بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
رییس کمسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

تعدیل نیرو در انتظار صنایع معدنی

رییس کمسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در صورت اعمال عوارض 25 درصدی برای صادرات سنگ آهن شاهد تعدیل نیروی عظیم در معدن و صنایع معدنی در آذرماه خواهیم بود.
کد خبر : ۱۹۵۸۳۷

به گزارش بورس نیوز، سنگ آهن بعنوان مهم ترین ماده اولیه زنجیره فولاد محسوب می شود و همانند دیگر مواد اولیه معدنی نقش به‌سزایی در حرکت چرخه تولید ایفا می کند بنابراین فروش مستقیم و یا به عبارت دقیق تر خام‌فروشی این محصول بر خلاف مصالح عمومی و اقتصادی کشور بوده و تأثیرات منفی برای اقتصاد در پی خواهد داشت.


در سالیان گذشته مسئولین کشور سیاست های مختلفی را در راستای مبارزه با خام فروشی این محصول در پیش گرفته اند و اخیرا نیز مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت خبر از اجرای قانون اعمال عوارض 25 درصدی برای صادرات این محصول از 25 خبر داد که البته این امر منوط به تصویب هیات وزیران بوده اما پس انتشار این خبر موجی از انتقادات از سوی تولیدکنندگان سنگ آهن مطرح شد و گویی به نظر می رسد که شرکت های فولادی نیز چندان خوشحال نشده و انتقاداتی را در این زمینه مطرح می کنند.


در این خصوص عزیز اکبریان رییس کمسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار بورس نیوز گفت: در حال حاضر پیشنهاد اعمال عوارض 25 درصدی برای صادرات سنگ آهن توسط دولت به هیات دولت مطرح شده اما هنوز به تصویب نرسیده است.


وی با بیان اینکه اعمال این عوارض تاثیرات منفی زیادی برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل محدودیت های داخلی در زمینه صادرات محصولات و نیز تحریم های خارجی، میزان فروش مواد و صنایع معدنی و فولادی نگران کننده بوده و میزان مصرف مقاطع فولادی و شمش نیز به دلیل کم شدن پروژه های عمرانی کاهش یافته تا جایی‌که پیش بینی می شود که در سال جاری میزان مصرف داخلی این محصولات به کمتر از 10 میلیون تن برسد بنابراین اعمال عوارض برای صادرات سنگ آهن باعث می شود که میزان مصرف موادمعدنی و محصولات فولادی در داخل کشور کاهش یابد.


اکبریان با بیان اینکه به تبع بستن بازار صادراتی عرضه محصولات افزایش می یابد، گفت: این امر، افزایش میزان عرضه و کاهش قیمت محصولات را به همراه خواهد داشت و حتی ممکن است تولیدکنندگان اقدام به امضای قراردادهای یک طرفه کنند و یا نحوه پرداخت مبالغ ناشی از فروش، از نقدی به نسیه و یا تاریخ های بلندمدت افزایش یابد.


وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته شاهد تغییر نحوه پرداخت از نقدی به نسیه و تاثیرآن در بازار بودیم، افزود: در حال حاضر شرایط کافی برای بازگشت دوباره مشکلات سال های گذشته وجود دارد.


رییس کمسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: معادن کوچک به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده نمی توانند با قیمت های پایین کار کنند بنابراین به تعطیلی کشیده می شوند از سویی دیگر معادن بزرگ نیز باید طرح های توسعه خود را کمتر کرده و تعدیل نیرو انجام دهند.


وی با تاکید براینکه در صورت اعمال عوارض 25 درصدی برای صادرات سنگ آهن شاهد تعدیل نیروی عظیم در معدن و صنایع معدنی در آذرماه خواهیم بود، ادامه داد: در راستای مبارزه با خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده باید فرهنگ سازی و نیز اقدامات لازم برای حمایت از سرمایه گذاران انجام شود.


رییس کمسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: گاهی اوقات شرایط خوب در بازارهای جهانی موجب شد که عده ای خوش فکر، در زمینه خرید ماشین آلات و تجهیزات جدید برای معادن سرمایه گذاری کردند که این امر موجبات رشد 2 برابری تولید سنگ آهن در کشور را فراهم کرد و میزان صادرات این محصول نیز از 24 میلیون تن به 7.7 میلیون تن در سال 97 کاهش یافت که این امر حرکتی درست در راستای ایجاد ارزش افزوده و مبارزه با خام فروشی محسوب می شود.

اکبریان خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس به هیچ عنوان با طرح اعمال عوارض برای صادرات سنگ آهن موافقت نمی کنند.


وی افزود: در حال حاضر اصرار دولت به شرکت های فولادی برای افزایش میزان تولید بدون تعیین نقشه بازار مهم ترین مشکل این شرکت ها محسوب می شود.


رییس کمسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به هدف تولید 28 میلیون تومنی فولاد در سال جاری، گفت: این میزان تولید در داخل و خارج از کشور بازاری ندارد و تنها 10 میلیون تن آن در داخل کشور مصرف و حدود 8 میلیون تن نیز صادر می شود که این امر موجبات اختلال در بازار و کاهش قیمت شمش را فراهم می کند .


وی با بیان اینکه درنهایت معدن داران به دلیل خرید مواد خام با قیمت پایین بعنوان مقصر اصلی این مشکلات معرفی می شوند، افزود: این مشکلات باید از طریق مشورت با بزرگان این حوزه شناسایی و بررسی می شد و سپس برای هر حلقه زنجیره تولید فولاد مسئولیتی تعیین می کردند.


اکبریان خاطرنشان کرد: سالیانه 80 میلیون تن سنگ در کشور تولید می شود که از این میزان شرکت ذوب آهن اصفهان تنها به 8 میلیون تن سنگ نیاز دارد اما در حال حاضر با مشکل تامین مواداولیه مواجه شده بنابراین در شرایط فعلی شرکت های بزرگ دولتی باید موظف به تامین سنگ برای این شرکت شوند.

 

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر