بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
پاکستان تا ماداگاسکار \ کدام کشورها بیشترین و کمترین حضور زنان در نیروی کار را دارند؟
ماداگاسکار، بوروندی و موزامبیک دارای بالاترین نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در جهان هستند و در مقابل آن در کشورهایی مانند پاکستان، عمان و عربستان سعودی، نرخ مشارکت نیروی کار مردان بالاتر از میانگین جهانی است. در حالی که نرخ مشارکت زنان ۵۰ درصد پایین‌تر از نرخ مشارکت مردان و ۱۵-۲۵ درصد کمتر از میانگین جهانی زنان است.
کد خبر : ۲۸۱۸۴۹
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

پاکستان تا ماداگاسکار \ کدام کشورها بیشترین و کمترین حضور زنان در نیروی کار را دارند؟

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از visualcapitalist؛ که در آن کشور‌هایی با بیشترین تفاوت‌های جنسیتی در جهان را تفکیک کرده است. 
این گرافیک کشور‌هایی را که بیشترین تفاوت‌های جنسیتی را در نیروی کار خود دارند، با مقایسه میانگین نرخ مشارکت نیروی کار مردان و زنان و اندازه‌گیری فاصله بین آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند.

نیروی کار یک کشور شامل افراد ۱۵ سال به بالا است که در ازای دستمزد، سود یا تولید مشترک مشغول به کار هستند یا به طور فعال به دنبال کار می‌گردند. کارگران بدون دستمزد، سرپرستان خانوار، دانشجویان و پرسنل نظامی ممکن است از این آمار خارج شوند.

گفتنی است، داده‌های این گرافیک از بانک جهانی جمع‌آوری شده که تخمین‌های سازمان بین‌المللی کار از سال ۲۰۲۳ را گردآوری کرده است.پاکستان تا ماداگاسکار \ کدام کشورها بیشترین و کمترین حضور زنان در نیروی کار را دارند؟

تفاوت در نرخ مشارکت نیروی کار مردان و زنان


در ادامه ۱۰ کشور اول با بیشترین اختلاف بین نرخ مشارکت نیروی کار مردان و زنان ترسیم شده است.

پاکستان تا ماداگاسکار \ کدام کشورها بیشترین و کمترین حضور زنان در نیروی کار را دارند؟

هرچند در کشور‌هایی مانند پاکستان، عمان و عربستان سعودی، نرخ مشارکت نیروی کار مردان بالاتر از میانگین جهانی است. در حالی که نرخ مشارکت زنان ۵۰ درصد پایین‌تر از نرخ مشارکت مردان و ۱۵-۲۵ درصد کمتر از میانگین جهانی زنان است.
در سایر کشور‌هایی که در ده رتبه اول از نظر تفاوت نرخ مشارکت نیروی کار قرار دارند، میانگین نرخ مشارکت مردان نیز پایین‌تر از میانگین جهانی است. این ممکن است نشان‌دهنده کمبود فرصت‌های اقتصادی عمومی در این کشور‌ها باشد.
در نهایت، هند (رتبه ۱۳)، گواتمالا (رتبه ۱۷) و سریلانکا (رتبه ۱۹) سه کشوری هستند که در بین ۲۰ کشور اول قرار دارند

بیشتر بخوانید:ترجیحات سرمایه گذاری بین نسل‌های مختلف


در ادامه از دیدگاهی دیگر به میزان نرخ مشارکت نیروی کار زنان خواهیم پرداخت. در نقشه زیر، ۱۰ کشور برتر بر اساس درصد جمعیت زنان در نیروی کار نشان می‌دهد.

پاکستان تا ماداگاسکار \ کدام کشورها بیشترین و کمترین حضور زنان در نیروی کار را دارند؟

کشور‌ها بر اساس نرخ مشارکت زنان در نیروی کار


ماداگاسکار، بوروندی و موزامبیک دارای بالاترین نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در جهان هستند (حدود ۸۰ درصد).
در ادامه رتبه‌بندی کاملی از کشور‌ها بر اساس نرخ مشارکت نیروی کار زنان آمده است.

پاکستان تا ماداگاسکار \ کدام کشورها بیشترین و کمترین حضور زنان در نیروی کار را دارند؟

از سوی دیگر، افغانستان و یمن در حال حاضر به‌طور تخمینی کمترین درصد زنان در سن کار را در نیروی کار خود دارند، یعنی حدود ۵ درصد.
با نگاهی به ۲۰ کشور انتهایی، مشخص است که کشور‌های خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا به طور چشمگیری نرخ پایین‌تری از مشارکت زنان در نیروی کار را نشان می‌دهند.
همانطور که (Our World in Data) اشاره می‌کند، مشارکت نیروی کار زنان در برخی از ثروتمندترین و فقیرترین کشور‌های جهان به اوج می‌رسد، اما در کشور‌هایی با درآمد ملی متوسط، پایین‌ترین میزان را دارد.
بیشتر افراد در نیروی کار می‌توانند به رشد اقتصادی و بهره‌وری کمک کنند. از آنجا که زنان تقریباً نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، مشارکت آن‌ها می‌تواند یک عامل مهم در توسعه اقتصادی باشد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.