بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
انتشار گزارش های ضعیف شرکت‌های بزرگ و کوچک در روز‌های انتهای هفته و البته تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در آزانس شورای حکام آن هم پس از ۷ سال از جمله تاثیرگذارترین اخبار روز جاری بازار سرمایه کشور به شمار می‌رود.
کد خبر : ۲۲۱۷۰۴

گزارش‌های ضعیف شرکت‌های بزرگ و کوچک

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، افزایش بیش از ۲۹.۵۷۲ واحدی و ثبت ۱.۲۲۹.۶۷۳ واحدی شاخص کل در بازار روز چهارشنبه در شرایطی رخداد که شاهد انتشار گزارش های بسیار ضعیف و نگران کننده از شرکت‌های بزرگ و کوچک در سه روز انتهایی هفته بودیم. چه بسا اگر اخبار نامطلوب سیاسی و اقتصادی اعم از قطعنامه شورای حکام و ... در روز‌های انتهایی هفته و شعله ور شدن احتمالی بازار ارز در روز جاری نبود، می‌توانستیم به راحتی از تاثیرات مخرب و با اهمیت گزارش‌های منتشر شده در بازار امروز سخن گوییم.

شاید نگران کننده‌ترین اتفاق روز‌ها و البته هفته‌های اخیر را بی گمان بتوان به انتشار گزارش های ضعیف و نه چندان جذاب شرکت‌های بزرگی که بسیاری از فعالین بازار سرمایه آن‌ها را لیدر‌های این روز‌های بازار می‌دانند، نسبت داد. گزارشاتی که نه تنها بسیاری از تحلیل گران بازار سرمایه شوکه کرد بلکه تا حدود زیادی روند سودآوری سال‌های آتی شرکت‌ها را نیز با ابهاماتی جدی روبرو ساخت.

تحقق سود خالص تنها ۵۰۲ ریالی به ازای هر سهم بانک ملت و تعدیل منفی بیش از ۸۰ درصدی، شناسایی زیان‌هایی سنگین در بانک‌های کوچک و تحقق سود‌های ناچیز چند ریالی از بانک‌های تجارت و صادرات که البته احتمالا با بند‌های متعدد حسابرس نیز همراه خواهد بود از جمله سلسله گزارش های ضعیف منتشر شده در گروه بانکی به شمار می‌رود.

عدم تغییر سودآوری شرکت‌های مخابرات ایران، فولاد خوزستان و؛ و تعدیل منفی برخی شرکت‌های پتروشیمی نظیر شاراک و ...، از دیگر گزارشات نگران کننده سایر گروه‌ها بود که شاید شاهد تاثیر آن‌ها در بازار امروز نیز باشیم.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به اخبار منتشره در خصوص تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران اشاره کرد.

لارنس نورمن خبرنگار نشریه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست حضوری شورای حکام گزارش داد: "این قطعنامه تصویب شد. اعضای شورای حکام آژانس اتمی از ایران به دلیل عدم همکاری با تحقیقات آژانس انتقاد کردند. این اولین قطعنامه علیه ایران از سال ۲۰۱۲ است".

بنابر اظهارات منابع دیپلماتیک قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شد. بر این اساس "گرهارت کانتزل" نماینده آلمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی سخنرانی در این نشست، مدعی شد: مانعت ایران از دسترسی [به چهار مکان]- آنهم بر خلاف پیام بسیار روشن شورای حکام در نشست قبلی - چالشی برای رژیم پادمانی جهانی است.

به نوشته صفحه توئیتر نمایندگی آلمان، کانتزل سپس خواستار واکنش شورای حکام به ایران شد: اقدامات یک دولت در ممانعت از دسترسی قانونی آژانس برای چهار ماه و تعامل ناکافی به مدت یک سال، سزاوار واکنشی از سوی شورا است.

همچنین میخائیل اولیانوفنماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه شورای حکام با تصویب این قطعنامه از ایران خواست دسترسی به دو مکان مورد نظر را فراهم کند، گفت: روسیه و چین [به این قطعنامه]رأی منفی دادند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
نکات با اهمیت صحبت‌های روز گذشته همتی رییس بانک مرکزی را می‌توان از نکات قابل توجه بازار آینده بازار ارزی دانست. روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه مجازی خود اظهار کرد:

در مورد بازار ارز نکاتی را به اطلاع مردم عزیز می‌رسانم:

ارزش ذاتی نرخ ارز، با در نظر گرفتن متغیر‌های اقتصادی، سیاسی و روانی، درمقایسه با نرخی که امروز دربازار خرید و فروش می‌شود، حتماً پایین‌تر است. البته نمی‌توان محدودیت‌های ایجاد شده برای کشور را در نظر نگرفت. لیکن، ثبات نرخ حقیقی ارز، برای بانک مرکزی مهم است. نرخ خرید و فروش اعلامی صرافی‌های منتخب بازار نیز، برای جلوگیری از سفته بازی و آربیتراژ است.

تجربه دو سال اخیر بویژه تا مهرماه ۹۸، نشان داده است نرخ ارز قابل کنترل است. علیرغم التهابات آبان سال۹۸، ورود به لیست سیاه FATF، شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده‌ها که هرکدام به نوعی تأثیر افزایشی در نرخ داشتند، بانک مرکزی از تمام ظرفیت‌های خود برای اعاده ثبات استفاده کرد. لذا، شرایط بوجود آمده به خاطر کرونا و فشار موقت وارده به بازار ارز در فصل اول امسال و جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس، نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه بشود.

پیگیری آزادسازی و دسترسی به منابع ارزی مسدودی متعلق به ایران، بصورت ویژه در دستور کار بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها قرار دارد. برخی را نتیجه گرفته‌ایم و نتایج عملی برخی دیگر نیز به تدریج مشخص خواهد شد.

همچنین صادرکنندگان بایستی تتمه ارز حاصل از صادرات خود درسال ۹۸ را به روش‌های اعلامی بانک مرکزی، تا پایان تیرماه به چرخه اقتصاد کشور برگردانند. با توجه به حجم بالای تعهدات آنها، قطعاً در هفته‌های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.


بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، انتشار گزارش های ضعیف شرکت‌های بزرگ و کوچک در روز‌های انتهای هفته و البته تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در آزانس شورای حکام آن هم پس از ۷ سال از جمله تاثیر گذارترین اخبار روز جاری بازار سرمایه کشور به شمار می‌رود.

متاسفانه اخبار سیاسی مذکور احتمال افزایش قیمت دلار را در بازار ارزی کشور افزایش می‌دهد که این موضوع شاید به نوعی بر معاملات بازار سرمایه و تورم انتظاری هم تاثیر گذار باشد با این حال صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها بسیاری از توجیهات تحلیلگران و سرمایه گذاران را مبنی بر ارزنده بودن حتی بخشی از سهام بازار سرمایه را نیز کمرنگ‌تر می‌کند و چه بسا شاهد افزایش عرضه‌ها در نماد‌های بزرگ گروه‌های مختلف باشیم.

بازار روز‌های آتی را با توجه به رشد معنادار قیمتی در بسیاری نماد‌ها را می‌توان بازاری با ریسک سرمایه گذاری بالا دانست و شاید کمتر تحلیلگری بتواند سهام شرکتی با توجیه سرمایه گذاری را از نگاه سودآوری پیشنهاد دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر