بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
تجارت اتحادیه اروپا در معرض خطر؛

نتیجه تحریم‌های ایران برای اروپا پرریسک بود

بر اساس آمارهای موجود، در سال‌هایی که ایران در تحریم به سر می‌برد، واردات کشور‌های اروپایی از ایران رشد فزاینده‌ای داشته و در مقابل توفیق چندانی در رشد صادرات نداشته اند.
کد خبر : ۱۹۵۵۰۱

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، اندکی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، قدرت‌های پیشرو اتحادیه اروپا حمایت خود را از برجام اعلام کردند. گذشته از امنیت بالقوه ژئوپلیتیکی و ملی که با لغو برجام ممکن است به خطر افتد، اثر این موضوع بر اقتصاد و تجارت می‌تواند قابل توجه باشد و تنها مختص ایران نیست. در زمان اجرای برجام میزان سرمایه گذاری کشور‌های اروپایی رو به افزایش قدم می‌برداشت.

نتیجه تحریم‌های ایران برای اروپا پرریسک بود

همان‌طور که آمار‌های کمیسیون اروپا نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰ میلیارد یورو کالای ایرانی به کشور‌های اتحادیه اروپا وارد شد و در مقابل، مبلغ صادرات به ۱۰.۸ میلیارد یورو رسیده است. شرکت‌هایی نظیر توتال فرانسه، مرسک دانمارک و زیمنس آلمان، تن به خواسته آمریکا دادند و فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کردند. اتحادیه اروپا نه تنها برای حفظ مراودات تجاری خود، بلکه در جهت حفظ برجام این گونه نشان داد که این قانون، احیای قوانین سال ۱۹۹۶ (در پاسخ به تحریم‌های ایالات متحده علیه کوبا) است و تازگی ندارد.

همان‌گونه که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید، در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میزان صادرات اروپایی‌ها به ایران از ۶.۵ به ۱۰.۸ میلیارد یورو رسید اما؛ در طرف مقابل، شاهد هستیم که واردات کشور‌های اروپایی از ایران رشد فزاینده‌ای به خود دیده و با رشد حدود ۷ برابری، به ۱۰.۱ میلیارد یورو جهش کرد. بر این اساس، اختلاف بین ارزش واردات و صادرات اروپا و ایران کمتر از گذشته شده است.

نتیجه تحریم‌های ایران برای اروپا پرریسک بود

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

زنگ‌خطر روبه‌روی سهم‌های ارزی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

«بورس»، پربازده‌ترین بازار سال ۹۸/ نقدینگی به سمت کدام صنایع حرکت می‌کند

یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

نیم‌نگاهی به بازارهای جهانی/ پیش‌بینی نرخ طلا و کامودیتی‌ها

ارسال نظر