی این درآمد‌ها نامشخص بود.

این سهم که حتی قیمت‌های آن به بیش از ۸۵.۰۰۰ ریال را نیز رسیده بود با شناسایی درآمد‌های متصور شده از سوی مدیران این شرکت، موفق به تحقق تنها ۲۷۳ ریال به ازای هر سهم شده که این موضوع سهامدارانش را از ادامه روند نزولی قیمت سهامش را در آینده مطمئن می‌کرد.

متن کامل گزارش را می توانید اینجا بخوانید.

پس از این گزارش، مدیرعامل "ثشاهد" در گفت‌وگویی با بورس‌نیوز سعی کرد ابهامات به وجود آمده را برطرف کند.

محمد بیگ محمدلو در این گفت‌وگو که در چهار بخش منتشر شد در بخش نخست گفت‌وگو، اظهار کرد: شرکت شاهد در سال ۱۳۶۴ برای سهامدار شدن فرزندان و همسران شاهد تشکیل شد و در حال حاضر بیش از ۶۸ درصد سهام متعلق به خانواده شهدا است.

وی افزود: این شرکت با سرمایه ۱۰ میلیون تومانی تشکیل شد و در ادامه با تلاش مدیران، شرکت وارد بورس شد و در بخش املاک و مستغلات فعالیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شاهد گفت: بیشتر دارایی‌های این شرکت در بخش مستغلات و بخشی هم در بخش انرژی است، سوخت و معاینات نفت و گاز‌ی و نگهداری مخازن در نقاط کشور دارد و در بخش بازار سرمایه نیز شرکت‌های عمده فعالیت می‌کند و یکی از شرکت‌ها مسئولیت کار بازرگانی را انجام می‌دهد.

متن کامل بخش نخست گفت‌وگو با مدیرعامل "ثشاهد" را اینجا بخوانید.

بیگ محمدلو در بخش دوم این گفتگو درباره ارزش سهام این شرکت گفت: در سال گذشته، سهام "ثشاهد" ۱۳۸ تومان بود اما؛ امروز اگر نرخ سهم ۱۰ برابر هم می‌شد بیشتر از سود بانکی بود، ولی در حال حاضر ارزش سهام شرکت ۴۰ برابر است.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما برای سال آینده اگر به فروش برسیم رشد ۲ برابری "ای پی اس" نسبت به امسال است، عجله برای فروش نداریم و می‌خواهیم به یک نقطه قابل قبول برسیم، برای فروش کارشناس رسمی دادگستری خواهد آمد و قیمت گذاری می‌کند، قیمت کارشناسی شده و دارایی‌های کاملا قابل لمس داریم، سال آینده قطعا "پی /ای" ما پایین‌تر خواهد آمد و ممکن است به نصف یا یک سوم کاهش یابد، اما به دلیل اینکه دارایی‌های قابل لمس داریم جای نگرانی نیست، همه آن‌ها ثبت شده و با برخی شرکت‌ها قابل مقایسه نیستیم.

متن کامل بخش دوم گفت‌وگو با مدیرعامل "ثشاهد" را اینجا بخوانید.

در بخش سوم گفتگو مدیرعامل ثشاهد به توضیح درباره پروژه‌ها و دارایی‌های این شرکت پرداخت و اظهار کرد: امسال حدود ۱۰ ملک را خریداری کردیم یا از قبل در اختیار داشتیم، مجوز‌های آن‌ها را کسب کردیم و شروع به کار کردیم، شاید گفته شود چرا در سال‌های گذشته این اتفاق نیفتاد، ما در سال‌های گذشته درگیر بروکراسی مجوز‌ها بودیم، کسب یک پروانه ساختمان در تهران حدود یک سال به طول می‌انجامد، در حال حاضر در خیابان مطهری، میرداماد، منطقه آزاد جلفا و در شهر‌های مختلف پروژه داریم.

بیگ محمدلو بیان کرد: پروژ‌های بزرگی در دست داریم به عنوان مثال زمین ۱۰ تا ۱۵ هکتاری را در اختیار گرفتیم و مجوز‌ها را دریافت کردیم هرچند مجوز‌ها دیر صادر شد، اما طراحی به اتمام رسیده است، در منطقه آزاد ارس شرکت، ساختمان‌های مسکونی احداث می‌کند که هم از این طریق ارزش افزوده و هم تولید صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شاهد با اشاره به شرکت‌های زیرمجموعه تاکید کرد: آن بخشی که بازار سرمایه انجام می‌دهد در حال حاضر پرتفو دارد و در بحث "ثعمرا" که عمران و توسعه است سهام قسمتی از آن را در اختیار دارد فعالیت خوبی داشته و در این مدت با توجه به همزمان با سرمایه‌ای که در اختیار داشت سود خوبی را سال گذشته شناسایی کرد، اما امسال به هیچ عنوان سود قابل مقایسه با سال گذشته نیست، "نورم" افزایش پیدا کرده و در گزارشات ۶ ماهه که حسابرسی شد و در کدال قرار داده خواهد شد مشخص می‌شود که سود بسیار بالایی شناسایی کرده است.

متن کامل بخش سوم گفت‌وگو با مدیرعامل "ثشاهد" را اینجا بخوانید.

بیگ محمدلو در بخش پایانی این گفتگو بیان کرده بود: شرکت شاهد هیچ گونه بدهی بانکی ندارد و سود همه سهامداران را نیز پرداخت کردیم و امسال هم در مجمع افزایش بالای ۵۰ تا ۶۰ درصدی در سود نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داد، می‌توانیم بیشتر هم توزیع بکنیم، اما بهتر است این نقدینگی در شرکت بماند و به جای دریافت وام و تقسیم سود با بانک، این نقدینگی بماند و از آن در پروژه‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شاهد تاکید کرد: همه شرکت‌های ما صورت‌های مالی شان مورد حسابرسی قرار گرفته مجامع برگزار شده و در حال حاضر حسابرس‌های شرکت مستقر هستند و حساب‌های شرکت را انجام می‌دهند و امیدواریم در فرصت قانونی که ۳۰ مهرماه است بتوانیم به موقع مجمع را برگزار کنیم البته به دلیل کرونا کمی حسابرسی طول کشیده، اما امیدواریم بتوانیم به موقع برگزار کنیم.

بیگ محمدلو گفت: سهام شاهد یک سهام معتبر و خوبی است و ارزش افزوده آینده خوبی با توجه به اجرای پروژه‌ها دارد، سهامداران وفاداری خود را به "ثشاهد" حفظ کنند و وارد بازی‌هایی که در بورس هستند نشوند تا شرکت سود خوبی به آن‌ها پرداخت کند.

متن کامل بخش پایانی گفت‌وگو با مدیرعامل "ثشاهد" را اینجا بخوانید.

شبهاتی که همچنان وجود دارد

در حالی که بیش از ۵۰ روز از صف فروش "ثشاهد" می‌گذرد، و مدیرعامل آن در گفت‌وگو با بورس نیوز بر ارزنده بودن سهام تاکید کرد و از سهامداران درخواست صبور بودن کرده بود اما با تمام این تاکیدات سهامدار عمده آن اقدامی برای حمایت از سهم انجام نداده و سهم را با این استدلال که اینگونه به دنبال خروج سفته بازان هستیم رها کرده است.

گفتنی است این شرکت از دارایی های بسیاری برخوردار است و جهت حمایت از سهامداران می تواند از آنها بهره ببرد.

البته شبهاتی درباره عملکرد این شرکت وجود دارد که مدیران آن شفاف سازی لازم را با توجیهات غیرقابل قبول انجام ندادند.

طبق قوانین سازمان بورس هر گونه آگهی مزایده و مناقصه که بر سهم شرکت اثرگذار است باید به صورت افشا "ب" اطلاع رسانی شود اقدامی که توسط همه شرکت‌های بازار سرمایه جهت شفاف سازی و در جریان گرفتن امور توسط سهامداران صورت می گیرد، اما مدیریت "ثشاهد" هیچ افشایی در کدال انجام نداده است.

این شرکت تا کنون دوبار برای فروش شرکت شمش ریزان آگهی مزایده منتشر کرده است، اما اطلاعات افشا "ب" نداده در حالی که نیاز به افشا دارد و در این میان باید به کم کاری ناظر نیز اشاره کرد که شاهد این گونه تخلفات بوده، اما اقدامی صورت نداده است.

ننن

مقایسه گزارش تفسیری ۹ و ۱۲ ماه این شرکت حاوی اطلاعاتی است که نشان می‌دهد این شرکت دچار تخلفاتی شده است.

طرح توجیه فنی و اقتصادی نیروگاه به پایان رسیده، شهرک ناز در مرحله مبایعه نامه قرار دارد و اختلاف با معارضین زمین غراباد حل و فصل شده، در شهرستان نمین ۹۰۰ هکتار زمین فنس کشی شده و همچنین که در بالا ذکر شد فروش شرکت شمش ریزان تاکنون دوبار آگهی شده، اما هیچگونه افشا "ب" صورت نگرفته است.

ننن

البته مسئولان این شرکت با این استدلال که دلیلی نداشت هر کدام از پروژه ها به صورت "تک" در کدال اعلام شود از بار مسئولیت شانه خالی کردند این در حالی است که اعلام هر یک از این پروژه ها بر روی قیمت سهم و سرنوشت سهامداران تاثیرگذار بوده و با این تخلف صورت گرفته از سوی مسئولان "ثشاهد" بسیاری از سهامداران متضرر شدند.

البته طی روزهای اخیر، حقوقی این سهم اقدام به حمایت از سهم کرده تا سهم به حال خود رها نشود و بیش از این افت نکند.

گزارش فعالیت هیئت مدیره دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ زمان انتشار ۱۳۹۹/۰۷/۲۳

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
شما که دنبال حقیقت هستین احیانا در مورد شستا نظری ندارید ، چرا یک ماهه بسته هست اونم در بدترین شرایط بازار ، همچنین انرژی ۳ و فراکابی ها ؟؟؟
Ass
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
آقایان قوه قضائیه،مسولین بازرسی سازمان بورس ،تو را به قرآن یکی بمن بگه چرا سهم کگاز و خموتور الان سه ماهه منفی پنج هست.فرقی نمیکنه شاخص مثبت پنجاه هزار باشه یا ...به هر حال انگار ،فقط این دوتا سهم درست شدن برای نابود کردن خانواده من و امثال من.آخه یکی بگه این مملکت ........نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
شما واقعا بی طرف هستید؟ حالا که روند سهم خوب شده در این چند روز اخیر؛ دوباره تیتر انتقادی روی سایت تان رفته اید؟ مگر شما خودتان با مدیر عامل شرکت اوایل مهر ماه مصاحبه نکردید؟ چرا همین سوالات را خیلی شفاف از آقاب مدیر عامل نپرسیدید تا کاملا شفاف سازی شود؟
علی
France
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
۸۶۰۰ برادر من نه حدود ۸۰۰۰ تومن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
این بورس نیوز و تجارت نیوز هم برای ما شدن پلیس خوب و پلیس بعد یکی به اسب میزنه یکی به نعل. یکی میاد پایین همه تیترشون پرمیشه وضعیت نابسامان یکی دیگه مثل ثباغ میره بالا زمین و زمان رومیدوزن به هم آی داد آی فریاد این چرا رفت بالا..
محسن
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
کلا بورس قربانی تصمیمات سیاسی گردید وازهمه سهم ها سهام داران حقیقی ضرر کردند خداازشون نگذره
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
وقتی سهمی 40 برابر شده معلومه ریزش میکند چه چیزی در کشور در عرض 1 سال 40 برابر شده که این سهم شده؟ حسابی بادش کردند سرمایه خودشان را 40 برابر کردند فروختند به مردم بدبخت . اخرتی هم هست دوستان